2020-02-03, 23:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jo det är den väl. Det enda rationella stället för många att placera pengar.

Den är inte vad den var i en 5%-räntemiljö. Och den följer inte samma mönster som då. Den är inte rationell om man ser det ur den synvinkeln.

Oklart exakt vad du menar, men det är rationellt att söka sig till maximal avkastning givet samma risknivå. Om alternativen försämras är det alltså rationellt att acceptera lägre avkastning / högre värderingar på börsen. Givetvis genom att också beakta förväntningar på framtiden.
Citera
2020-02-04, 00:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Oklart exakt vad du menar, men det är rationellt att söka sig till maximal avkastning givet samma risknivå. Om alternativen försämras är det alltså rationellt att acceptera lägre avkastning / högre värderingar på börsen. Givetvis genom att också beakta förväntningar på framtiden.
Vad jag menar exakt är exakt i grunden vad du skriver. Däremot så ser inte alla det så när många parametrar och domedagsprofeter dyker upp. Som exempel är inte ett P/E tal på 25 för en aktie som Microsoft samma sak vid 1% eller 5 % ränta. Det finns ingen naturlag som säger att börsen eller enskilda aktier ska tillbaka till ett genomsnittsläge. Särskilt inte om genomsnittet var 5% ränta och vi nu lever i en 1% räntemiljö. Alla dessa mätmetoder som började tjata om att börsen var för dyr redan 2012 har helt enkelt haft fel.

Därför menar jag att om man har en synvinkel som bygger på 1965:s ränteläge, utdelningspolicy,återköpspolicy, globaliseringsgrad, och 100-tals aspekter till som ha förändrats, så verkar Microsoft otroligt övervärderad vid P/E 25. Man kan då tycka att börsen beter sig konstigt,galet eller irrationellt. Vilket ord man nu vill använda.
Citera
2020-02-04, 00:13
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Visst stämmer det som du säger. Men det motsäger inte mitt fundamentala påstående, att värdet på aktier och obligationer inte kan kopplas bort från värdet på det som faktiskt produceras.

Jag tyckte att det var värt att nämna därför att så fort som vi talar om pengar verkar människor tappa bort sig i en hypotetisk verklighet som ligger bortom den materiella. Därför är det alltid nyttigt att i slutändan tänka på den fysiska verkligheten som ligger till grund för ekonomin.
Jag tycker de flesta på flashback är obotliga pessimister när det gäller börsen och ekonomi.

Men jag förstår vad du menar.
Citera
2020-02-04, 00:30
Medlem
Ditt sätt att använda ordet rik på gör ofta att dessa diskussioner har svårt att "lyfta".
Ekonomiskt oberoende är isåfall ett bättre ord då det finns en närmare sanning på vad det innebär även om den i många fall också är varierande och svårt att definiera.

Men nej det är jättesvårt att bli rik. Rik är du när du har mer pengar än vad 99% av de övriga i världen (givetvis mycket mindre tal, men poängen är att ha mer än de allra flesta andra)? Då kan vi då alltså konstatera att det är väldigt få personer som kan vara rika.

De andra vi kan konstatera (enligt de flesta då kanske) är att pengar är en extremt stark motivationskraft hos många och de tillsammans med makt och kärlek är de som styr än människa mest.

Okej, så någonting som i stort sett alla vill ha, men det finns ett väldigt litet utbud av = Väldigt svårt att få.

Börsen är ett vågspel av den totala massan givetvis, den speglar världsmarknaden egentligen. Därav så speglar den ovan resonemang också.

Dessutom så tycker jag generellt att många fokuserar på att spara, snåla och gneta ihop en förmögenhet. De flesta rika personer är rika pågrund av höga inkomster och inte låga utgifter de vågar jag ändå säga utan källa.
Citera
2020-02-04, 00:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Ditt sätt att använda ordet rik på gör ofta att dessa diskussioner har svårt att "lyfta".
Ekonomiskt oberoende är isåfall ett bättre ord då det finns en närmare sanning på vad det innebär även om den i många fall också är varierande och svårt att definiera.

Men nej det är jättesvårt att bli rik. Rik är du när du har mer pengar än vad 99% av de övriga i världen (givetvis mycket mindre tal, men poängen är att ha mer än de allra flesta andra)? Då kan vi då alltså konstatera att det är väldigt få personer som kan vara rika.

De andra vi kan konstatera (enligt de flesta då kanske) är att pengar är en extremt stark motivationskraft hos många och de tillsammans med makt och kärlek är de som styr än människa mest.

Okej, så någonting som i stort sett alla vill ha, men det finns ett väldigt litet utbud av = Väldigt svårt att få.

Börsen är ett vågspel av den totala massan givetvis, den speglar världsmarknaden egentligen. Därav så speglar den ovan resonemang också.

Dessutom så tycker jag generellt att många fokuserar på att spara, snåla och gneta ihop en förmögenhet. De flesta rika personer är rika pågrund av höga inkomster och inte låga utgifter de vågar jag ändå säga utan källa.

Det sista skulle jag kraftigt ifrågasätta. Det finns gott om människor med höga inkomster som ändå har en usel ekonomi samtidigt som det finns de med låga inkomster som har mycket god ekonomi. Generellt skulle jag säga att låga utgifter är viktigare än höga inkomster.
Citera
2020-02-04, 00:51
Medlem
Flesta är inkompetenta idioter som inte tar något ansvar för sin egna ekonomi.

En som investerar ex så liten slutsumma som 100kr per månad i 40 år har skapat bättre framtid för sin pension. Och då 100kr per månad är inget i jämförelse.

Lägg till hur mycket räntor största delen befolkning betalar per månad endast. Eller hur mycket pengar befolkning spenderar på ren skit.

Nej du blir självklart inte rik investera 100kr per månad men varje 100kr extra någon investerar kommer långsiktigt ge en riktig bra liv.

Men oavsett du kan tjäna bra pengar på marknaden om du vet vad du gör. Och oavsett även passiv investeringar ger dig mycket
Citera
2020-02-04, 06:26
Medlem
submariners avatar
Hej,

Att månadsspara i fonder med bra utveckling och låga avgifter ska nog ses som ett bra sätt att bygga kapital över tid.

De som blir rika på börsen köper specifika bolag, inte sällan genom erbjudanden och förståelse för bolagets långsiktig potential - samt hoppar av i tid
Citera
2020-02-04, 08:18
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Aktiestinsen uppnådde också den imponerande åldern av 101 år.
Skall man som vanlig löntagare bli rik på snålande, sparande och investeringar och ränta på ränta hjälper 20-30 år extra till en hel del. Kommer jag ihåg rätt var han redan pensionär då hans portfölj började växa på allvar.

Jepp, han blev gammal, tog honom drygt 30 år att få ihop sin första miljon. Vet inte vad det motsvarar i dagens penningvärde, ett par tre kanske. Men det står ju var och en fritt, spara eller köpa trisslotter varje månad.
Citera
2020-02-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Tråden har poänger - hur många höginkomsttagare/extremlöneinkomsttagare har blivit miljardärer
på att spara lön?

Hur många som haft gott om pengar har blivit miljardärer på placeringar?

Om det sista stämmer - vid vilken rikedomsnivå slutar dom sina lönearbeten/anställningar?

Vad är det som ska "stämma"? Det är ju två frågor du ställer.

Sanningen är ju att du måste prioritera att bli rik, om det är det som är ditt mål.

Dina frågor är som att fråga hur många söner till fotbollsproffs som själva blivit fotbollsproffs och dra slutsatser utifrån statistiken du får fram utan att ta hänsyn till om dom hade som mål att bli fotbollsproffs eller ens tränade för det.

Alla vill alltid bli allt möjligt, det är inte där skon klämmer. Man måste fråga sig om man vill göra dom prioriteringar som krävs, för att bli det man vill bli, och vips är du plötsligt nere på 0.1% som är beredda att betala priset i form av hårt arbete och uppoffringar och av dom är det ändå bara ett fåtal som lyckas fullt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Om alla hade blivit rika på börsen,så hade en vanlig tvåa kostad 40 miljoner

Ganska klockrent. Och det samma gäller naturligtvis alla snorungar som sitter och gråter över att dom betalar för mycket skatt "i det här skitlandet" och tror att dom skulle kunna downsiza och säga upp sig efter sju år med mc donaldslön om dom hade fått behålla hela lönen i egen ficka.

Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Självklart blir man inte rik på att spara, man blir rik på att investera. Alltså individuella aktier, kryptovalutor, fastigheter etc.

Citera
2020-02-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Har ni tänkt på att det är jävligt svårt för en vanlig svensson att bygga upp en förmögenhet på börsen?
Börsen avkastar 7-8% per år över tid. Vi håller oss konservativa på 7%.
Sen är skatten på ISK 0,4% per år. Sen är inflationen 2% per år.
Alltså så är realavkastningen på börsen ungefär:
7-0,4-2 = 4,6%

Med dessa siffror så kan man räkna lite:
För en svensson som börjar spara 2000 kr i månaden vid 30 år så kommer denne ha drygt 1 miljon i realavkastning när dom är 56 år.
Börjar dom när dom är 20 år och sparar 2000 kr i månaden tills dom är 60 år, dvs 40 års sparande, så är summan fortfarande bara på 2,6 miljoner.

Låt oss säga att någon jävel vill bli rik på börsen, och börjar när dom är 25, sparar 5000 kr i månaden tills dom är 90 år, då har dom bara fått ihop drygt 23 miljoner i realavkastning. 65 års hårt slit ger bara 23 miljoner.

Det är ganska svårt ändå att bli riktigt jävla rik (30-50 milj) på börsen vid mediokra förutsättningar?
fan vad sjukt, svårt att bli rik utan att jobba. sjukaste jag hört
Citera
2020-02-04, 13:09
Medlem
george.sthlms avatar
allt är relativt.

1997 fick jag ett arv på 800.000
Valet var att amortera på bolånet eller spara pengarna.
Jag sparade och allt placerades i en Carnegiefond.
Carnegie hade bäst rykte på den tiden.

I dag står det 6.4 miljoner på årsbeskedet.
Jag är nöjd. Man måste ha tålamod. Fonden har ju rasat en del flera gånger
och just denna " Strategifond" är ju inte ens en ren aktiefond utan en mix av aktier
och värdepapper så det finns andra fonder som givit bättre avkastning på 20 år.
Citera
2020-02-04, 17:04
Medlem
Wheeler88s avatar
allt är relativt, kör högrisk/förhoppningsbolag på ett konto jag satt in 75 000kr på har i 4 år irad nu snittat 60% avkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in