2020-02-02, 13:03
Medlem
Ogunquits avatar
Korrigering

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det gick inte så jävla bra i Spanska sjukan. Svenskarna trodde det bara var en säsongsinfluensa...

37 00 svenskar dog i spanskan mot 50-100 miljoner i världen. Så jag tror inte vi var så mycket sämre än alla andra och vi klarade oss från båda världskrigen.

Det som har berört mig mest under Corona krisen är videon från Wuhan där människor i mörkret skriker till varandra "Kämpa Wuhan".Jag fick rysningar av den videon.

Om/när epidemin slår till här så är det DET vi behöver. Kämpatakter, stoiskhet och solidaritet. Synd att vi nedrustat försvar och civilförsvar så mycket och inte haft tid att bygga upp det igen.

Den dan vi får luftburen ebola så är det dags att isolera sig i ödemarken med sina preppersgrejor. Jag har inga men jag får väl försöka klara mig ändå.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-02-02 kl. 13:10. Anledning: Stavning
Citera
2020-02-02, 13:05
Medlem
Seemves avatar
Så om jag förstått det rätt, de två nya smittade är tyskar som varit i Wuhan och blivit satta i karantän när de kom hem?

När kom de hem?
Vad är det normala gällande att testa positivt efter ett par dagar? Är det svårt att göra detta under inkubationstiden?
Citera
2020-02-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.26.919985v1.full

"We also noticed that the only Asian donor (male) has a much higher ACE2-expressing cell ratio than white and African American donors (2.50% vs. 0.47% of all cells). This might explain the observation that the new Coronavirus pandemic and previous SARS-Cov pandemic are concentrated in the Asian area."

https://infoproc.blogspot.com/2020/01/wuhan-coronavirus.html#disqus_thread

"2019-nCov was reported to share the same receptor, Angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2), with SARS-Cov.*Some report high level of ACE2 expression in Chinese Han ethnicity. This might explain both SARS-Cov and 2019-nCov seems only infecting ethnic Han people world wide."

Tyskarna som smittats i Tyskland är väl dock etniska tyskar och inte Han-kineser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LynxBullpup
29-årig man första internationella dödsfallet
Vad pratar du om? Redan dött en 44-åring. Länka förövrigt om du har ny information
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ehh... är du empatistörd? Tänk att själv förlora nära och kära utan att ens få säga farväl. Sjukt ovärdigt! Det vittnar om KAOS. Det kaos som Kina försöker dölja. Om det nu bara dog så få som de redovisar. Varför så sjukt bråttom?

Det är väl snarare du som är empatistörd om du vill att man riskerar att 10 pers+ till dör för att man ska "ta förväl" ? Även om jag förstår hur du tänker lite, så måste du väl endå förstå vilken risk en smittad död kropp utgör. Eller missförstod jag något?
Citera
2020-02-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Så om jag förstått det rätt, de två nya smittade är tyskar som varit i Wuhan och blivit satta i karantän när de kom hem?

När kom de hem?
Vad är det normala gällande att testa positivt efter ett par dagar? Är det svårt att göra detta under inkubationstiden?

De kom hem igårkväll med ett evakueringsplan och testades direkt
Citera
2020-02-02, 13:09
Medlem
Arbetar mitt i det centralaste av Stockholm.
Förra veckan hade jag en kollega som kom tillbaka från semestern efter att ha spenderat tre veckor i Kina tillsammans med sin kinesiska pojkvän. De hade rest runt i alla möjliga stora städer och hälsat på släktingar till honom till höger och vänster.
Sett massor av fotografier på detta.

Eftersom vi har möjligheten, påpekade jag att det nog var bäst att hon arbetade hemifrån i två veckor, precis enligt det beslut som Volvo och H&M har gjort med sina anställda som kommer från Kina, just för att vi inte vet så mycket om viruset.

Så blev det givetvis inte, och jag är numera stämplad som en räddhågsen domedagsprofet.

Har tagit beslutet att inte träffa någon av mina "svaga" vänner/släktingar, i alla fall tills jag vet att hon håller sig helt frisk. Jag reser kollektivt när det är lite folk på tunnelbanan och under rusningstid går jag till och från jobbet. Men det är ju inte jag som borde vara i "karantän", utan min kollega.
Tänker att det finns sååå många liknande fall där ute.

Stör mig som fan på det här.
Citera
2020-02-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Det är väl snarare du som är empatistörd och du vill att man riskerar att 10 pers+ till dör för att man ska "ta förväl" ? Även om jag förstår hur du tänker lite, så måste du väl endå förstå vilken risk en smittad död kropp utgör.
Ja, alltså jag menar inte att de ska få ha en öppen kista ceremoni . Men någon form av ceremoni borde de få ha för att visa respekt. Men jag vet ju heller inte var Kina har för ceremonier när folk dör. De kanske har något efter med askan... Jag hoppas bara att släktingar blir meddelade om detta och kan välja att närvara om de vill.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-02-02 kl. 13:13.
Citera
2020-02-02, 13:10
Medlem
Brottinators avatar
Säkert postats tidigare men i detta klipp kan man se en gatumarknad i Wuhan och det ser ju helt klart ut att vara lite bristfällig hygienskötsel i en del av stånden..

https://youtu.be/9EPz8PSue2o
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Svenskarna befinner sig i Frankrike just nu (om planet har landat än), och fransmännen har mer ruter i sig än vi (eller rättare sagt våra makthavare). De kommer att ta svenskarna till karantänen med våld, om de försöker smita. Och det är bra. (Alternativt har alla fått skriva under ett papper i förväg, att de godtar att sitta i karantän mot att få följa med på planet tillbaka till Europa.)

Det enda rätta! Vi får hoppas på det!
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De kom hem igårkväll med ett evakueringsplan och testades direkt

Okej, så inget märkvärdigt mao.
Skönt att de fick komma hem i sådana fall, kan i värsta fall ha räddat livet på dem.
Citera
2020-02-02, 13:11
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Men nu var det ju 24 24 45 45
Det kan ju rimligtvis inte vara så sannolikt.
Att det dessutom infaller med samma intervall är ju helt fantastiskt otroligt.
Vilket jobb du la ner på allt detta. Tack ska du ha! Vad gulligt av dig!
Jag är inte säker på om de sista meningarna är sarkastiskt menade, så antar att du är uppriktig som arbetshypotes.

Jag lägger lite jobb på det för att jag var uppriktigt orolig för att du kan ha rätt, och ville testa hypotesen. Lite mer konkret har jag nu passat kurvor till datan och använt avvikelsen från kurvan som ett mått på variansen. Jag har sedan genererat många nya data enligt den resulterande modellen och sett hur stor del av de nya data som uppvisar samma siffror under flera par av påföljande dagar.

När jag läste först noterade jag bara ett par sådana dagar, och konsekvent över olika rimliga kurvor jag passat till sker detta i ungefär 40 % av mina genererade dataset. Inget konstigt alls. Däremot verkar bara 7-8 % av körningarna resultera i två stycken sådana par av påföljande dagar. Det här är fortfarande inte vad de flesta skulle kalla "statistiskt signifikant", men lite mer anmärkningsvärt än vad jag trodde när jag skrev förra posten.

Jag håller fortfarande fast vid uppfattningen att det mest troliga är att det mönster du ser i datan uppstått av en slump, och inte är resultat av någon sorts selektiv information från Kinas sida, av två orsaker:

1. Vi har sett många olika datamängder som rör smittan i fråga, och sannolikheten att NÅGON av dem skulle uppvisa ett såhär extremt resultat är bra mycket högre än de 7 % jag angav. Vi har en naturlig instinkt att se mönster, och folks (inklusive min egen) känsla i sådana här situationer är oftast inte tillförlitlig.
2. Kina är väldigt bra på desinformation. Skulle de villa fejka datan är jag övertygad om att de skulle göra ett betydligt bättre jobb än såhär.

Det var bra spanat av dig dock. Hittar du andra övertygande argument är jag intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in