Citat:
För 1000-år sedan hade vi stora Vikingabyar på Grönland och den Engelska vinmakarna tävlade med den Franska i popularitet, några hundra år senare frös Vikingarna ihjäl och England vart låst i den "lilla istiden" och slutade sin vinproduktion helt. Themsen var normalt frusen över vintern. För 6000 år sedan var Nordpolen isfri. Klimatet förändras hela tiden och det har ingenting att göra med CO2 nivåer.
Det finns mao ingen som påstår att klimatet inte förändras, frågan är hur mycket och om det finns en anledning av att ha kommunister flåt.. alarmister rännandes överhuvudtaget. Jag har tolkat detta som den enda fråga Ni kan kan klamra Er fast vid för att inte gå ur tiden helt.
Det finns mao ingen som påstår att klimatet inte förändras, frågan är hur mycket och om det finns en anledning av att ha kommunister flåt.. alarmister rännandes överhuvudtaget. Jag har tolkat detta som den enda fråga Ni kan kan klamra Er fast vid för att inte gå ur tiden helt.
Citat:
Går vi tillbaka till hur läget är i år så kan vi konstatera att förändringarna upp eller ned på Arktis och Antarktis isutbredning är mycket små och vi kan anta att vi kan bocka av en vinter som kommer att kunna gå till historiens som - helt normal.
Halmgubbar och red herrings. Klimatflrnakarens främsta vapen består av argumentationsfel. Intet nytt. Går vi tillbaka till hur läget är i år så kan vi konstatera att förändringarna upp eller ned på Arktis och Antarktis isutbredning är mycket små och vi kan anta att vi kan bocka av en vinter som kommer att kunna gå till historiens som - helt normal.
Att du säger "helt normal" när den ligger nedanför det interkvartila området för en referensperiod så sen som 1981 - 2010 och istället ligger mycket nära och allt som oftast under rekordlåga 2011-2012 bekräftar bara vad jag skrev, som du bemötte med argumentationsfel. Du kan inte tolka grafen.
För att svara på en av dina red herrings; det går inte att se när jorden går under utifrån den grafen. Vi ser bara hur Arktis havsis trendar nedåt konsistent med vad som förväntas av den antropogena globala uppvärmingen. Som du skriver att du inte förnekar.