2020-02-03, 21:47
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kan i o f s vara möjligt.

Om så var fallet, så hade faktiskt OM sig själv att skylla. Jag har själv fått berättat för mig av äldre personer i slutet av 1970-talet som hade haft med OM att göra, att han var känd för att skryta och ljuga. Dessutom skall han, enligt dessa personer, ha varit dryg och mycket självsäker.

Vill också ha det sagt att han med en sådan personlighet inte på något sätt skulle göra honom skyldig till mord. Jag är som sagt vad kluven när det gäller den person som den här tråden handlar om.

Olle skrev t.om. under ett faderskap på en pojke. Sen blånekade han till allt. Även att han skrivit på. Han låg väl under genomsnittet på IQ-testet om jag minns rätt.
Citera
2020-02-03, 22:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olle Möller - dåtidens Knutby med tanke på all uppmärksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Olle skrev t.om. under ett faderskap på en pojke. Sen blånekade han till allt. Även att han skrivit på. Han låg väl under genomsnittet på IQ-testet om jag minns rätt.

Det är mycket möjligt.

De här båda äldre männen jag talade med för över 40 år sedan tyckte att OM var både mallig och dryg. Han trodde att han var något speciellt. Jag kommer mycket väl ihåg än idag när jag som barn såg honom på TV. Här var det minsann inget huttlande som det skulle ha varit idag. Man skulle kunna säga att OM var dåtidens Knutby med tanke på all uppmärksamhet. Detta var ett av fallen man fick växa upp med.
Citera
2020-02-03, 22:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre instanser.

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Nej men gör honom inte mindre sannolik heller. Psykopater är ju ofta väldigt självsäkra. Själv är jag övertygad han begick de mord han blev fälld för.

Det har du rätt i.

Hur som helst, så kom han att dömas som skyldig i tre rättsliga instanser och därtill enhälligt gällande Gerd-mordet.
Citera
2020-02-04, 06:13
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Han ljög nog inte medvetet. Däremot var han övertygad om att Olle alltid ljög och utgick från detta även när det handlade om födelseorten. En slarvig utredning helt enkelt. Jmfr Bosse Jansson.

Citat:
Det fanns inte ens mikrokort på den tiden. Man måste vackert uppsöka prästen och det struntade polisen i. Det viktigaste var att fälla Olle. Inte var han föddes.

Citat:

Sannolikt bristande kontroll och att man utgick från att Möller ljög ja; minns också detta om faderskapet.

Med reservation för att mitt minne är korrekt, har för mig att vid den psykologiska utvärdering som gjordes landade OM vid 90. Oklart vilken skala som användes, det är inom normalkurvan men relativt lågt oavsett.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2020-02-04 kl. 06:15.
Citera
2020-02-04, 06:18
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Det har du rätt i.

Hur som helst, så kom han att dömas som skyldig i tre rättsliga instanser och därtill enhälligt gällande Gerd-mordet.

Han är väl den ende i sverige som dömts två ggr för mord enbart på indicer? Han hade ju en otrolig förmåga att försämra sitt eget läge också. Han ljög och trasslade in sig i sakfrågor som det varit klokast att helt enkelt tiga om eller erkänna. Men om man ser på "bevisningen" i fallet Rut Lind så är den ju skrattretande och ingen annan skulle blivit dömd på den. Inte ens anhållen. Och om man lägger till pressens och polisens agerande så får man en perfekt mix som gjord att fälla honom. Många experter ansåg att domen var en skamfläck för svenskt rättsväsende. Ungefär som Quick-domarna.
Senast redigerad av Crime-boy2 2020-02-04 kl. 06:41.
Citera
2020-02-04, 06:24
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Skoj den tendiöst skrivna boken har en sådan inverkan på folk. Att Hugo Färnström var en vedervärdig pedofil utesluter inte att Olle Möller också var peddo. Fanns ju en madsa graverande indicier emot honom i bägge fallen (främst det första).

Citat:
Nej men gör honom inte mindre sannolik heller. Psykopater är ju ofta väldigt självsäkra. Själv är jag övertygad han begick de mord han blev fälld för.

Du kan gärna precisera vilka de massa graverande indicierna var. Däremot var Möller inte pedofil och jag tvivlar på att de flesta här i tråden hämtat fakta och åsikter ur ”Mördaren i folkhemmet” för det är väl den du syftar på?

OM utvärderades psykologiskt under Gerdutredningen och inga tecken på psykopatisk personlighetsstörning har redovisats utifrån detta.
Citera
2020-02-04, 06:28
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Det har du rätt i.

Stämmer inte, HD var inte enig.
Citera
2020-02-04, 06:43
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Han är väl den ende i sverige som dömts två ggr för mord enbart på indicer? Han hade ju en otrolig förmåga att försämra sitt eget läge också. Han ljög och trasslade in sig i sakfrågor som det varit klokast att helt enkelt tiga om eller erkänna. Men om man ser på "bevisningen" i fallet Rut Lind så är den ju skrattretande och ingen annan skulle blivit dömd på den. Inte ens anhållen. Och om man lägger till pressens och polisens agerande så får man en perfekt mix som gjord att fälla honom. Många experter ansåg att domen var en skamfläck för svenskt rättsväsende. Ungefär som Quick.

Mig veterligt ja. Och Möller var verkligen själv sin värste fiende med tanke på hur han betedde sig i rätten osv.

Lek med tanken att han var helt oskyldig, först mordoffrens sönderslagna sörjande familjer. Sedan hans eget liv förstört med två krossade äktenskap och döttrarna som hade sin far i fängelse.

Samt mördarna som gick fria.
Citera
2020-02-04, 06:53
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Mig veterligt ja. Och Möller var verkligen själv sin värste fiende med tanke på hur han betedde sig i rätten osv.

Lek med tanken att han var helt oskyldig, först mordoffrens sönderslagna sörjande familjer. Sedan hans eget liv förstört med två krossade äktenskap och döttrarna som hade sin far i fängelse.

Samt mördarna som gick fria.

Skulle varit mycket intressant att sett t.ex. Olof Arvidsson konfrontera "vittnena" i Rut-rättegången? Det skulle förmodligen inte funnits så mycket kvar av deras trovärdighet efter dom förhören?
Citera
2020-02-04, 09:17
Medlem
Citat:
Skulle varit mycket intressant att sett t.ex. Olof Arvidsson konfrontera "vittnena" i Rut-rättegången? Det skulle förmodligen inte funnits så mycket kvar av deras trovärdighet efter dom förhören?
När det gäller Rut Lind, så finns en annan möjlig mördare namngiven, den sk. vindruvsmannen.
Den mannen han dock avlida innan polisen hann förhöra honom.
Han hade ett efternamn med ett djur och sjö i kombination.
Citera
2020-02-04, 09:26
Medlem
Citat:
När det gäller Rut Lind, så finns en annan möjlig mördare namngiven, den sk. vindruvsmannen.
Den mannen han dock avlida innan polisen hann förhöra honom.
Han hade ett efternamn med ett djur och sjö i kombination.
Citera
2020-02-04, 09:27
Medlem
Citat:
Det fanns inte ens mikrokort på den tiden. Man måste vackert uppsöka prästen och det struntade polisen i. Det viktigaste var att fälla Olle. Inte var han föddes.
Jag avsåg naturligtvis mikrofilm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in