2020-02-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Thailand har jättebra sjukvård - om du bor i större städer och har bra försäkring eller har råd. Annars är det tyvärr lite sämre ute på klinikerna, och det blir snabbt en påse antibiotika oavsett problem.

Det viktigaste för spridningen är dock inte sjukvården utan medvetenhet, åtgärder av myndigheterna och disciplinen med vilken de åtgärderna följs. Här är ju Kina i särklass, medan det nog blir rejält mycket svajigare i länderna ovan. Tyvärr.

Enligt "experterna" så ligger Kina på 51 plats. Uppenbart har man delvis misslyckats i Kina. Jag är mest rädd för Java. Det är så tätbefolkat att man står på varandra. Men jag kan ha fel. Sedan är väl Indien ingen hit.

Den "normala" spridningen av "ny" malaria. Den brukar synas först i Kambodja och Burma och gränsområden i Thailand. Sen skuttar den vidare till Indien och sen har Afrika den. Jag kan tänka mig att det är det som händer med denna smitta också, bara att den började i Kina. Vi får hoppas att viruset inte gillar varma klimat. Olika virus gillar olika klimat.
Citera
2020-02-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Ang. Tyskarna som sitter i karantän, får dom andra förlängt jämförbart med tiden det togs tills det visades positivt för dom 2 som drabbades ?

Det blir nog samma eftersom de anlände igår och två veckor karantän efter smittorisk verkar tillräckligt.
Citera
2020-02-02, 12:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Så sjukt obehagligt! Hört att folk letar efter släktingar som bara ”försvunnit”. Sen att vissa får annan dödsorsak är ju också obehagligt om de sen blir kremerade och det inte går att bevisa?!
Ja det är tragedier på monumental skala.
Citera
2020-02-02, 12:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det kan bero på att viruset har ett långsamt sjukdomsförlopp, detta skulle förklara varför både friskförklarade och döda rör sig så långsamt i relation till hur många som är inlagda på sjukhus.

Jag har inte de absolut nyaste siffrorna framför mig, och kan inte på något smidigt sätt fixa det då jag postar på telefon, men Hubei vårdar ungefär 10000 på sjukhus och har runt 30000 i hemkarantän. Övriga Kina har väl typ 4000 tusen på sjukhus men 90000 i hemkarantän. En möjlig anledning till att Hubei sticker ut vad gäller testade är således att det pågått längre där, stämmer den tesen bör övriga Kina gå om Hubei om någon vecka.

Vad tror du om det?
Men som jag försöker peka på så visar inte provinserna utanför Hepei på accelererande siffror avseende antal smittade och sjuka. Jag tror inte övriga kina har fler dödsfall om en vecka, och knappast fler smittofall heller.
Citera
2020-02-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Japan hade ju 5 av 200 smittade som kom från Wuhan. 2.5%
Tysklands siffra motsvarar 1.7%

Så det är rätt skrämmande. Wuhan har 10 miljoner invånare, då bör ca 200.000 vara smittade bara i den staden.

Dom är väl inte testade ännu, vi vet bara att 2 blev sjuka på planet(och kanske bara åksjuka?) så det kan vara mer än 2%, kan lika gärna visa sig vara 50%.

Men om vi antar att inkubationstiden är 5 dagar så skulle ungefär 10 personer på det tyska planet ha varit smittade, helt jämnt fördelat vilket datum de smittats. Då skulle ungefär 1-2 personer vara i slutet av inkubationstiden så att det råkar bli sjuka just precis under flygresan.

Antar man att 80% av smittade inte ens visa upp sjukdomssymptom så skulle det det kunna bli 50% smittade.

Med den tillväxttakt vi sett, en fördubbling varannan dag, så är det också en väldigt rimlig gissning att 50% av Wuhan redan smittats om det startat någon gång i december som många gissar.
Citera
2020-02-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
https://mobile.twitter.com/livecrisisnews/status/122381836513704755
#UPDATE: The man who posted the video of the bodybags in the van is now released after being locked up by Chinese authorities. When the video circulated through the masses they let him go

Det förvånar mig, mycket positiva nyheter, Drog själv slutsatsen att man i princip hade kört han direkt till krematoriet, så fel man kan ha...
Citera
2020-02-02, 12:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta innebär att man ligger ungefär 3 dubblingar efter verkligheten. Det skulle innebära att det är ungefär 120000 som är smittade idag.
Jag tycker att det är svårt att visa att antal smittade dubblas var tredje dag. Antal totalt rapporterade smittade i kina ökar mycket långsammare än så.
Citera
2020-02-02, 12:59
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Japp, det är som jag säger, ett vanligt säsongsinfluensa. Dock fortsätter alla 'FB-experter', incels alltså, att enträget hävda motsatsen. I vissa fall menar de att det är slutet för mänskligheten. Källhänvisningen lyser ofta med sin frånvaro, trots det lyckas de i vissa fall sprida denna oron till en del naiva nazzar. Nej, Corona-influensan är inte slutet för mänskligheten, och nej, den kommer inte till Sverige.

Du är ju precis lika dum i huvudet som någon som tror detta är slutet för mänskligheten.

Den ENDA rationella ståndpunkten i dagsläget är att ingen riktigt vet hur detta kommer arta sig och att man endast kan göra några få logiskt grundade slutsatser, ungefär den inställningen 90% av de som frekventerar tråden har. De övriga tio procenten som dels består av några få domedagsprofeter och en ALLTFÖR stor del idioter, varav du är en, som drar slutsatser om hysteri och att det är lindrigare än influensa är ett stort sänke för tråden. Håll käften, läs på lite och återkom med ett resonerande inlägg där du lägger fram en logisk tes varför detta är lindrigare än en influensa kanske någon är beredd att lyssna på dig din jävla tomte. Skäms å dina vägar.
Citera
2020-02-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estring
Klonar dom er i en fabrik?
Det är helt orimligt att som skribenten jag diskuterade med stänga gränserna helt, stänga alla skolor och arbetsplatser samt införa utegångsförbud i hela Sverige på grund av den här virussjukdommen.
En antal rimliga åtgärder är:

Upplysa folk om vikten av god handhygien.

Avråda från resor till fastlandskina tills dess läget klarnat.

Läkarundersöka folk som rest in från de drabbade områdena.

Sen ska myndigheterna håll koll på utvecklingen och vidta lämpliga åtgärder i takt med hur det utvecklas. Kanske skriva nåt avtal med nåt vaccinföretag om det blir aktuellt så att folk i riskzonen kan få vaccin så tidigt som möjligt.
Jag har inte skrivit att man skall stänga skolor i nuläget men man måste stänga gränsen mot Kina helt och hållet, annars riskerar vi att få stänga allt här hemma senare. Vi får inte få in smittan här och det är ju många andra länder som redan har gjort detta.
Citera
2020-02-02, 13:02
Medlem
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.26.919985v1.full

"We also noticed that the only Asian donor (male) has a much higher ACE2-expressing cell ratio than white and African American donors (2.50% vs. 0.47% of all cells). This might explain the observation that the new Coronavirus pandemic and previous SARS-Cov pandemic are concentrated in the Asian area."

https://infoproc.blogspot.com/2020/01/wuhan-coronavirus.html#disqus_thread

"2019-nCov was reported to share the same receptor, Angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2), with SARS-Cov.*Some report high level of ACE2 expression in Chinese Han ethnicity. This might explain both SARS-Cov and 2019-nCov seems only infecting ethnic Han people world wide."
Citera
2020-02-02, 13:03
Medlem
Xehkes avatar
397 friskförklarade i Kina nu. Ökar stadigt.
Citera
2020-02-02, 13:03
Medlem
LynxBullpups avatar
29-årig man första internationella dödsfallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in