Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
Saken är den att ni hysteriker fastnar vid små detaljer, allting handlar om genomsnitt och sannolikheter. Det är därför seriösa bedömare inte tar era små detaljer om hur personer eventuellt kan smitta innan de uppvisar symtom. Det är inga forskare som mäter detta varken timvis eller sekundvis. Majoriteten smittar genom nysningar och hostningar vilket är symtom av sjukdomen. Det är inte intressant att undersöka hur en liten minoritet smittar andra. Det finns säkerligen jätteintressanta fall du kan läsa om och se på någon youtube-kanal. Det är dock inget forskare bryr sig om.
Virus är
små detaljer i kontexten.
Ja, majoriteten smittar genom nysningar och hostningar framkallat av virusangreppet, det är symptom på ett virusangrepp.
Du, forskare och många andra utesluter faktorn att man kan hosta och nysa utan att det är en konsekvens av virusangreppet.
Rökare hostar, allergiker nyser, alla människor hostar till eller nyser, i någon omfattning, och har de inte symptom på grund av viruset så har de trots allt viruset när de hostar och nyser, och viruset kan på samma sätt som vid virusframkallad hosta eller nysning slungas ut ur kroppen.
När den smittade får symptom är virusmängden större än när man inte har symptom, det är ett antagande. Såvitt jag har förstått så har virusmängden en koppling till symptomens styrka, när viruset har förökats i tillräcklig omfattning får man symptom. Likaså har jag förstått att det krävs en viss mängd virus för att kunna smitta, det ger i så fall att det är mindre risk att smitta innan man har symptom, men det är inte synonymt med att man inte kan smitta då alla kan nysa och hosta av olika anledningar.
Bemöt mitt resonemang med relevanta motargument tack.