2020-02-04, 13:10
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merode67
https://www.blt.se/karlskrona/misstankt-corona-fall-utreds-i-blekinge/
Det är tillåtet att citera lite istället för att bara posta en länk.
Citat:
”Sverige kan ha fått sitt andra corona-fall.
En patient med luftvägssymptom som nyss hemkommit från Kina utreds på Blekingesjukhuset.
Men smittskyddsläkaren Bengt Wittesjö säger att misstanken ännu är låg.”
Citera
2020-02-04, 13:10
Medlem
nu är det en misstänkt fall i Blekinge! Varför isoleras inte alla som kommer från Asien?? De kommer att ta död på många av oss och den redan dåliga svenska ekonomin!
Citera
2020-02-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Så du kommer fram till cirka 1% dödlighet i dina siffror?

Nej. Ca 0,5 % +\- 0,4 %. 1 % avser uppskattad andel smittade i Hubei.
Citera
Medlem
Lyzzas avatar
Sverige har en öppen policy.

Bara öppna portarna för IS terrorister, våldtäktsmän och digerdöden, alla är välkomna.

Hur fn ska vi klara detta? Jag har ingen lust att bli sjuk men hur undvika det när man måste åka till affären och handla? Visserligen har man bunkrat men inte tillräckligt för att vänta ut en pandemi.

I morgon ska jag in och vaccineras mot lunginflammation så man inte behöver dö av det som följdsjukdom om man överlever coronaviruset.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Alla styrs av känslor. Jag kände för att berätta det för dig och du kände ju för att fråga det. Tyvärr!

finns människor som också tänker mer på forskning och källkritisk till hur media vrider på orden för skapa panik.
Citera
2020-02-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Japp den kommer, ingen idé att försöka lura sig själv längre. Den kommer.
Våra myndigheter tog det inte på allvar. Med tanke på att inkubationstiden är 5-14 dagar och du eventuellt kan vara smittsam innan sjukdomen bryter ut, utan några som helst symptom, så är det nog redan försent. Fan det finns till och med uppgifter om att du kan smitta EFTER du tillfrisknat. Före, under och efter.

Kina sätter hela städer i karantän. Samtidigt i Sverige ber vi människor som kommer ifrån områden där smittan redan sprids, att vänligen (om ni känner för det) hålla er inne.

Det räcker att en enda person får för sig "äh jag mår bra, jag kan fan inte ha fått viruset", ger sig ut och tar en kaffé, beställer en pizza och vips så har du smittspridning i landet (ett land som nu även inkluderar vissa folkgrupper som spottar sig själva i rövskåran efter toabesök och räknar det som sanerat och klart).

En som ringt vårdcentralen eller hälsomyndigheten och fått beskedet att oroa dig inte, ta en magnecyl.
Citera
2020-02-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hur i hela friden kan ett virus dödlighetssiffra påverkas av hur många som bor i en stad?

Det måste väl åtminstone vara baserat på hur många som fick sjukdomen och vad som sedan hände med dem?
Hur är det relevant hur många andra som fanns i närheten????

Läs vad jag skriver.
Citera
2020-02-04, 13:14
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vanlig transport sjövägen Kina-Sverige tar 2-4 veckor, ut.

Shanghai-Göteborg är 32-36 dagar på sjön plus lastningstid + lossningstid
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Sverige har en öppen policy.

Bara öppna portarna för IS terrorister, våldtäktsmän och digerdöden, alla är välkomna.

Hur fn ska vi klara detta? Jag har ingen lust att bli sjuk men hur undvika det när man måste åka till affären och handla? Visserligen har man bunkrat men inte tillräckligt för att vänta ut en pandemi.

I morgon ska jag in och vaccineras mot lunginflammation så man inte behöver dö av det som följdsjukdom om man överlever coronaviruset.
can man vaccinera sig redan nu mot lunginflammation?? Vad kostar det?
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankt-corona-fall-utreds-i-karlskrona/

Blekinge fallet!

Men flygen från Kina går oavbrutet, Anders Tegnell sätter tydligen Ekonomin före hälsa, det framgick
Tydligt när han blev intervjuad i Aktuellt igår!
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
finns människor som också tänker mer på forskning och källkritisk till hur media vrider på orden för skapa panik.

Jo, de gör det för att de känner för det! De som inte är källkritiska och inte ifrågasätter kanske inte känner för att tänka. Det är svårt för många människor.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hur i hela friden kan ett virus dödlighetssiffra påverkas av hur många som bor i en stad?

Det måste väl åtminstone vara baserat på hur många som fick sjukdomen och vad som sedan hände med dem?
Hur är det relevant hur många andra som fanns i närheten????
Det beror på sjukvårdens kapacitet. I en storstad fylls vårdplatserna ganska fort och resten lämnas till sitt öde vilket lär inverka på dödstalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in