Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Men nu var det ju 24 24 45 45
Det kan ju rimligtvis inte vara så sannolikt.
Att det dessutom infaller med samma intervall är ju helt fantastiskt otroligt.
Vilket jobb du la ner på allt detta. Tack ska du ha! Vad gulligt av dig!
Jag är inte säker på om de sista meningarna är sarkastiskt menade, så antar att du är uppriktig som arbetshypotes.
Jag lägger lite jobb på det för att jag var uppriktigt orolig för att du kan ha rätt, och ville testa hypotesen. Lite mer konkret har jag nu passat kurvor till datan och använt avvikelsen från kurvan som ett mått på variansen. Jag har sedan genererat många nya data enligt den resulterande modellen och sett hur stor del av de nya data som uppvisar samma siffror under flera par av påföljande dagar.
När jag läste först noterade jag bara ett par sådana dagar, och konsekvent över olika rimliga kurvor jag passat till sker detta i ungefär 40 % av mina genererade dataset. Inget konstigt alls. Däremot verkar bara 7-8 % av körningarna resultera i två stycken sådana par av påföljande dagar.
Det här är fortfarande inte vad de flesta skulle kalla "statistiskt signifikant", men lite mer anmärkningsvärt än vad jag trodde när jag skrev förra posten.
Jag håller fortfarande fast vid uppfattningen att det mest troliga är att det mönster du ser i datan uppstått av en slump, och inte är resultat av någon sorts selektiv information från Kinas sida, av två orsaker:
1. Vi har sett många olika datamängder som rör smittan i fråga, och sannolikheten att NÅGON av dem skulle uppvisa ett såhär extremt resultat är bra mycket högre än de 7 % jag angav. Vi har en naturlig instinkt att se mönster, och folks (inklusive min egen) känsla i sådana här situationer är oftast inte tillförlitlig.
2. Kina är väldigt bra på desinformation. Skulle de villa fejka datan är jag övertygad om att de skulle göra ett betydligt bättre jobb än såhär.
Det var bra spanat av dig dock. Hittar du andra övertygande argument är jag intresserad.