2020-02-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Den måste kollas. Verkar intressant. Innan jag lyssnade på boken ”Mördaren i folkhemmet” så gick jag in med inställningen att Olle Möller tyckte mest som om sej själv och att han var skyldig. Efter boken kan jag inte förstå hur han kunde bli dömd för morden. Svaga vittnesmål som pekar ut honom och sen tror alla att han e skyldig. Så i slutändan tyckte jag också synd om honom.

Skoj den tendiöst skrivna boken har en sådan inverkan på folk. Att Hugo Färnström var en vedervärdig pedofil utesluter inte att Olle Möller också var peddo. Fanns ju en madsa graverande indicier emot honom i bägge fallen (främst det första).
Citera
2020-02-02, 22:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olle Möller.

När det gäller Olle Möller känner jag mig något kluven gällande denne man.

Jag kom aldrig någonsin att träffa honom men däremot, för längesedan, så träffade jag personer som i sin tur hade haft med honom att göra.

Den som har boken Kriminalchefen berättar, del 2, av Alvar Zetterquist tycker jag skall läsa kapitlet om Möller där. Det heter OLLE MÖLLER och GERD och återfinns på sidorna 295 - 329. Skall citera av ett par avsnitt.

Citat från sidan 299:

"Vi fick reda på att han visserligen var kvinnojägare, ofta till och med både brutal och fräck med vissa sadistiska böjelser, men något parallellfall som påminde om våldtäktsförsöket mot den tioåriga flickan Gerd dök aldrig upp."

Citat från sidan 300:

"Om sitt ursprung gjorde han gällande, att han var född i april 1906 i Michigan i USA, ja, han påstod även att hans far var indian, men detta var väl ett utslag av hans humor. Hur som helst så stämde det där med Amerika inte så värst bra med vår svenska kyrkobokföring, ty enligt denna är Möller smålänning, född i Påskallavik utanför Kalmar.

Fadern hette Pettersson och befann sig vid Olles födelse i USA, modern hette Möller, och det blev hon och en morfader i Degerfors som tog hand om pojkens uppfostran."
Citera
2020-02-03, 06:14
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag kom aldrig någonsin att träffa honom men däremot, för längesedan, så träffade jag personer som i sin tur hade haft med honom att göra.

Den som har boken Kriminalchefen berättar, del 2, av Alvar Zetterquist tycker jag skall läsa kapitlet om Möller där. Det heter OLLE MÖLLER och GERD och återfinns på sidorna 295 - 329. Skall citera av ett par avsnitt.

Citat från sidan 299:

"Vi fick reda på att han visserligen var kvinnojägare, ofta till och med både brutal och fräck med vissa sadistiska böjelser, men något parallellfall som påminde om våldtäktsförsöket mot den tioåriga flickan Gerd dök aldrig upp."

Citat från sidan 300:

"Om sitt ursprung gjorde han gällande, att han var född i april 1906 i Michigan i USA, ja, han påstod även att hans far var indian, men detta var väl ett utslag av hans humor. Hur som helst så stämde det där med Amerika inte så värst bra med vår svenska kyrkobokföring, ty enligt denna är Möller smålänning, född i Påskallavik utanför Kalmar.

Fadern hette Pettersson och befann sig vid Olles födelse i USA, modern hette Möller, och det blev hon och en morfader i Degerfors som tog hand om pojkens uppfostran."

Fast i sveriges dödbok står Olles födelseort Michigan USA. Var han trots allt född där? Prästen skrev nog inte födelseort grundat på en hörsägen. Kan polisen gjort det när det gäller Påskallavik? Det går naturligtvis att ta reda på eftersom modern måste passerat Ellis island vid sin utresa från Sverige.
Senast redigerad av Crime-boy2 2020-02-03 kl. 06:35.
Citera
2020-02-03, 12:44
Medlem
Citat:

Citat från sidan 299:

Citat från sidan 300:

I Sveriges Dödbok, står Olle Möller, som född i USA.
Gjorde en sökning i Arkiv Digital och Olle Möller, är utan tvekan född i USA.
I församlingsboken för Degerfors, AIIa:1 (1901-1909 ) sidan 197, framgår att modern återkom från Amerika den 25 januari 1908. Så Olle född 20 april 1906 och han tre år äldre syster är både födda i Iron Mountain, Michigan, USA. Pappan hette tydligen Jan Persson och han stannade kvar i amerika.
Senast redigerad av Grodologen 2020-02-03 kl. 13:03.
Citera
2020-02-03, 14:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alvar Zetterquist.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
I Sveriges Dödbok, står Olle Möller, som född i USA.
Gjorde en sökning i Arkiv Digital och Olle Möller, är utan tvekan född i USA.
I församlingsboken för Degerfors, AIIa:1 (1901-1909 ) sidan 197, framgår att modern återkom från Amerika den 25 januari 1908. Så Olle född 20 april 1906 och han tre år äldre syster är både födda i Iron Mountain, Michigan, USA. Pappan hette tydligen Jan Persson och han stannade kvar i amerika.

Stort tack för dessa intressanta uppgifter.

Då uppstår frågan varför skulle Alvar Zetterquist ljuga om en sådan här sak i sina memoarer även om han var pensionerad?
Citera
2020-02-03, 14:42
Medlem
Citat:

Då uppstår frågan varför skulle Alvar Zetterquist ljuga om en sådan här sak i sina memoarer även om han var pensionerad?
Ljög gjorde han nog inte medvetet, utan det var ju svårare förr att forska i folks förflutna, då man fick sitta och läsa mikrkort för att hitta uppgifterna. Kanske han har funnit en namne född samma år och trott att det var "mördaren" Olle Möller.
Idag ligger ju arkiven bara ett knapptryck bort, det underlättar.
Citera
2020-02-03, 15:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Namne?

Citat:
Ljög gjorde han nog inte medvetet, utan det var ju svårare förr att forska i folks förflutna, då man fick sitta och läsa mikrkort för att hitta uppgifterna. Kanske han har funnit en namne född samma år och trott att det var "mördaren" Olle Möller.

Det tror jag inte.

Hur många pojkar var födda den här dagen i Påskallavik med förnamnen Olof Manfred? Då skulle också denne namne ha växt upp i Degerfors och hade en pappa som hette Pettersson och en mamma som hette Möller.
Citera
2020-02-03, 19:40
Medlem
Citat:
Det tror jag inte.

Hur många pojkar var födda den här dagen i Påskallavik med förnamnen Olof Manfred? Då skulle också denne namne ha växt upp i Degerfors och hade en pappa som hette Pettersson och en mamma som hette Möller.

Som jag förstår tillhörde Påskallavik Döderhults socken på den tiden. Enligt kyrkobokföringen finns ingen pojke född inom socknen den 20 april 1906.
Citera
2020-02-03, 19:50
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Han ljög nog inte medvetet. Däremot var han övertygad om att Olle alltid ljög och utgick från detta även när det handlade om födelseorten. En slarvig utredning helt enkelt. Jmfr Bosse Jansson.
Citera
2020-02-03, 19:52
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Det fanns inte ens mikrokort på den tiden. Man måste vackert uppsöka prästen och det struntade polisen i. Det viktigaste var att fälla Olle. Inte var han föddes.
Citera
2020-02-03, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Personlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Han ljög nog inte medvetet. Däremot var han övertygad om att Olle alltid ljög och utgick från detta även när det handlade om födelseorten. En slarvig utredning helt enkelt. Jmfr Bosse Jansson.

Det kan i o f s vara möjligt.

Om så var fallet, så hade faktiskt OM sig själv att skylla. Jag har själv fått berättat för mig av äldre personer i slutet av 1970-talet som hade haft med OM att göra, att han var känd för att skryta och ljuga. Dessutom skall han, enligt dessa personer, ha varit dryg och mycket självsäker.

Vill också ha det sagt att han med en sådan personlighet inte på något sätt skulle göra honom skyldig till mord. Jag är som sagt vad kluven när det gäller den person som den här tråden handlar om.
Citera
2020-02-03, 21:41
Medlem
Citat:
Det kan i o f s vara möjligt.

Om så var fallet, så hade faktiskt OM sig själv att skylla. Jag har själv fått berättat för mig av äldre personer i slutet av 1970-talet som hade haft med OM att göra, att han var känd för att skryta och ljuga. Dessutom skall han, enligt dessa personer, ha varit dryg och mycket självsäker.

Vill också ha det sagt att han med en sådan personlighet inte på något sätt skulle göra honom skyldig till mord. Jag är som sagt vad kluven när det gäller den person som den här tråden handlar om.

Nej men gör honom inte mindre sannolik heller. Psykopater är ju ofta väldigt självsäkra. Själv är jag övertygad han begick de mord han blev fälld för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in