2020-02-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
De visste inte vad det var för sjukdom innan dess utan behandlade de insjuknade som vanliga influensa- och lunginflammationspatienter

Ja och det var ett stort problem. Vanliga lunginflammationer kan man behandla med antibiotika och det behövs inga särskilda säkerhetsåtgärder. Därför så smittades personalen när de vårdade patienterna. En enda patient lär ha smittat 20 sjuksköterskor innan man insåg att något var fel. Man kan ju tänka sig hur många de i sin tur smittade hemma.
I en video som jag såg för ett par veckor sedan var det sjuksköterskor som grät och sa att de var jätterädda. Men sedan man började använda skyddsdräkter så har det inte varit några större problem vad jag förstår.
Citera
2020-02-03, 13:40
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Vad tror panelen om hypotesen att de kinesiska siffrorna framför allt gällande dödsfall är hyfsat korrekta men att det släpar någon vecka? Anledningen till detta skulle i så fall vara för att Kina initialt ville undvika kritik för att ha låtit det gå för långt innan WHO meddelades. Detta gällande Wuhan.
Citera
2020-02-03, 13:41
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det går inte att hindra ett utbrott i sverige, det sa experterna i Agenda igår, vi kommer att få leva med coronaviruset precis som vi gör med influensan, bara och hoppas att corona muterar till en mildare variant.

Nej, riktigt så sa de inte. Men visst kan man ju tolka det så.

De var tämligen övertygande om att vi skulle få se fler fall i Sverige, men inte att vi skulle få leva med coronaviruset.

Däremot sa de att om vi får etableringar i länderna utanför Kina så har vi redan ”hoppat från trampolinen” och då kommer det här att sprida sig över världen.

Så om man redan idag tolkar in att vi kommer vara utom räddning, så visst.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag förstår inte varför folk är så oroliga för avloppet. Jag har aldrig hört talas om att sjukdomar sprids på det sättet, i alla fall inte så länge människor undviker direktkontakt med avloppsvatten. Jag tror definitivt inte att trivs trivs särskilt bra i avloppsvatten. Om man på något mystiskt vis skulle få i sig något enstaka levande virus genom dricksvattnet tror jag också risken att bli smittad är liten. I Saliven och magsäcken finns enzymer och syror som bryter ner virus. Det farliga är att få virus i ögonen eller in i näsan ner i luftvägarna. Detta är inget supervirus som är starkare och sprids mer än alla andra i historien.
Snarare verkar det som att det inte är särskilt smittsamt eftersom det inte har fått fotfäste någonstans utanför Kina. Det sprids inte ens effektivt i Kina utanför Wuhan.
Om du menar 2019-nCoV så vet vi inte hur det klarar avloppsvatten, men t ex kolera och dysenteri trivs som fisken i det vattnet. Direktkontakt får man i u-länder där avlopp och hushållsvatten blandas pga undermålig byggteknik.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men det är väl när ett virus vandrar från t.ex en fladdermus som det blir farligt för människan, viruset fungerar ihop med fladdermössen men blir farligt för oss för det är inte anpassat för människor , det är väl därför viruset oftast mutera så det inte tar livet av sin värd.

Låter konstigt att människor inte skulle ha virus i kroppen , jag tänkte på att det sägs att dom flesta har herpes virus latent i kroppen men det bryter inte ut under normala förhållande utan det brukar poppa upp om man får någon annan infektion eller dylik.

Visst har vi virus i lite olika former i kroppen som kommer på besök då och då eller stannar för gott.
Det finns tyvärr ingen bot mot dem, i vissa farliga fall har vi tagit fram vaccin.
Ja det är troligt att viruset muterar och ser till att sin nya värd överlever. Det kan också mutera och bli mer smittsamt, vilket verkar logiskt. Det kan ju också bli mer farligt, vilket inte verkar logiskt men allt kan ju hända. Det är lite en kamp mot klockan här.
Som sagt. Jag är ingen expert utan har läst lite virushistoria och lyssnat så gott jag kan på experterna härinne och på sjukvårdspersonal. Så det finns ingen verifiering på att det jag skriver är sant i detta fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Även om jag tycker våra myndigheter är otroligt slappa och nonchalanta så känner jag ingen större oro över just dessa 11 personer som kom igår kväll. Förmodligen studerande och utlandstjänstgörande, inga småligister. Det som mer bekymrar mig är alla dessa flyg från Kina som mer eller mindre dagligen landar i Sverige utan att resenärer kontrolleras innan de släpps fritt på våra gator.

Metoden användes av Kanada unders SARS och du fungerade det mycket bra.

Ett problem med tvångskarantän är att folk många gånger vill rymma om inlåsning sker under tvång. De vill inte heller samarbeta. Kan man få personen att vara sin egen fångvaktare så brukar det fungera bättre hos de flesta.

Sen har Sverige ganska få hemvändande då är det inte svårt för lokala myndigheter att ha kontakt med dessa individer.
Citera
2020-02-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Någon som känner till några uppgifter om hur länge de kinesiska dödsfallen legat sjuka innan de dog?

Om de som blir friska utan större krångel, blir så tämligen snabbt, samtidigt som de som dör ligger sjuk mycket länge innan döden inträder, kan man få en lite märklig situation.

Jag får fortfarande inte Kinas åtgärder att stå i paritet med de officiella siffror som det-är-ingen-fara-folket så gärna hänvisar till. Inte heller (rörliga) bilder som kommer ut från Kina.

De rörliga bilderna vet vi inte vad de faktiskt visar.

Någon hade filmat en hög med liksäckar o sagt att det var kaos. Det visade sig vara sjukvårdsmateriell som skulle eldas upp pga. Säkerhets skäl.

Vi vet inte när vissa videos faktiskt är tagna heller eller vad de visar.
Folk rö extremt snabba på att skita i källkritik från folk som försöker få clicka, likes o subs.

Och i paritet med vadå? Om de INTE gjort såhär hade de ju blivit hatade på för det.

Oavsett vad Kina gjort, hade de fått kritik.

Det verkar rätt ok, läget är stabilt. Mest intressant blir ju att se vad som händer med tex. De här svenskarna, amerikanerna osv som nu sitter i karantän.

Har de viruset? Blir de ens sjuka om de har det.
Osv.
Citera
2020-02-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Lancet-rapporten.
Urvalet/samplen var 99 allvarligt sjuka patienter.
100% av dessa behövde vård mot lunginflammation.

De flesta behandlades med syrgas, antivirala medel samt i vissa fall antibiotika.

Antibiotikan kan bero på att de fick sekundärinfektioner eller man var inte säker vad de hade som man gav allt man hade.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
För att i denna tråden tillåts inga hypoteser, endast veriferade fakta ska presenteras.
Tråkigt nog verkar detta krav endast gälla teorier som inte pekar mot mänsklighetens undergång.
Ja, det är märkligt. När jag skriver inlägg där jag uppmanar folk att ta det säkra före det osäkra raderas inläggen pga ”prepping”, men när dessa lugna fåntrattar konstant uppmanar folk till att göra ingenting blir inläggen kvar. Skum logik, men jag gissar att Baghdad Bob alltid har sin givna plats i samhällsdebatten?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla som sprider falska fakta förtjänar att bli tjärade och fjädrade. Det är väl en allmän åsikt?

Hur kan du rimligtvis veta vad som är sant och falskt i det här läget?
Det är det ju ingen annan som vet.
Citera
2020-02-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja och det var ett stort problem. Vanliga lunginflammationer kan man behandla med antibiotika och det behövs inga särskilda säkerhetsåtgärder. Därför så smittades personalen när de vårdade patienterna. En enda patient lär ha smittat 20 sjuksköterskor innan man insåg att något var fel. Man kan ju tänka sig hur många de i sin tur smittade hemma.
I en video som jag såg för ett par veckor sedan var det sjuksköterskor som grät och sa att de var jätterädda. Men sedan man började använda skyddsdräkter så har det inte varit några större problem vad jag förstår.
Har också sett flera videos där sköterskor försökt förmedla mörkertalet mm, varit livrädda gråtandes
Citera
2020-02-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Frågan är nog på tapeten i Kina. Då de satte spaden i marken för de 2 snabbsjukhusen i Wuhan så såg jag en illa översatt intervju med en ingenjör som verkade lägga stor vikt vid avlopp och även skyddandet av vattendragen runt omkring. Viktigaste för honom verkade det som. Förstår det för containersjukhusen är inga arkitektoniska mästerverk, men det är nog sånt som avlopp som krävt mer möda av byggarna. Har haft span på mer om det men har inte sett någonting sedan dess.

De gjorde ett liknande sjukhus i Bejing 2003 under 7 dagar. Så det var säkert så att de tog de gamla ritningarna och sen kunskapen var de har lärt sig i mellan då och nu. Så detta sjukhus tog 6 dagar.

Ja kineser precis som resten av världen vet att dåliga avlopp sprider sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in