2020-02-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej ofattbart att det inte pratas om och rekommendationer och åtgärder för att minska problemet.
Befinner mig just nu på ett hotell i Thailand. Prestos nyss lämnade ett yngre kinesiskt par hotellet med taxi till flygplatsen. För tidigt för utflykter 06:30 lokal tid så det var till flygplatsen
De båda iförda munskydd. Thailändska tjejen i receptionen som checkade ut dem även hon med munskydd. Ja under tiden de checkade ut. Sitter på balkongen så jag har bra överblick. Stackarna säkert friska men ska hem till eländet i Kina. Jo vi har flera munskydd i vår packning om skiten eskalerar under vår semester här. Vi åker varje år men nästa års resa känns inte så självklar längre. Turismen här i Thailand kommer stendö om folk slutar resa hit. Ja kan tyckas ytligt men kanske många här går under ekonomiskt av smittan. Inget sägs om detta i svenska medier.
Rent fake news.

Var två experter på SVT igår som sa att dom personligen inte skulle åka till Thailand i dagens läge.

Minst den ena av dom vart prompt ditsläpad ikväll för att göra offentlig avbön i regim-TV och säga att det inte alls är farligt att åka till Thailand. En massa strunt om hur hemskt det är för den thailändska ekonomin om folk inte åker dit. Långa inslag i nyheterna om stackars Thailand.
Citera
2020-02-04, 00:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jodå, allas vår egen överexpert Tegnell var på TV ikväll och berättade att turismnäringen i Thailand drabbas hårt om man rekommenderar att inte resa till Thailand, det var vad han menade.
Folk har redan rest och många kommer resa.
Runt kinesiska nyåret var det gott om kineser här. Såg siffran 22.000 från Wuhan här i Thailand. Vi reste senare så de flesta hade redan åkt hem.
Nej de borde hellre prata om hur vi ska skydda oss och hantera eventuell situation. Jag vet att det inte var optimalt att vi reste men håller oss borta från nära kontakt med andra här. Åker därför inte kollektiva transporter här utan dyrare alternativ med egen taxi. Äter inte på restauranger med många från smittade områden. Osv. Tvättar händerna och med handsprit väldigt ofta. Undviker folksamlingar. Sådant kunde de berättat mer om.
Citera
2020-02-04, 00:57
Avslutad
Hur vad det med läkaren i Thailand som blandade HIV-medicinen och influensamedicin?
Någon ny information eller var det bara en stor hoax? En slump bara att kvinnan blev bättre så fort?
Citera
2020-02-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Bara genom öppna denna tråd så ser man vilken panik det skapat i lilla sverige. Vet inte hur många jag såg igår som hade panik över att det var frivillig karantän igår, sett folk som beställt masker för familjer, gömmer sig i skogen. För ett virus som har största delen slagit ut i Kina

155 vs 19 000+ fall

Vad är det i procent form?
varför öppna tråden om du bara ska gnälla, du verkar ju må dåligt av det här
Citera
2020-02-04, 00:58
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Får man inte stopp på detta virus snarast så kommer vi ha tidernas lågkonjunktur på köpet företagens kontakter med Kina och många andra länder stoppas och har redan stoppats eller kraftigt minskas. Dessutom med försiktighetsprinciper för alla yttre kontakter kommer vi in i ett vakuum.
Jag jobbar på ett rätt så internationell företag och såg redan förra veckan hur möten ställs in eller flyttas fram på obestämd framtid. Resor till Asien ställs in. Försändelser av varor flyttas fram.
Inte ett smack om detta från vår kraftfulla regering.

Kina är tex världens största smartphonemarknad, även om de idag föredrar sina egna varumärken. Tror det är världens största bilmarknad också. De lär vara störst kund på flera områden. Många svenska företag finns där, IKEA har varuhus, H&M butiker, många fler svenska Atlas Copco, Ericsson, Volvo osv.

Sen har vi ju att Kina är hela världens tillverkningsfabrik, väldigt allvarligt är att nästan all medicin tillverkas där. Apple lär drabbas med både stor försäljning och tillverkning i Kina, Teslas nya fabrik i Kina stängde de. Volvo personbilar har tillverkning där men har ju ess i rockärmen med svensk fabrik. Men försäljningen lär dyka rejält. Kan ju gå så illa att Geely säljer Volvo för att få in pengar om detta pågår länge.

Polestar tillverkas i Kina av vad jag förstår, lanseringen av den kan ju ligga illa till kanske om fabriken är stängd.
Citera
2020-02-04, 00:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Rent fake news.

Var två experter på SVT igår som sa att dom personligen inte skulle åka till Thailand i dagens läge.

Minst den ena av dom vart prompt ditsläpad ikväll för att göra offentlig avbön i regim-TV och säga att det inte alls är farligt att åka till Thailand. En massa strunt om hur hemskt det är för den thailändska ekonomin om folk inte åker dit. Långa inslag i nyheterna om stackars Thailand.
Knappast fake. Immigration controll var de flesta med asiatiskt ursprung med munskydd. De tar det på allvar.
Citera
2020-02-04, 01:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jodå, allas vår egen överexpert Tegnell var på TV ikväll och berättade att turismnäringen i Thailand drabbas hårt om man rekommenderar att inte resa till Thailand, det var vad han menade.
Han sa också att man bör vänta med att boka en tilltänkt resa dit, och fick medhåll av professor Björn Olsen.
Citera
2020-02-04, 01:02
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Såg precis en ny intressant intervju med en forskare som arbetar på ett vaccin mot den nya Coronaviruset:

https://www.youtube.com/watch?v=5hn5Vjrq_wY

Ett företag som är sponsrat av Bill Gates foundation väcker bara tveksamma frågor ifrån min källkritiska hjärna men det är bara jag och några andra miljoner människor som väcker varningsflaggor vid detta
Citera
2020-02-04, 01:04
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
varför öppna tråden om du bara ska gnälla, du verkar ju må dåligt av det här

Gnäller? Jag mår mer dåligt över all panik människor har och jag ser det i ett längre perspektiv att vi redan har en sjukvård som går på knäna. Ska ni varje förkylnings symtom hypokondriker besöka sjukvården så ser jag nog att de med allvarliga sjukdomar som cancer osv ska gå före en hosta med lite feber i februari tider men vi har helt enkelt två olika tankar på hur vår sjukvård ser ut

Och vad är ditt problem med det? jag ser hälften av människorna här inte är källkritiska till göra vidare sökning på om denna människa inte sprider ut fake news för skapa oro/panik. Så vad är ditt fel i att man på ett uppfostrat sätt ifrågasätter informationen som sprids här? Detta är ungefär som att prata med en som har klimat ångest även om forskning visar annat än vad de main stream media visar..
Senast redigerad av Mrjobi 2020-02-04 kl. 01:07.
Citera
2020-02-04, 01:04
Medlem
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
uppdatering igen, så ökat ännu mer
Citera
2020-02-04, 01:05
Medlem
elgecys avatar
Någon som kan rekommendera en sansad och nyttig reddit-tråd om viruset? Gärna även den mest trovärdiga och bäst uppdaterade internationella mediakällan, tack.
Citera
2020-02-04, 01:05
Medlem
booreds avatar
  • 23:59: China’s National Health Commission reports 750 new cases across the mainland. Their locations have not yet been disclosed.

20k sprack med råge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in