Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
När det gäller Olle Möller känner jag mig något kluven gällande denne man.
Jag kom aldrig någonsin att träffa honom men däremot, för längesedan, så träffade jag personer som i sin tur hade haft med honom att göra.
Den som har boken Kriminalchefen berättar, del 2, av Alvar Zetterquist tycker jag skall läsa kapitlet om Möller där. Det heter OLLE MÖLLER och GERD och återfinns på sidorna 295 - 329. Skall citera av ett par avsnitt.
Citat från sidan 299:
"Vi fick reda på att han visserligen var kvinnojägare, ofta till och med både brutal och fräck med vissa sadistiska böjelser, men något parallellfall som påminde om våldtäktsförsöket mot den tioåriga flickan Gerd dök aldrig upp."
Citat från sidan 300:
"Om sitt ursprung gjorde han gällande, att han var född i april 1906 i Michigan i USA, ja, han påstod även att hans far var indian, men detta var väl ett utslag av hans humor. Hur som helst så stämde det där med Amerika inte så värst bra med vår svenska kyrkobokföring, ty enligt denna är Möller smålänning, född i Påskallavik utanför Kalmar.
Fadern hette Pettersson och befann sig vid Olles födelse i USA, modern hette Möller, och det blev hon och en morfader i Degerfors som tog hand om pojkens uppfostran."
I Sveriges Dödbok, står Olle Möller, som född i USA.
Gjorde en sökning i Arkiv Digital och Olle Möller, är utan tvekan född i USA.
I församlingsboken för Degerfors, AIIa:1 (1901-1909 ) sidan 197, framgår att modern återkom från Amerika den 25 januari 1908. Så Olle född 20 april 1906 och han tre år äldre syster är både födda i Iron Mountain, Michigan, USA. Pappan hette tydligen Jan Persson och han stannade kvar i amerika.