2020-02-02, 12:02
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja, övning i den bemärkelsen att det självklart finns en insikt att detta virusutbrott med en spridning och dödlighet som verkar moderat, kan utgöra en mycket välbehövlig övning inför de troligen betydligt väre scenarier som kommer, när vet ingen.

Jo, det är väl en möjlighet. Skulle vara en rimlig förklaring till de extrema åtgärder som satts in. Eller så har åtgärderna faktiskt drastiskt minskat spridningen, så kan det vara.
Citera
2020-02-02, 12:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåfisk
https://www.flightradar24.com/HFM432/
Flight 5M432/HFM432 passerar snart över Gotland på sin färd från Wuhan till Paris, en chartrad flygmaskin som hämtat hem européer från just Wuhan.

Mer här:
https://simpleflying.com/hi-fly-a380-wuhan/?fbclid=IwAR3HMC9rDGE9QQbzefwZaQNAjRRUFNkb8DZ6SUH1 zO3bDR0enPi7Mk3YfWM

Intressant att inte ens destinationen skrivs ut. Det görs ju normalt för alla flygningar förutom militärflyg mm. Här står bara att det lyfte från Wuhan.
Citera
2020-02-02, 12:04
Medlem
Ogunquits avatar
Korrigering

Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nya fall i Tyskland.
Nån som kan översätta lite?
https://www.kreis-germersheim.de/kv_germersheim/Unsere%20Themen/Pressemitteilungen/2020/Gemeinsame%20Pressemitteilung%20der%20Luftwaffe,%2 0dem%20Deutschem%20Roten%20Kreuz,%20dem%20Landkrei s%20und%20der%20Stadt%20Germersheim/

Min skoltyska är rostig. Men det verkar vara 2 av de evakuerade tyskarna från Wuhan som testat positivt.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-02-02 kl. 12:07. Anledning: Redigering
Citera
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
För varje dag som går verkar allt bara bli bisarrare och desperatare i Kina
Det här coronaviruset har gjort att jag varje dag sett nya saker jag aldrig trodde skulle ske under min livstid - folk som faller döda ner på gatan, människor som spärras in i sina egna lägenheter, masstransport av lik ,där dödsorsak inte bekräftas, till krematorium och nu militär/polis trupper på gatorna https://twitter.com/IndiaUpdatePage/status/1223898750109700096?s=20

Hoppas verkligen inte allt är sant .
Om det är det så är det är sant att bara 300 är döda funderar jag fortfarande på varför man bygger två nya sjukhus för en liten mild influensa .

Doktorerna skall inte anklagas -jag förstår att de inte kan bekräfta fall som de aldrig får se eller som de inte testat - Kinas ledning däremot borde för sin egen skull tala om vad som verkligen händer .

Osäkerheten om att man inte vet till 100% ännu kan vara en orsak som gör att man tar till extra åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
det här känns ju verkligen inte tryggt.

Tyskarna sitter ju i karantän i två veckor på en förläggning, så det känns väl ändå rätt tryggt att spridningen där är under kontroll.

Svenskar som flygs hem ska dock inte sättas i karantän? Men det är ju tänkbart att Folkhälsomyndigheten ändrar inställning nu.
Citera
2020-02-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ett finare ord är ”prognoser” vilket i princip all mänsklig verksamhet bygger på.

Ja och kvalitén på prognoser kan vara allt från usla till mycket bra. Svaret vet vi bara i efterhand.

I det här fallet finns det så mycket osäker data så jag skulle vara mycket försiktig med att säga något med säkerhet.

Finns det några gamla prognoser angående till ex SARS eller MERS som man kan jmf med utfallet?
Citera
2020-02-02, 12:07
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Finns ny klinisk data i The Lancet. R värde mellan 2 och 3 så pandemi är svårt att undvika. Medianålder under 60 år på de döda och flertalet döda har inte bakomliggande sjuldomar.

Postade direktlänk till fulltext The Lancet men det tyckte admin var trams och fick varning.
/op

Endast länkar raderas. Läs modposten.
Citera
2020-02-02, 12:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
På A380-planet som just nu befinner sig 4 mil öster om Hoburgen så finns alltså upp till 15 svenskar (några kan ha valt att stanna kvar i Wuhan).

Färden går till Paris, där ska de undersökas igen och sen flygas till Sverige. Vore intressant om någon kunde spåra även den flygningen.
Citera
2020-02-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Wuhaneserna på rymmen tycks inte hittills ha gett upphov till stor smitta åtminstone inte dödlig sådan.

(Wuhan sattes i karantän för 10 dygn sedan.)

Ja men innan dess ska enligt uppgift 5 milj åkt i väg utanför Karantänområdet. Jag får det inte att gå i hop. Men vi lär väl få veta svaret så småningom. Det är eller var minst 20 000 från Wuhan i Thailand. Ungefär det samma i Japan skulle jag tro. Japan och Thailand har cirka 20 st smittade var.
Citera
2020-02-02, 12:10
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Jo, det är väl en möjlighet. Skulle vara en rimlig förklaring till de extrema åtgärder som satts in. Eller så har åtgärderna faktiskt drastiskt minskat spridningen, så kan det vara.

I en diktatur som Kina är det inte bara en möjlighet, det är nog fakta.

Och är det så fel egentligen?, det är ju bra att kunna ha förmågan den dan det verkligen behövs.

Sen är det ju en annan fråga hur man behandlar folk, den enskilde har inte mycket värde i en diktatur som Kina.
Citera
2020-02-02, 12:10
Medlem
https://www.philstar.com/headlines/2020/02/02/1989762/doh-confirms-second-case-novel-coronavirus-philippines

"The 44-year-old male companion of the first confirmed carrier of the virus, a 38-year-old woman, also tested positive for the virus, the DOH confirmed at a press briefing.
However, the man passed away on February 1, days after he was admitted for fever, cough and sore throat. In his last few days, the patient was reported to be in stable condition before his sickness worsened within 24 hours, Health Secretary Francisco Duque said."

"The female patient, before testing positive for the virus, was also observed to be asymptomatic or displaying no symptoms."
Citera
2020-02-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tyskarna sitter ju i karantän i två veckor på en förläggning, så det känns väl ändå rätt tryggt att spridningen där är under kontroll.

Svenskar som flygs hem ska dock inte sättas i karantän? Men det är ju tänkbart att Folkhälsomyndigheten ändrar inställning nu.
ja lite så jag menade, i och med att det var tyskar de nyss hämtat hem som var smittade. Och bara nu veta att svenskarna som kommer hem idag inte kommer sättas i karantän vilket Tyskarna gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in