Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
20-25 procent är ju vad du menar vi kan sänka våra utsläpp med genom att sluta flyga om jag tolkar detta rätt:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Nog kan vi göra mer än så också. Tex sluta köra egen bil. Men visst måste mycket komma från politisk nivå också.
Mina siffror där är ju tagna från t.ex. miljöorganisationer som försökt beräkna ungefär hur mycket man kan spara, och ska nog tas med en nypa salt.
Att bli vegan sparar mycket (vegetarian sparar i princip ingenting). En del av vår matproduktion är dock mat till djur och liknande, som man också har del av.
Flyget har höga utsläpp, men det är ju långt ifrån bara privat nöjesresande. Det är flygtransporter av brev och varor, och kollektiva utsläpp för våra politiker och andra i offentlig sektor som har hundratals flygdagar per år. Många flyger i jobbet varenda vecka. Så 1 ton CO2/år minskar det inte av att man avstår nöjesflygande. Om man inte flög onormalt mycket innan, som att åka på en långresa till Thailand årligen.
Sen beror det ju på om man byter flygresan mot något annat. Det är mer CO2-intensivt att ta bilen till Tyskland, än flyget. Även tåg har en viss klimatverkan, inte minst på kontinenten där den drivs med hälften kolkraft. Allt resande innebär ju att man har dubbelt boende under tiden, vilket innebär mer uppvärmning och markanvändning. Turism driver alltid utsläpp, oavsett transportmedel.
Det blir hursomhelst svårt att minska sina utsläpp markant, om man inte ska leva extremt torftigt. Att vara strikt vegan, inte ha husdjur och aldrig lämna sin hemstad räknar jag som extremt torftigt. Men visst, då kan man kanske spara 1.5 ton CO2 per år, jämfört med om man följde sina instinkter och levde med den högre nivå av välstånd som man egentligen vill ha.