2020-02-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Blir osäker om du uppfattade min ironi i texten.
Har du drabbats av det också? Kom inte i närheten av mig bara!
Citera
2020-02-04, 14:16
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killemedstil
Vad ska han säga? "Det är lugnt, vi löser det här" eller "nu är allt skit". Han är ingen expert. Regeringen har redan gett en del rättigheter till folkhälsomyndigheten.
Jag är dock väldigt tveksam till många av deras utlåtanden, men jag uppskattar att vi håller oss lugna och lever som vanligt i Sverige.
Enligt någon sida som jag såg för ett tag sen låg Sverige på sjunde plats ifall det skulle bli en pandemi när det gäller förberedelser.
Så om inte vi är bra förberedda är det tyvärr likadant i andra länder också.
Sitt ner i båten och njut av din sommardrink i Thailand istället för att sprida skrämselpropaganda, så tar vi andra vettiga skribenter här på fb och spekulerar om olika konsekvenser. Over and out.

Det är väl bara så att om man är väldigt noga med de första fallen/misstänkta fall/resenärer från smittade områden, att isolera/karantän osv, så är det ungefär 500 000 gånger lättare än när det gått för långt som det gjort i Kina...

(Räknar med 10 miljoner människor i Sverige och att man behöver ha koll på 20 personer idag...)

Det borde tom Löfven kunna förstå....
Citera
2020-02-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så du tror dt nu är bara Sverige OCH WHO som som inte har reserestriktioner mot Thailand. Alla andra länder har infört avrådan att resa till Thailand????
Nej.
Citera
2020-02-04, 14:20
Medlem
En som insjuknat hemmahörande i Dalarna nu.

Reste med samma plan som de evakuerade.
Citera
2020-02-04, 14:21
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Det är hans hand. En kråka är väl svart

Det jag såg var en svart figur som rörde sig. Du får kolla noga för att se rörelsen. Kommer säkert fler filmer vad det lider. Moskiterna är värre de suger blod och kan smitta folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det är väl bara så att om man är väldigt noga med de första fallen/misstänkta fall/resenärer från smittade områden, att isolera/karantän osv, så är det ungefär 500 000 gånger lättare än när det gått för långt som det gjort i Kina...

(Räknar med 10 miljoner människor i Sverige och att man behöver ha koll på 20 personer idag...)

Det borde tom Löfven kunna förstå....

Håller definitivt med om det och det oroar mig enormt mycket. Men Löven är som jag skricit tidigare ingen diktator, utan vi har en riksdag som måste stifta lagar och det tar tyvärr tid.
Däremot finns det en plan när det blir utbrott och det är dit vi är påväg nu...
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Ännu en japan behöver snyta sig.
Citat:
”There are currently 20,657 confirmed cases worldwide, including 427 fatalities.”

2,788 serious
632 recovered
23,214 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox

En ren generell uppmaning, tråden vore så mycket bättre om folk kunde bemöda sig att länka en källa när de påstår något!
Citera
2020-02-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är senast rapporten från Thailand

"On 3 February at 18.00, seven people met the criteria of patients under investigation (PUI), raising the total number of PUI to 492 people. There were 19 confirmed cases, with eight cases having completely recovered and returned to their homes"

23 av PUI sitter isolerade så där är det väl en högre risk att de kan ha viruset.

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/situation/situation-no31-030263.pdf

Ni som ska åka till Thailand. Bör läsa dessa rapporter och sedan besluta om ni ska åka eller inte. Rapporterna ges ut dagligen av Thailändska myndigheter och på Engelska. Det råder delade meningar om man ska åka eller inte bland experter.

De stora hälsorisken just nu på flera ställen är den dåliga luften i till ex BKK. Sedan är det alltid trafiken. Thailand har många trafikolyckor. Fall av Denguefeber har ökat de senaste åren. Det är ingen rolig sjukdom att få. Den är även kallad "breakbone fever". Det finns troligen även fall av "obotbar" malaria i gränstrakterna till Kambodja och Burma. Myggor behöver inte pass för byta land.

Skulle jag åka? Ja det skulle jag. men jag skulle vara försiktig med att besöka ställen med mycket kinesiska turister. Sedan skulle jag kontrollera att min försäkring gäller för Corona-viruset. Sedan är jag van vid Thailändska samhället. Sen att inte glömma de har eller har haft en "Rabies epidemi". Så klappa inga hundar, katter eller Apor om man åker till Lopburi. Thailand är rätt ställe att bli biten av en giftig orm. De producerar mycket ormserum och de flesta sjukhusen har det tillgängligt.
Bra info och luften är tyvärr hälsovådlig med PM2.5 över 100 norr om Hua Hin -- Rayong bredden. Sen som en bonus kan du få ett hajbett eller mer troligt bli stucken av osynliga, vidriga maneter i havet. Swimmingpoolen duger gott för mej och god mat väntar på dej så ladda med en spritflaska till handtvätt och de tunna målarvantarna i plast när du tänker ta i dörrar mm.

Om du åker tvätta dej efter att du lämnat dina fingeravtryck på en platta vid ankomsten. Den är inget att slicka på då den används av alla i kön. Försök att hålla dej till kvällens drink och håll dina fingrar bort från ditt ansikte samt lös skalad frukt och annat pill som barn gillar.

Ett nytt Thai-Corona äventyr väntar på dej och det är inte över förrän ca 2 veckor efter hemkomsten om du mycket troligtvis inte blev smittad och som du säkert läst om! Ingen vet idag hur lurigt detta virus är men kinas agerande manar mej till försiktighet.
Citera
2020-02-04, 14:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Tvi vale och bli kråkföda.

https://www.ibtimes.sg/wuhan-virus-shocking-video-shows-crows-eating-dead-bodies-lying-street-china-38756

Fy vad läskigt. Har läst andra inlägg att krematoriumen är så hårt belastade nu i Wuhan så döda människor ligger i body bags och väntar på bränning. Även dessa body bags är numera en bristvara.

En annan sak som är läskig, har visserligen aldrig sett en död människa falla ihop på gatan men kan tänka mig att man signar ner eller faller ihop men dessa som plötsligt dör faller helt raklånga rätt ut,
Nästan alla bilder man sett på de döda i Wuhan ligger på precis samma sätt.
Citera
2020-02-04, 14:25
Medlem
Citat:

Betyder det att 4 av 130 nu visat sig vara smittade?
Senast redigerad av L.D. 2020-02-04 kl. 14:27.
Citera
2020-02-04, 14:26
Medlem
Citat:

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in