2020-02-04, 03:17
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Skriver aldrig saker från tomma luften.

https://www.cnbc.com/2020/02/03/nih-dr-anthony-fauci-25percent-of-china-coronavirus-cases-very-serious.html

Bara för att snabbt påminna dig så anses CNBC har en väldigt låg trovärdighets ration.. just saying
Citera
2020-02-04, 03:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Skriver aldrig saker från tomma luften.

https://www.cnbc.com/2020/02/03/nih-dr-anthony-fauci-25percent-of-china-coronavirus-cases-very-serious.html

Bra med källa direkt så slipper du ett ifrågasättande.

Många som tycks tro att intensivvård innebär allvarliga fall.

Dock innebär allvarliga fall ofta intensivvård.
Citera
2020-02-04, 03:20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Har du läst om personen här som har ett paket inlåst i en låda som personen till och med ställt ute på balkongen i rädslan att det ska innehålla corona viruset. Så det är den nivå på både iqn och paniken över att bli smittad i sverige. Jag skulle inte sätta emot att om den personen imorgon hostar och ha feber, sitter på akuten imorgon med större panik än vår statsminister har just nu

Vad vill du ha sagt med den kommentaren, att världens samtliga forskare har fel om virusets levnadslängd på ej organiskt material? Låter du rädslan styra över förnuftet?

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters

https://www.dailymail.co.uk/health/article-7961419/You-wont-catch-coronavirus-packages-China-experts-say.html

"While a person can carry the virus for days - or even weeks - viruses don't live long outside the body.

This means that if the virus is found on a surface, the lifespan is 'in the range of hours,' according to the CDC.

And because packages go through several different environments before ending up on a doorstep, that makes them less likely to have survived.

Additionally, Dr Elizabeth McGraw, director of the Center for Infectious Disease Dynamics at Pennsylvania State University says that a cardboard box is not a good breeding ground for germs.

'What we know about these viruses is that they don't last very long on surfaces, and that's particularly the case for a very porous surface' such as cardboard, she told NPR."
Citera
2020-02-04, 03:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Haha va? Jag tål inte bara mörker och kylan som finns här. Betyder det att jag är helt plötsligt introvert ? Jag är skeptisk till vår regering och tappat förtroendet för sveriges politik och hur sverige sköts senaste åren.

Hur vi här i Sverige krigar för klimatet och bestraffar människan med skatter? Att man ska skatta den stora summan vi skattar varje år? Att man snart ska betala 7 kr för en påse eller 30 öre för varje påse du vill ha din frukt i när du handlar det? Eller att vi har den högsta bombningen i landet? Eller att du har 79 rapes per 1000 invånare? Eller att vi har högst antal sjuksköterskor/läkare i Europa men vi har 2.2 platser per 1000 invånare när genomsnittet är 5.0 platser i Europa? Att sverige ligger i toppen av att ge budget av ekonmin till sjukvården?

Jag tror inte Sverige är dåligt men det är heller inte samma Sverige som det varit de senaste 10 åren. 31% ökning av person rån mot unga bara 2019. Alla bidragsfuskare som senaste tiden kommit fram i svensk main stream media, att vi har skickat ut miljader kronor av valfärden i bidragfusk de senaste åren. Sverige är fantastisk beroende på vilka ögon man använder, bara för att mina ögon är skeptiskt till hur dåligt sverige är skött visar inte att jag är introvert. Det visar att mina ögon är pålästa och källkritisk och inte bara gå runt i min jävla svenne bubbla och säger "så länge det inte är nära mig bryr jag mig inte"

Så sitt du där i thailand och njut Så orkar du leva till nästa gång du har semester i thailand igen Peace out

Hat föder hat Kärlek min vän! Peace out
Fred vi är nog av samma åsikt.
Hemma i Sverige förfasas vi över priset på plastkassar. Här i Thailand har vi upptäckt att de är borta. Varken 7-eleven eller andra liknande butiker har plastkassar kvar. Åtminstone där vi nu är.

Ja Sverige är dåligt skött speciellt sjukvården som skulle totalt haverera om ett större antal blir smittade av denna virusinfektion.

Blir det kris hemma hoppas jag de styrande snabbt sätter in åtgärder så vi får ordning på bråkstakarna men är nog en blöt dröm.
Sverige kanske sämst rustat för något sådant här elände.
Citera
2020-02-04, 03:25
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Viruset överlever max 48h. på en yta utan organisk kontakt, så då måste detta paket ha tagit sig från Wuhan till Sverige och denna butik på under 2 dygn, vilket jag anser vara omöjligt så till vida man inte medvetet vill ha smittan.
Vanlig transport sjövägen Kina-Sverige tar 2-4 veckor, med flygplan tar det cirka 7 dygn.

Finns det nu paket på butiken som skeppats över efter utbrottet så har viruset sedan länge dött ut.

Fem dagars överlevnad på död yta enligt detta klipp (c.a 11:15 in i klippet) https://www.youtube.com/watch?v=DZsUCW7eLvU&fbclid=IwAR3gfTcYKBK3iJf3vg9cu RU4YHTOvP7aitS5m-aRbk96eAh0CqlJuNJAkNw
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vad vill du ha sagt med den kommentaren, att världens samtliga forskare har fel om virusets levnadslängd på ej organiskt material? Låter du rädslan styra över förnuftet?

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters

https://www.dailymail.co.uk/health/article-7961419/You-wont-catch-coronavirus-packages-China-experts-say.html

"While a person can carry the virus for days - or even weeks - viruses don't live long outside the body.

This means that if the virus is found on a surface, the lifespan is 'in the range of hours,' according to the CDC.

And because packages go through several different environments before ending up on a doorstep, that makes them less likely to have survived.

Additionally, Dr Elizabeth McGraw, director of the Center for Infectious Disease Dynamics at Pennsylvania State University says that a cardboard box is not a good breeding ground for germs.

'What we know about these viruses is that they don't last very long on surfaces, and that's particularly the case for a very porous surface' such as cardboard, she told NPR."

Hur länge kan viruset leva i aerosol, vatten + viruspartikel, för att ta ett exempel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vadå fria från? De behöver aldrig blivit smittade. Du kan ha samma resonemang om vem som helst som lever i Jönköping just nu.

Dem har befunnit sig på samma plats där viruset bröts ut.

Rent generellt på samhällsnivå så bör man ta det säkra först. Det värsta som händer om de befinner sig i karantän är att dem inte jobbar på veckor. Det värsta som kan hända om de rör sig fritt är att dem smittar ner Sverige.
Citera
2020-02-04, 03:29
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fred vi är nog av samma åsikt.
Hemma i Sverige förfasas vi över priset på plastkassar. Här i Thailand har vi upptäckt att de är borta. Varken 7-eleven eller andra liknande butiker har plastkassar kvar. Åtminstone där vi nu är.

Ja Sverige är dåligt skött speciellt sjukvården som skulle totalt haverera om ett större antal blir smittade av denna virusinfektion.

Blir det kris hemma hoppas jag de styrande snabbt sätter in åtgärder så vi får ordning på bråkstakarna men är nog en blöt dröm.
Sverige kanske sämst rustat för något sådant här elände.

Skönt, jag hatar bli inringad som introvert bara för jag hatar mänskligheten pga hjärnkapicteten hos människan är så pass låg. Det kanske beror på att plasten är koas i thailand och de gjort de för rädda deras miljö. Men jag ser inte att vi svenskar påverka miljön med våra 100% återvningsbara plastpåsar som vi använder till sopor osv. Jag kan inte se att vi har hav fyllda med plast i sverige. Jag tycker istället för bestraffa svenska människan med miljö punktskatter borde vi fokusera på hjälpa andra länder med pengar/utbildning till bli mer smartare.

Sveriges regering kommer inte göra ett skit, det kommer sägas att det är sds fel och dem som säger emot är rasister.. Det är lite så det fungerar i vår politik just nu. Man såg inte det komma för stefan glömt läsa nyheterna de senaste veckan och befunnit sig i färd med svetsa ihop en cykel åt sin vän så han kan köra ut mat i onlinepizza när krisen kommer...
Citera
2020-02-04, 03:43
Medlem
Citat:
DET VAR EN KILLE I DEN HÄR TRÅDEN SOM HAR PANIK ÖVER ATT HAN FÅTT ETT PAKET IFRÅN KINA. HAN VÅGAR INTE ÖPPNA DET FÖR HAN TROR DET INNEHÅLLER SMITTAN. DET ÄR MIN KOMMENTAR, jag tycker enbart att paniken är så jävla överdriven...
STÅR DET ATT JAG SÄGER DET STÄMMER? JAG SA ATT DET ÄR FUCKING ÖVERDRIVET ATT LÅSA IN ETT PAKET MAN FÅTT IFRÅN KINA MED ETT JÄVLA LÅS OCH LÄGGA DET PÅ BALKONGEN OCH HA PANIK ATT MAN KAN BLI SMITTAD.... Läs innan du kommer med dina jävla påhopp okej?
Om jag var honom skulle jag slängt det. Alternativt låtit det ligga nån vecka.

Varför lyssnar du på experter som uppenbarligen inte kan ett skit?
Btw: läkare är experter på mänsklig ohälsa ändå kan de inte ett skit om vad som gör människor gott (näringslära).
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-02-04 kl. 03:58.
Citera
2020-02-04, 03:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vadå fria från? De behöver aldrig blivit smittade. Du kan ha samma resonemang om vem som helst som lever i Jönköping just nu.

Nej, men de KAN vara smittade. Tänk om någon av dem ute på sin promenad (de får ju gå ut), tuppar av eller råkar ut för någon olycka. (Trampar fel, faller, slår huvudet, blir liggande... Eller blir bitna av en hund, eller svimmar av symptomen på Corona som plötsligt bryter fram.) Och så kommer någon och vet inte vem det här är, och tar på dem, får sekret på sig, försöker med konstgjord andning. Utan mask!

Det är FRUKTANSVÄRT oansvarigt av våra myndigheter, att dessa får röra sig fritt ute...
Citera
2020-02-04, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men de KAN vara smittade.

Vad är då poängen med testet?
Citera
2020-02-04, 03:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Fem dagars överlevnad på död yta enligt detta klipp (c.a 11:15 in i klippet) https://www.youtube.com/watch?v=DZsUCW7eLvU&fbclid=IwAR3gfTcYKBK3iJf3vg9cu RU4YHTOvP7aitS5m-aRbk96eAh0CqlJuNJAkNw

Det där var VÄLDIGT oroande! Tänk även på, att kineserna är så snuskiga, att de kan ha fått med någon spottloska eller snorkuse i paketet, när de packar det, som viruset kan leva i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in