2020-02-04, 00:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Precis. De ekonomiska konsekvenserna kommer att bli enorma, Väldigt märkligt att ingen regeringsföreträdare ens verkar ha fattat det än.
Nej ofattbart att det inte pratas om och rekommendationer och åtgärder för att minska problemet.
Befinner mig just nu på ett hotell i Thailand. Prestos nyss lämnade ett yngre kinesiskt par hotellet med taxi till flygplatsen. För tidigt för utflykter 06:30 lokal tid så det var till flygplatsen
De båda iförda munskydd. Thailändska tjejen i receptionen som checkade ut dem även hon med munskydd. Ja under tiden de checkade ut. Sitter på balkongen så jag har bra överblick. Stackarna säkert friska men ska hem till eländet i Kina. Jo vi har flera munskydd i vår packning om skiten eskalerar under vår semester här. Vi åker varje år men nästa års resa känns inte så självklar längre. Turismen här i Thailand kommer stendö om folk slutar resa hit. Ja kan tyckas ytligt men kanske många här går under ekonomiskt av smittan. Inget sägs om detta i svenska medier.
Citera
2020-02-04, 00:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Enda som hjälper är isolering och skyddsmask. Inget vaccin, inget botemedel. Det finns inget slut på eländet. Inte i Kina som är så tättbefolkat. Bilindustrin och elektronikindustrin kommer säkert att drabbas så länge det inte finns vaccin eller någon mirakelkur.
Givetvis blir det så men kris i de flesta länder. Se gärna mitt inlägg som jag nyss skrev.
Skriver via mobilen här i Thailand.
Citera
2020-02-04, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Enda som hjälper är isolering och skyddsmask. Inget vaccin, inget botemedel. Det finns inget slut på eländet. Inte i Kina som är så tättbefolkat. Bilindustrin och elektronikindustrin kommer säkert att drabbas så länge det inte finns vaccin eller någon mirakelkur.

SARS epidemin 2003 kostade 40 miljarder dollar. Det var ca 8000 fall där knappt 10% dog. Bloomberg skrev nåt om att nCoV kommer kosta 4 gånger mera. Det är nog en försiktig uppskattning.

Lika bra att börja hamstra Apple-datorer redan nu. Om ett halvår så kan man sälja dom för dubbla priset antagligen.
Citera
2020-02-04, 00:42
Medlem
Danlos avatar
Nån mer som märkr hur otroligt förvirrad nyhetsförmedlingen är kring viruset? Vad jag läst innan så smittar viruset under inkubationstiden, men sambo hade läst igår att det INTE gör det.
Sen läser jag idag på futurism.com att man nu TROR att viruset kan smitta innan symptom framträder.
Jag får känslan av massmedias nyheter är en blandning av information som ska försöka dölja sanningen och information som vill berätta sanningen. Frågan är ju bara vilket som är vilket?
Citera
2020-02-04, 00:42
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det verkar väl klokt i det här läget. Viruset är redan här. Garanterat.

Att du ska gå testa dig om du visar symtom som feber, hosta och sånt? När det inte har fått samma spridning i andra delar av världen som den ökningen som sker i Kina?

Hur många människor tror du kommer i panik åka till sjukhusen för att testa sig vid dessa symtom? Hur stor press kommer sjukvården få? Jag kan inte se i statiska fall att vi haft den % ökning av fall som varit i kina och då har det väl ändå gått någon vecka sen det bröt ut i kina? Även om det är delay osv?

Om jag skulle sett den stora ökningen i västvärlden så självklart skulle jag dela allas panik de har här. Men jag har inte sett det stora ökade antalet här ännu, men om det börjar ploppa upp en ökning på fall från 155 till 1000 kan jag börja fundera på allvaret.

Men 155 vs 19,655 (Antalet kan vara mer för mörkerantalet)

13,522 Hubei province enbart i denna del har antalet smittade en sjukstor spridning jämfört med resten av världen. 724 Zhejiang province, Det är ca 12 tusen mer människor än närmaste provincen av smittade. Varför så stor skillnad? Borde inte det vara ett större antal om det är så lätt att bli smittad? Tänker på hur vissa förklarar här att de inte ens vågar öppna ett paket som de skickat ifrån Kina, läste att någon lagt paketet i en låda och satt ett lås på det för att vara helt säker att inte Viruset på något sätt få ben och öppna lådan för krypa in i sängen där du ligger och sover.. Just saying..
Citera
2020-02-04, 00:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Fler kineser till doktorn. 20k är runt knuten.
Citat:
”There are currently 19,876 confirmed cases worldwide, including 426 fatalities.”

2,654 serious
576 recovered
21,558 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-04, 00:46
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej ofattbart att det inte pratas om och rekommendationer och åtgärder för att minska problemet.
Befinner mig just nu på ett hotell i Thailand. Prestos nyss lämnade ett yngre kinesiskt par hotellet med taxi till flygplatsen. För tidigt för utflykter 06:30 lokal tid så det var till flygplatsen
De båda iförda munskydd. Thailändska tjejen i receptionen som checkade ut dem även hon med munskydd. Ja under tiden de checkade ut. Sitter på balkongen så jag har bra överblick. Stackarna säkert friska men ska hem till eländet i Kina. Jo vi har flera munskydd i vår packning om skiten eskalerar under vår semester här. Vi åker varje år men nästa års resa känns inte så självklar längre. Turismen här i Thailand kommer stendö om folk slutar resa hit. Ja kan tyckas ytligt men kanske många här går under ekonomiskt av smittan. Inget sägs om detta i svenska medier.
Jo Anders Tegnell FHM
tog upp det i kvällens Aktuellt som en konsekvens av att man överdrev faran.
Citera
2020-02-04, 00:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Jodå, allas vår egen överexpert Tegnell var på TV ikväll och berättade att turismnäringen i Thailand drabbas hårt om man rekommenderar att inte resa till Thailand, det var vad han menade.
Citera
2020-02-04, 00:49
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jo Anders Tegnell FHM
tog upp det i kvällens Aktuellt som en konsekvens av att man överdrev faran.

Bara genom öppna denna tråd så ser man vilken panik det skapat i lilla sverige. Vet inte hur många jag såg igår som hade panik över att det var frivillig karantän igår, sett folk som beställt masker för familjer, gömmer sig i skogen. För ett virus som har största delen slagit ut i Kina

155 vs 19 000+ fall

Vad är det i procent form?
Citera
2020-02-04, 00:52
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jodå, allas vår egen överexpert Tegnell var på TV ikväll och berättade att turismnäringen i Thailand drabbas hårt om man rekommenderar att inte resa till Thailand, det var vad han menade.

Thailand har haft 19 fall vilket 7 av dem har återhämtat sig, ingen har dött ännu och det står även att ingen är i fara just nu. Det är ju ganska bra siffror att man kan hjälpa att bli frisk i Thailand? Tycker den stora paniken är mycket hypad av media för skrämma människor till vettet
Citera
Medlem
Har varit engagerad i den här tråden nästan sen början och inte först nu kom jag på att en kinesisk medarbetare kom hem från sin semester i kina för ca 1.5 vecka sen.

Tanken slog mig inte först nu eftersom jag börjar känna mig sjuk, men inte för att jag tror att jag blivit smittad, mest av att jag trott hela tiden att jag levt under nästan idealiska omständigheter för att inte bli smittad och så dök den här tanken upp under hundpromenaden 5 minuter sen. Och nu har hon för två dagar sen flyttat till USA för projekt.. så omöjligt o veta om hon blivit sjuk.
Senast redigerad av Justicia 2020-02-04 kl. 00:55.
Citera
Medlem
Såg precis en ny intressant intervju med en forskare som arbetar på ett vaccin mot den nya Coronaviruset:

https://www.youtube.com/watch?v=5hn5Vjrq_wY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in