2020-02-04, 15:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Du kan vara väldigt stabil (nästan helt utan symptom) under mycket långt för att helt plötsligt få extremt allvarliga symptom. När detta sker är dödligheten mycket, över 50%. Något man verkar vilja hemlighålla för gemene man. Detta virus är inget att leka med.

Vilken tur att det där scenariot sker i ytterst få fall.
Citera
2020-02-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Med hänseende på ovan post;

Någon som vet om män röker i högre utsträckning än kvinnor i Kina?

Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Fetmarkerade stämmer. Kinesiska män röker avsevärt mer än kvinnor.

Som i Sverige på 1940- och 50-talen: Rökning är manligt. (Men både kinesiska män och kvinnor dricker kopiöst.)

Kinesisk tobak dessutom avsevärt farligare än västerländsk tobak. Kina använder en typ av tobaksplantor som ger avsevärt större hälsoproblem, än de typer som är tillåtna i Sverige och EU.
Ok. Har du någon artikel som styrker det? Om så vore fallet, att män röker betydligt mer än kvinnor, så är det ju naturligt att männen också dör i högre utsträckning av Corona-influensan(som angriper lungorna).

Då kan vi dra slutsatsen att ni som röker mycket ska passa er för Corona-influensan, medan övriga lugnt kan fortsätta leva som vanligt.
Citera
2020-02-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har inte med det att göra. Smittskyddsläkarna har lika mycket makt i Sverige.De kan besluta om tvångsisolering, och ta hjälp av polis om folk vägrar. Det är bara den vanliga flatheten och mesigheten... samma orsaker som till att vi inte utvisar utländska kriminella, fast utvisning finns i straffskalan. Lagarna är inte så dumma, det är implementeringen av dem - enskilda makthavare vågar inte fatta några obekväma beslut i Sverige.
Ja jag vet att man kan tvångsisolera patienter.

Det är tredje gången jag länkar smittskyddslagen i tråden:

Från 5 kap.

Citat:
1 § Den som bär på en allmänfarlig sjukdom får isoleras om
1. det av omständigheterna klart framgår att den enskilde inte är beredd eller i stånd att frivilligt underkasta sig de åtgärder som krävs för att förebygga eller så långt som möjligt minska risken för smittspridning, eller
2. det finns grundad anledning anta att den enskilde inte följer de förhållningsregler som har beslutats.

Beslut om isolering får meddelas endast om det finns en påtaglig risk för att andra människor kan smittas.

Min fetning. Som jag tolkar det är det bara konstaterat smittade vi, i Sverige, kan tvångsisolera.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
2020-02-04, 15:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad andra länder gör är ointressant... jo tjena, vad gör Kina - är det ointressant för övriga världen???

Nä, men det är inte mycket vi kan göra åt det. Det enda vi kan göra är att skydda oss själva, och det har jag sagt från första dagen. Indragna visa, stoppade flyglinjer, noggranna hälsokontroller på flygplatser och i hamnar, riktiga karantänplatser där folks hålls inlåsta och inte tillåts springa ute om de känner för det...

Läste förresten i SvD att Göteborgs hamn i alla fall har infört VISSA restriktioner nu mot fartyg som kommer från Kina. Men det handlar fortfarande bara om att hamnpersonalen kan kräva att de ska fylla i hälsodeklarationer, och med ledning av dem kan Göteborgs hamn besluta att ingen får gå iland. Men tydligen ska man då ta sjömännen på deras ord, och inte kontrollera dem på något sätt... *suckar*
Citera
2020-02-04, 15:38
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Ungefär så, vi har sett säg 160 fall utanför europa. Visaa här tror redan vi i sverige kommer dö innan vi nått mars för de har en känsla att regeringen inte gör något, och har en känsla att det är ett stort mörkerantal döende utanför kina som man missat.. Jag har hostat lite idag, såg några asiater inne i centrum. Jag köpte bananer när de stod vid tomaterna. Är jag smittad nu?

Vi tänker logiskt.
Viruset dokumenterades 8 december.
1 person är smittad.
50-60 miljoner (5-6 hela Sverige) sätts i karantän när 20 människor har dött. Människor dör i mycket större omfattningar pga cancer så det är märkligt. Dödsfallen ökas drastiskt vid slutet av januari.
Fler och fler människor smittas internationellt.
Nu ligger vi på 20000 smittade människor.
Nu vet vi varför de sattes i karantän.
Antalet döda vet bara Gud.
Dokumenterade dödsfall=Dog pga coronaviruset. Allt annat är ointressant.
Flera länder har förbjudit inträde och stängt gränserna. Stora företag stänger ner verksamheterna i Kina (tills vidare).
Snart vet vi varför de gjorde det.

Det är ingen som säger att vi kommer dö men ingen ifrågasätter att Kina är ett kommunistiskt styre. Alla vet att samma organisation hade ihjäl 80-100 miljoner människor på 1900-talet. Att många ignorerar risker och struntar i att se över försiktighetsåtgärder när det bara handlar om sunt förnuft: Det är skrämmande. Det är därför vi har Stefan Löfven som statsminister. Det är inte fel på våra politiker. Alla vet att de är korrupta. Det är nåt allvarligt jävla fel på invånarna!
Bara för att man har klarat sig från krig och förtryck så betyder inte det att man är immun mot faror. Man ignorerar det som sker och idiotförklarar hela mänskligheten för att man inte vill riskera sitt liv i onödan när pandemier har inträffat och resulterat i miljontals dödsfall flera gånger tidigare.
Det som också är skrämmande är hur enkelt det är att hjärntvätta människor. Man skulle kunna få dem att utplåna varandra och det skulle bara kräva några veckor. Finns studier som utförts av Google på hur lång tid det tar att få andra människor att döda en oskyldig på offentlig plats. Bara för att det stod på en rubrik. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men nästan alla ville göra det. Helt normala människor.

Förstår du hur jag tänker?

Thinking is hard. That’s why most people judge.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-02-04 kl. 15:57.
Citera
2020-02-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Du kan vara väldigt stabil (nästan helt utan symptom) under mycket långt för att helt plötsligt få extremt allvarliga symptom. När detta sker är dödligheten mycket, över 50%. Något man verkar vilja hemlighålla för gemene man. Detta virus är inget att leka med.

Länka gärna till dina källor på detta.
Dessutom är det intressant att veta om de patienter du tänker på var friska innan de drabbades av Corona, eller om det du beskriver är förloppet hos äldre/multisjuka.
Citera
2020-02-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Världens hårdaste inresekontroll, även utanför epidemitider.
Man kanske skall dra till Australien innan dörren stängs även för svenskar, jag skulle faktiskt ha varit i Australien nu , men det kom tyvärr annat i mellan.
Citera
2020-02-04, 15:42
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Intressant.
Har själv flygit Seoul-Jeju med Jeju Airways samt tåg Seoul-Busan (nästan samma distans som Seoul-Gwanju)

Det mesta talar för att hon flygit med Jeju Airways som du säger, de har extremt låga priser (typ Ryanair) och att ta tåget från Incheon flygplats till Seoul och sedan byta till vanligt tåg till Gwanju (snabbtåget KTX går endast till Busan på östkusten) borde ta mycket lång tid och troligtvis kosta lika mycket som en flygbiljett via Jeju.

Yep, har också åkt med Jeju Airways.

Precis KTX kör enbart snabbtåg till Busan(om jag minns rätt) och man måste byta för att ta sig till Gwanju. Troligast är att hon flög via Jeju med just Jeju Airways.
Citera
2020-02-04, 15:43
Medlem
fernebos avatar
Skillnaden i hur lätt svenska myndigheter tar på epidemin jämfört med andra länder blir tydligt än en gång:

Svenska UD:

Citat:
UD avråder från icke-nödvändiga resor till Hubeiprovinsen.

Brittiska UD:

Citat:
The Foreign Office has urged UK citizens to leave China if they can. In updated travel advice it says:

The British Consulates-General in Wuhan and Chongqing are currently closed. If you’re in China and able to leave, you should do so. The elderly and those with pre-existing medical conditions may be at heightened risk ...

Some airlines, including British Airways and Virgin Atlantic, have announced a suspension of flights to and from mainland China. Other commercial airlines are still operating, but it may become harder to access departure options over the coming weeks.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/04/coronavirus-live-updates-china-wuhan-outbreak-death-toll-latest-news-update?page=with:block-5e396409 8f086a28115a54a3#block-5e3964098f086a28115a54a3
Senast redigerad av fernebo 2020-02-04 kl. 15:46.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
S&P Global Ratings räknar med att coronaviruset stabiliseras i april under ett basscenario.

I ett bästa scenario inträffar detta i mars och i värsta scenariot först i maj.

https://articles.finwire.com/FWM00448D5-sp-raknar-med-att-coronaviruset-stabiliserar-sig-i-april

Den mest optimistiska hittills har varit Kinas motsvarighet till GD för FHM som tror att viruset peakar om tops 2 veckor. Vi får se vilka som är träffsäkrats. Kapitalisterna förstärkta med AI eller politiker/medicinare förstärkt med tro.
I den här takten är det ju hiskeligt många insjuknade även i Mars. Borde väl röra sig om 1 miljard+
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Hur räknar du? Han fick känningar den 25:e, det blir 6 dagar efter hemkomst. 14 dagar är någon slags övre gräns, de flesta uppvisar symptom inom en vecka. Vi vet så klart inte exakt när under vistelsen han blev smittad, men det skulle kunna ha skett mot slutet av den.

Du har rätt, jag räknade fel den 25 skulle det vara inte den 19:e

Men personen har troligtvis vistats i Thailand under minst en veckas tid (vem vistas kortare än så?) och om personen inte smittats förrän slutet av vistelsen så kan det då bero på att detta skett under hemfärden, annars borde väl denne smittats tidigare?

Som sagt spekulation men annars märkligt om personen lyckats undvika smitta under hela veckan och sedan i slutet innan avfärd från Thailand blivit smittad? Mer sannolikt under färden då enligt mig.
Citera
2020-02-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Verkar inte helt uppdaterat då det handlar om 10 fall i Bayern. Ytterligare ett tillkom senast igår. Handlar om ett barn till en av de tidigare smittade Webastoanställda och om jag tolkar det rätt syskon till ett tidigare smittat barn.

Smittan i Bayern verkar inte helt under kontroll, även om den är begränsad:

https://www.sueddeutsche.de/bayern/coronavirus-bayern-newsblog-muenchen-1.4775078

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är hans bekymmer. Det är i prövningars tid man märker skillnad på en ledare eller en skit.
Han bestämmer själv hur vi ska se på honom och i detta läget kan han tokglömma att gömma sig bakom trams om Sverigedemokraterna och Jimmy Åkesson. Stefan Löfven sitter själv ansvarig för vad han säger till svenska folket.
Då kan han glömma att vi nöjer oss med.
”-Kan man få en korv i bröd”

Nej i denna kris ser vi ser vi ingen stark ledare.

Fast det är ingen kris i Sverige ännu.
Vi måste lita på att myndigheterna löser det här på sitt sätt och vi kan börja kalla saker kris om det verkligen blir kris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in