2020-02-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det beror väl på vad det är för typ av psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa kan ju innebära många olika typer av sjukdomar och besvär. Förutom barns rätt att få mat, tak över huvudet, hela, rena kläder och kärlek så behöver de även en förutsägbar tillvaro. Alltså att inte behöva vara orolig för hur det står till med föräldrarna hemma under vistelse på dagis eller skola. Att oroa sej över och behöva ta hand om sina föräldrar tror jag är skadligt för barns utveckling och välmående. Ingen förälder är perfekt men det finns naturligtvis gränser för i vilken miljö barn kan leva i utan att ta skada.

Du kanske missade mina versaler TRYGGHET?
Citera
2020-02-06, 15:55
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
När det gäller djur så kan man beläggas med djurförbud om man misskött dem, borde inte detsamma gälla barn?!
Det är avsevärd skillnad mellan att inskränka i någons kroppsliga autonomi och begränsa deras rätt att reproducera sig, och att inskränka i någons rätt att skaffa husdjur. Vår kroppsliga autonomi är en grundläggande mänsklig rättighet som man generellt inte kan inskränka på utan att medföra allvarliga problem. Se tidigare perioder med tvångssterilisering, se Kina för en illustration över hur illa stater beter sig när de försöker kontrollera sin befolknings barnafödande. Vi har redan brist på familjehem och jourhem i Sverige och att rutinmässigt placera barn utan att göra utredning utifrån varje enskilt barn (utöver att det är ett brott mot barns mänskliga rättigheter) skulle påfresta resurserna bortom bristningsgränsen.

Jag förstår behovet av att vilja skydda alla men någonstans måste man också förstå att staten inte kan skydda oss mot allt som kan bli svårt eller jobbigt. Kom med ett rimligt förslag till hur en sådan här idé kan genomföras.
Citera
2020-02-06, 15:55
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosered
https://mobil.nt.se/nyheter/norrkopi...om6492820.aspx

Norrköpings tidningar idag sagt av kvinnans advokat.

Men vänta lite här nu. Jag uppfattade det som att E flyttade 'hem' under 2018, efter kammarrättens dom, men hon flyttade alltså till E under våren/sommaren/hösten 2019? Svårt att veta när, förutom att det var efter sonen som flyttade våren -19.
Så hon hade bara varit hos sin biologiska mor några månader innan detta hände?

"– Då fanns inga omsorgsbrister. Tvångsvården av hennes äldre son upphörde också, han fick komma hem under våren 2019, berättar Per Oehme, advokat.

Beträffande den äldre sonen var socialtjänsten och mamman överens om att det inte längre förelåg skäl för tvångsvård, enligt kvinnans advokat. Pojken flyttade hem först och flickan, som hade en längre tids återanpassning, kom senare. Uppgifterna kan varken bekräftas eller dementeras av socialtjänsten."
Citera
2020-02-06, 15:57
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highhigherhighest
RGs förstfödda är född - 06.
PLs barn som dog, dog i magen på mamman.

Så då var sonen nio år när han började uppvisa det avvikande, sexualiserade beteendet?
Citera
2020-02-06, 15:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Du kanske missade mina versaler TRYGGHET?

Nej då. Jag tog bara upp ett exempel på vad jag tänker mej att en gräns kan gå.
Citera
2020-02-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det kan det ha varit.

Det är också möjligt att det är det äldre barnet som skadat det yngre och att de närvarande vuxna inte har haft uppsikt.

Tänker att om RG var rädd för PL, RGs äldsta son A ska juh varit rädd för PL.
Vågade en blivande 14åring larm?

Vågade han dessutom skada lilla E när PL var där?
Om det var en olyckshändelse av A, du tror inte PL hade smällt på honom då?
PL låter som en sån.
Citera
2020-02-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Nej då. Jag tog bara upp ett exempel på vad jag tänker mej att en gräns kan gå.

Ja men det du skriver är vad som ingår i trygghet för mig.
Man är inte trygg hemma om man är rädd eller orolig för hur föräldern mår eller gjort eller gör och är när man kommer hem?
Citera
2020-02-06, 16:08
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Tänker att om RG var rädd för PL, RGs äldsta son A ska juh varit rädd för PL.
Vågade en blivande 14åring larm?

Vågade han dessutom skada lilla E när PL var där?
Om det var en olyckshändelse av A, du tror inte PL hade smällt på honom då?
PL låter som en sån.
Det finns inga indikationer på att någon av föräldrarna varit fysiskt våldsamma mot något av barnen tidigare. Hur mycket PL än "känns" som någon som skulle slåss, så finns det inget stöd för att han slagit barnen, någonsin. Det är liksom spekulationer utan grund och jag vet inte hur meningsfullt det är att ägna sig åt sådana. Man kan väl lika gärna säga att AG "känns" som ett typiskt sådant barn som pucklar på sina syskon? Samma sak gäller där - det finns beteendeproblem man kunnat iaktta men det finns inget stöd för våldstendenser riktade mot andra barn.

Den äldre pojken bodde länge utanför hemmet och verkade, utifrån den senaste dom jag läste, ha förbättrats avsevärt under HVB-tiden. Eftersom han placerades på grund av sitt eget beteende huvudsakligen (och enbart delvis pga bristande omsorgsförmåga hos modern), måste dessa beteendeproblem ha upphört om LVU-vården ska ha upphört. Det är möjligt att han blivit stärkt av perioden utanför hemmet och vågar stå upp för sig själv och sina syskon på ett annat sätt nu.

Alltså i nuläget är allt verkligen spekulationer. Det kan ha hänt precis vad som helst, vi vet praktiskt taget ingenting utifrån den häktning som gjorts. Det enda vi vet är att ett barn har dött och att barnets föräldrar i relation till detta har brustit i sin uppsikt eller eventuellt handlat aktivt. Det är väldigt lite information att grunda spekuationerna i.
Citera
2020-02-06, 16:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Men vänta lite här nu. Jag uppfattade det som att E flyttade 'hem' under 2018, efter kammarrättens dom, men hon flyttade alltså till E under våren/sommaren/hösten 2019? Svårt att veta när, förutom att det var efter sonen som flyttade våren -19.
Så hon hade bara varit hos sin biologiska mor några månader innan detta hände?

"– Då fanns inga omsorgsbrister. Tvångsvården av hennes äldre son upphörde också, han fick komma hem under våren 2019, berättar Per Oehme, advokat.

Beträffande den äldre sonen var socialtjänsten och mamman överens om att det inte längre förelåg skäl för tvångsvård, enligt kvinnans advokat. Pojken flyttade hem först och flickan, som hade en längre tids återanpassning, kom senare. Uppgifterna kan varken bekräftas eller dementeras av socialtjänsten."
Jag tror flickans inflytt pågick under en längre tid för att vänja henne. Kan tänka mej att hela situationen med alla barnen blev för mycket och att man ser resultatet nu.
Citera
2020-02-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ja och man når nog inte bra, är svag eller manipulerad till max om man stannar hos en sån jävel.
Knark skulle RG kunna fixa var som helst.
Hon hade lägenhet.
Vad faan skulle hon med honom till?

Hon kanske inte vågade lämna honom? Om t.o.m myndighetspersoner är rädda för PL så skulle ju inte det vara konstigt. Gud vet vad han har hotat med... Det kanske var det som hände, han skadade E för att RG ville lämna honom och så gick det för långt och E dog. Svårt att låta bli att spekulera...
Citera
2020-02-06, 16:19
Medlem
Oerhört märkligt att det kunde godkännas att gå från ensamstående med psykisk ohälsa till ensamstående med 3 barn varav 1 bebis, ett litet barn som hela sitt liv haft andra föräldrar samt ett barn i tonåren som varit placerad pga eget beteende.
Tittar man på de som adopterar så ställs det stora krav och ges en massa stöd eftersom det kan ta oerhört lång tid för barnet att bli tryggt när hela världen som de känner till tas ifrån dem
Citera
2020-02-06, 16:39
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det finns inga indikationer på att någon av föräldrarna varit fysiskt våldsamma mot något av barnen tidigare. Hur mycket PL än "känns" som någon som skulle slåss, så finns det inget stöd för att han slagit barnen, någonsin. Det är liksom spekulationer utan grund och jag vet inte hur meningsfullt det är att ägna sig åt sådana. Man kan väl lika gärna säga att AG "känns" som ett typiskt sådant barn som pucklar på sina syskon? Samma sak gäller där - det finns beteendeproblem man kunnat iaktta men det finns inget stöd för våldstendenser riktade mot andra barn.

Den äldre pojken bodde länge utanför hemmet och verkade, utifrån den senaste dom jag läste, ha förbättrats avsevärt under HVB-tiden. Eftersom han placerades på grund av sitt eget beteende huvudsakligen (och enbart delvis pga bristande omsorgsförmåga hos modern), måste dessa beteendeproblem ha upphört om LVU-vården ska ha upphört. Det är möjligt att han blivit stärkt av perioden utanför hemmet och vågar stå upp för sig själv och sina syskon på ett annat sätt nu.

Alltså i nuläget är allt verkligen spekulationer. Det kan ha hänt precis vad som helst, vi vet praktiskt taget ingenting utifrån den häktning som gjorts. Det enda vi vet är att ett barn har dött och att barnets föräldrar i relation till detta har brustit i sin uppsikt eller eventuellt handlat aktivt. Det är väldigt lite information att grunda spekuationerna i.
Helt sant, vi vet ju inte ens om föräldrarna missbrukade. Att R åt stesolid 2018 vet vi och att hon hade denna medicin utskriven av psykiatri. Men hon sa sig trappa ner.
Så även om bilden av två kraftigt nedgångna knarkare har blivet en tråd- sanning, så vet vi ju faktiskt inte om det verkligen var så.

Självklart kommer det alltid att finnas saker som tyvärr faller mellan stolarna i ett för individen rättssäkert samhälle.
Men när något sådant här händer, är det ju väldigt viktigt att titta på hur vi ska förhindra det att hända igen. Självklart behöver man inte ha ett färdigt svar.
Bara för att det händer sällan och bara för individen rätt ska vara helig. Kan vi ju inte tycka att ett och annat barn dör på detta sätt är okey.
Senast redigerad av Merrybum 2020-02-06 kl. 16:47. Anledning: Tillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in