2020-02-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja men innan dess ska enligt uppgift 5 milj åkt i väg utanför Karantänområdet. Jag får det inte att gå i hop. Men vi lär väl få veta svaret så småningom. Det är eller var minst 20 000 från Wuhan i Thailand. Ungefär det samma i Japan skulle jag tro. Japan och Thailand har cirka 20 st smittade var.
Vilket datum var de som de fem miljonerna lämnade wuhan, någon?
Citera
2020-02-02, 12:15
Medlem
Grollarens avatar
Kineserna verkar börja rapportera lite oftare nu:

10:18: 6 new cases in Yunnan province, China. (Source)
10:03: 2 new cases in Germany. (Source)
08:51: 13 new cases in Chongqing, China. (Source)

Yunnan har vad jag förstår redan rapporterat imorse
Citera
2020-02-02, 12:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Det gäller inte svenskarna annat än att de ska väl kanske vara i frivillig karantän i hemmen. Det sas i en nyhetssändning igår.
Detta för att de är så få, sas det.

Svenskarna befinner sig i Frankrike just nu (om planet har landat än), och fransmännen har mer ruter i sig än vi (eller rättare sagt våra makthavare). De kommer att ta svenskarna till karantänen med våld, om de försöker smita. Och det är bra. (Alternativt har alla fått skriva under ett papper i förväg, att de godtar att sitta i karantän mot att få följa med på planet tillbaka till Europa.)
Citera
2020-02-02, 12:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Svenskarna befinner sig i Frankrike just nu (om planet har landat än), och fransmännen har mer ruter i sig än vi (eller rättare sagt våra makthavare).

Planet befinner sig just nu mitt över södra Östersjön, de landar i Paris om ca 2 timmar.
Citera
2020-02-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Planet befinner sig just nu mitt över södra Östersjön, de landar i Paris om ca 2 timmar.
Vi får hoppas nu att fransmännen tar tag i det här..när egna är handlingsförl.
Citera
2020-02-02, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Tydligen finns det ingen som tror på denna rapport då ingen media har förmedlat denna.Thai Visa rapporterna som skickas ut 2 ggr om dagen och vänder på alla stenar i Thailand har inte nämnt denna eller dagstidningarna. Precis som utskicken från Immigration, du litar inte på något förrän det är bekräftat av andra kanaler och PM sa 27 jan att först 7 februari kommer en rapport. Sorry jag inte skrev ut att Kina är motorn för Thailands turism och inte övrigt.

Kvarstår är att lita aldrig på vad en thai säger utan bara på vad de gör och oftast bra om det inte handlar om att förlora ansiktet eller egna pengar. 15 år har lärt mej det. Gäller för alla som bor i Asien oavsett var de kommer ifrån så ljuger folk i värmen, jag med om det är lättare att passera.

Bangkok post brukar förmedla delar av den när det sker större förändringar. Har du källan på vad PM sa? Inte bara från ett forum.

Nu låter du faktiskt rent sagt ut rasistisk när du säger att man inte ska lite på någon Thai. Det är sant att de inte vill förlora ansiktet men det krävs i bland att läsa mellan raderna vad de egentligen menar och det har vi västerlänningar svårt att göra i bland.

Att det säkert finns delade meningar inom regeringen råder det ingen tvekan. 1 De vill inte få konflikt med Kina 2 De vill minimera förlusterna. Så försöker de fuska med siffrorna? Jag tror inte det. Det är inte smart. Om man vill hålla nere siffrorna, om så är fallet så kollar man bara en mindre grupp. Dock Thailand är kända att ha relativt bra koll på epidemier mm.

Dock borde de ha fler smittade men visar troligen inga symtom eller milda sådana efter som de har haft eller har 20 000 besökare från Wuhan.
Citera
2020-02-02, 12:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Det där om barnen är jag medveten om, det var inte det jag påpekade utan att du skrev, som i ett tiotal andra av dina inlägg, en panikartad utsvävning om "ååh tänk om det bara kommer finnas föräldralösa barn kvar på jorden om ett år", och så har du hållt på.

Det jag vill säga med Tyskland är att vi vet inte med säkerhet hur symptomfri personen från Wuhan var. Som du säkert vet så blir folk i din familj olika sjuka av samma smitta, det kan du väl fan inte förneka? Dvs. din brorsa kanske pallar gå till jobbet efter två Treo medan din farsa ligger helt sänkt i soffan i 4 dagar.

Så kan du med 100 % säkerhet säga att viruset INTE multiplicerat sig färdigt i dennes kropp, tillräckligt för att utsöndra viruset? Känner du personen i fråga? Arbetar du på sjukhuset där denne isolerats? Du ägnar dig åt cherry picking och lyfter fram de jävligaste uppgifterna oavsett hur bekräftade de är. Hela tiden. Samt lägger till dina egna utsvävningar i form av dödsångest hela tiden.
Du är ju för fan galen. Jag letar fakta. Ägnar mig inte alls åt cherry picking, det lovar jag dig! Om infon är från random på twitter så skriver jag det. Om infon är från en grupp forskare så skriver jag det. Har ABSOLUT INTE egna utsvävningar utan utgår från vad som är skrivet.
Min slutsatär att du är SKVATT GALEN.

Om du inte visste det så var det INTE den kinesiska kvinnan som smittade familjen utan det gick från en arbetskamrat-till en familjemedlem - som smittade nästa familjemedlem - som smittade nästa osv. I en familj om fem fanns FEM - en per person - mutationer av ncov.

Read up. Jag beväpnar mig med kunskap, jag förbereder mig. Jag har inte levt klart på planeten än.
Och jag ger blanka fan i vad nån NPC på Flashback tror om mig.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-02 kl. 12:29.
Citera
2020-02-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Jag läste bara att den gode borgmästaren sa att 5 milj lämnade innan karantänen. Troligen inte för att rymma utan för fira nyår med släkten.

https://www.businessinsider.com/5-million-left-wuhan-before-coronavirus-quarantine-2020-1?r=US&IR=T
Citera
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Idag kom en nyhet som kanske är en av de mest bekymmersamma hittills:

https://www.channelnewsasia.com/news/asia/china-city-wenzhou-outside-coronavirus-epicentre-wuhan-12382090

Staden Wenzhou stängs ner helt. Detta är en stad vid kusten, som ligger ca 70 mil från Wuhan. Staden har ca 9 miljoner invånare och är mycket viktig för tillverklingsindustrin. Det är en speciell ekonomisk motor för Kina.

Nu införs samma drastiska åtgärder som i Wuhan:
- Staden försluts, alla resor in och ut är stoppade
- Endast en person från varje hushåll får gå ut varannan dag för att skaffa förnödenheter
- All kollektivtrafik stoppas (detta är en 9-miljonersstad med stort tunnelbanenät bland annat)
- Alla företag ska hålla stängt minst tilll den 17:e februari
- Alla skolor och universitet ska hålla stängt till minst 1:a mars

Wenzhou har hittills 265 fall av coronavirus i staden och totalt 661 i Zehijang-prefekturen som den ligger i.

Måste vara katastrof för Kinas ekonomk hela den här karusellen
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Inte förrän den 23:e Januari kom karantänen igång tyvärr.
Så alla stack löpande före det datumet.
Första rapporten om smittad kom redan den 1:a december. Internt.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#Treatme nt_research

Här kan du följa allt som har hänt.

Det sticker fortfarande Kineser ut ur Wuhan. Enligt obekräftade uppgifter är det full rulle på flyktkommersen. Förutom dem västvärlden självmant hämtar hem såklart.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nya fall i Tyskland.
Nån som kan översätta lite?
https://www.kreis-germersheim.de/kv_germersheim/Unsere%20Themen/Pressemitteilungen/2020/Gemeinsame%20Pressemitteilung%20der%20Luftwaffe,%2 0dem%20Deutschem%20Roten%20Kreuz,%20dem%20Landkrei s%20und%20der%20Stadt%20Germersheim/

Beskedet kom i morse att två av de evakuerade tyskarna var smittade. De drabbade tog beskedet med fattning, står det, och fördes med en speciell ambulans avsedd för att transportera smittsamma personer, till Universitetskliniken i Frankfurt, där de nu hålls isolerade.

Hela området, där kasernen som är omgjord till karantänanläggning står, är för övrigt helt avspärrat - det är en hårdbevakad skyddszon. Och våra svenska myndigheter, tänkte bara släppa ut återvändande svenskar på gatan - om de återvänt direkt till Sverige. Så det var tur att de inte fick göra det. Jag har faktiskt fått ont i magen nu på riktigt, p.g.a. vår regerings /icke-/agerande. Dom verkar tro att det är en hösnuva det handlar om..?
Citera
2020-02-02, 12:27
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Svenskarna är antagligen det folk i världen som drabbas hårdast av "normality fallacy", dvs tron att allt kommer fungera som vanligt i händelse av kris eller krig.

Fredsskadade, naiva, blåögda, etc. Finns många namn på detta.

Till skillnad från våra sydeuropeiska vänner som tillhör s.k. "vulgära" kulturer, där det är högt i tak och saker kan debatteras passionerat - men efter diskussionen är folk vänskapliga med varandra likväl.

I Sverige är det värsta som finns att "sticka ut hakan", att inte sitta still i båten, att på något sätt störa den konsensus som finns inom stammen. Vår kultur härstammar ytterst från egalitära och konformistiska stammar som förvaltade detta tänk uppe i norra Europa.

Svenska myndigheters agerande är bara den senaste iterationen av detta uråldriga beteende.

Fast hittills genom historien har det gått rätt bra för stammarna i norra Europa. Visst vi är naiva och godtrogna i Sverige och har lite erfarenhet av krig och elände. Men jag tror att vikingablodet kommer att slå igenom när det behövs. Jag är glad att jag är i Sverige när detta händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in