2020-02-02, 13:12
Medlem
Bra tänkt. Tetra Pak har även de samma regler sedan en vecka tillbaka. Jag tänker mer på alla kinesiska studenter som redan kommit hit till min stad och kanske dragit med någon smitta. I dessa förkylningstider är det extremt svårt att veta hur man ska tänka. Kanske finns smitta på flera ställen men det kommer inte fram förrän någon blir svårt sjuk och säker vård.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.A
Arbetar mitt i det centralaste av Stockholm.
Förra veckan hade jag en kollega som kom tillbaka från semestern efter att ha spenderat tre veckor i Kina tillsammans med sin kinesiska pojkvän. De hade rest runt i alla möjliga stora städer och hälsat på släktingar till honom till höger och vänster.
Sett massor av fotografier på detta.

Eftersom vi har möjligheten, påpekade jag att det nog var bäst att hon arbetade hemifrån i två veckor, precis enligt det beslut som Volvo och H&M har gjort med sina anställda som kommer från Kina, just för att vi inte vet så mycket om viruset.

Så blev det givetvis inte, och jag är numera stämplad som en räddhågsen domedagsprofet.

Har tagit beslutet att inte träffa någon av mina "svaga" vänner/släktingar, i alla fall tills jag vet att hon håller sig helt frisk. Jag reser kollektivt när det är lite folk på tunnelbanan och under rusningstid går jag till och från jobbet. Men det är ju inte jag som borde vara i "karantän", utan min kollega.
Tänker att det finns sååå många liknande fall där ute.

Stör mig som fan på det här.
Citera
2020-02-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Tragiskt, det här skulle vara en tråd om/under fliken vetenskap men verkar vara kidnappad av ett antal freaks som tror jordens undergång är på väg när Kina övar karantän.
Jag vet inte vilka krav du har, experter på olika områden hittar du nog på andra ställen än här. Visst vore det kul med några epidemiologer och andra kunniga i tråden men dom skrämms nog snart bort av dryga människor. Personligen är väl detta vad jag vill ha, två ytterligheter som vågar skriva eller ställa frågor och sanningen är därimellan, lärorikt på många sätt. Är man på ett riktigt vetenskapligt forum är det bäst att vara tyst men då förstår man ofta inte heller vad dom lärda pratar om.

Ett vettigt bidrag någon annan postade tidigare, det var väl bra att man hängde här då?
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/exe552/coronavirus_faq_misconceptions_information_from_a/

Killen jobbar med statistik och tydligen med läkare och andra experter om man ska tro honom. Bra information och ha förklarar R0 väl. Det är mer en variabel som förändras utifrån hur samhället agerar mot epidemin med medvetenhet, kontroll av spridning och annat. R0 varierar över tid och man vill ha ned siffran till under 1, en funktion av vår respons till viruset. Som det är nu verkar R0 vara under 2 enligt honom. Kina har gjort ett ganska bra jobb och vi får se hur R0 kommer att vara i vårt land om det bryter ut. Låg antar ja eftersom vi får antas vara renliga och ha det mindre trångt.

Sen berättar han mer om bekräftade fall och död. Information ligger bakom med upp till 12 dagar nu pga brist på testkit och annat, vi i väst förväntas ha 3-4 dagars fördröjning. I övriga Kina är det nu 5 dagar. Data från Kina är nu 7-10 dagar gammal.

Han tar också upp det som varit i tråden tidigare och berkräftar det att Kina skriver dödsorsak annorlunda än det flesta i väst. Har man en annan möjligt dödlig sjukdom innan man blir smittad och sjuk av detta så blir det den sjukdomen som registreras. Antal döda i Kina av detta virus är lite missvisande då.

Dödstalen enligt honom är långt under 10% med stor säkerhet. Vad han tror just nu framkommer inte men låt säga under 1% då. Hur som helst illa med ett nytt virus för gamla och sjuka om det får spridning här.
Senast redigerad av Moretex 2020-02-02 kl. 13:15.
Citera
2020-02-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Sverige verkar vara enda land som inte sätter folk i karantän! I Sverige smittar det INTE under inkubationstiden! Bäst att vara i Sverige alltsa.Det har man bestämt i Sverige.

Otroligt vilket intelligent land, vilka intelligenta makthavare. Ska nog utvandra. Men innan dess hamstra matvaror m m.
Citera
2020-02-02, 13:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Så om jag förstått det rätt, de två nya smittade är tyskar som varit i Wuhan och blivit satta i karantän när de kom hem?

När kom de hem?
Vad är det normala gällande att testa positivt efter ett par dagar? Är det svårt att göra detta under inkubationstiden?
Ja de senaste två fallen i Tyskland (totalt 10 nu) satt på det tyska evakueringsplanet som landade igår.

https://www.sueddeutsche.de/gesundheit/coronavirus-china-1.4781051, idag
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-02 kl. 13:17.
Citera
2020-02-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vad skönt att det inte är känslofreaks som du som styr, för då skulle hela släkten in och pilla på kroppen. Låter helt utmärkt och det har nog aldrig lett till några problem tidigare.

Det råder undantagstillstånd och man försöker hindra ett utbrott vi vet väldigt lite om. Det vittnar inte alls om ”kaos” utan om att man tar till alla åtgärder för att stoppa spridningen.

”Varför så bråttom”, är du helt jävla blåst i skallen eller driver du med oss?

Med Ebola var de tvungna att hindra folk från att ta farväl från döda familjemedlemmar, tufft javisst men kropparna spred den dödliga smittan och det gick inte att tillåta folk att vara nära sjuka eller döda. Det var effektivt på så sätt att smittspridningen hejdades.
Det kan ju vara så att coronaspridning också hejdas av att ta undan kropparna från anhöriga och då tycker jag man får respektera att man gör så.
Citera
2020-02-02, 13:21
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Och ändå har det gått bra för Sverige och kommer även göra så i fortsättningen. Det här klassiska att såga sitt eget land grundar sig nog i att man misslyckats i ett land som gett en alla möjligheter och saknar total självinsikt och griper alla halmstrån att förskjuta misslyckandet från sig själv. Hoppas det ordnar sig för dig.

Kan även vara så att man reagerar på den likgiltigheten som rör sig bland de som tror att allt detta positiva med Sverige är något som kommer per automatik snarare än aktivt och hårt arbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilleniumFalcon
Sars har en dödligheten under 10 %

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
37 00 svenskar dog i spanskan mot 50-100 miljoner i världen. Så jag tror inte vi var så mycket sämre än alla andra och vi klarade oss från båda världskrigen.

Det som har berört mig mest under Corona krisen är videon från Wuhan där människor i mörkret skriker till varandra "Kämpa Wuhan".Jag fick rysningar av den videon.

Om/när epidemin slår till här så är det DET vi behöver. Kämpatakter, stoiskhet och solidaritet. Synd att vi nedrustat försvar och civilförsvar så mycket och inte haft tid att bygga upp det igen.

Den dan vi får luftburen ebola så är det dags att isolera sig i ödemarken med sina preppersgrejor. Jag har inga men jag får väl försöka klara mig ändå.

Jag har tänkt i liknande banor. Jag bor isolerat sedan många år, och blir nöjdare för varje år.

Snittmässigt är läget utmärkt. Jag och de mina drabbas troligen sist av alla.

Det är många som raljerar över dagens larmrapporter, och jag fattar inte varför.

När en epidemi omgärdas av statligt harklande, gissningar och rena panikåtgärder, stängda gränser osv, då är det klart att man är försiktig.

Dessutom oroas jag av västerlänningens totala handfallenhet inför sjukdomar och stora kriser.

Jag betvivlar att vi i denna tråd vet vad ett coronavirus är ens, i djupare mening. . Ingen av oss skulle kunna skriva en enda boksida om de utan att panikfråga Wikipedia, gissar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ehh... är du empatistörd? Tänk att själv förlora nära och kära utan att ens få säga farväl. Sjukt ovärdigt! Det vittnar om KAOS. Det kaos som Kina försöker dölja. Om det nu bara dog så få som de redovisar. Varför så sjukt bråttom?

Kina borde ha bra koll på dödstalen, däremot kan mörkertalet vara väldigt stort med smittade och många som fått lindrigare symtom och inte uppsökt sjukhus.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Förlåt men det är väl fortfarande planen, att släppa ut svenskarna utan karantän? En mellanlandning i Frankrike ändrar väl inte detta? Eller har jag missat någon uppdatering?

Det är ingen mellanlandning. Frankrike är slutdestinationen, och där väntar först a) läkare som går ombord på planet och snabbkollar alla, b) transport till ett center (tror det var en omgjord sporthall) för noggrannare undersökningar och sedan c) transport till en militärflygbas för karantän i två veckor. Svenskarna kan inte smita!
Citera
2020-02-02, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Otroligt vilket intelligent land, vilka intelligenta makthavare. Ska nog utvandra. Men innan dess hamstra matvaror m m.

Precis som hela världen då med WHO som uttalar sig, så vart ska du utvandra?

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200201-sitrep-12-ncov.pdf?sfvrsn=273c5d35_2
Citera
2020-02-02, 13:22
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men som jag försöker peka på så visar inte provinserna utanför Hepei på accelererande siffror avseende antal smittade och sjuka. Jag tror inte övriga kina har fler dödsfall om en vecka, och knappast fler smittofall heller.

Jo, posten "satt under karantän" accelererar, det är det jag menar. Mig veterligen är det människor med virussymtom som ej testas utan beordras till hemkarantän eller karantän på sjukhus, något oklart där.
Citera
2020-02-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Kina borde ha bra koll på dödstalen, däremot kan mörkertalet vara väldigt stort med smittade och många som fått lindrigare symtom och inte uppsökt sjukhus.
Folk inifrån Wuhan vittnar om att de mörkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in