2020-02-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Och många av patienterna i Kina som dött av viruset har haft en annan allvarlig underliggande sjukdom.

Kina har långt fler kritiska fall överhuvudtaget så det är svårt att sia om vad som sker där. Framförallt i Wuhan.
Citera
2020-02-01, 18:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Saken är den att ni hysteriker fastnar vid små detaljer, allting handlar om genomsnitt och sannolikheter. Det är därför seriösa bedömare inte tar era små detaljer om hur personer eventuellt kan smitta innan de uppvisar symtom. Det är inga forskare som mäter detta varken timvis eller sekundvis. Majoriteten smittar genom nysningar och hostningar vilket är symtom av sjukdomen. Det är inte intressant att undersöka hur en liten minoritet smittar andra. Det finns säkerligen jätteintressanta fall du kan läsa om och se på någon youtube-kanal. Det är dock inget forskare bryr sig om.

Virus är små detaljer i kontexten.

Ja, majoriteten smittar genom nysningar och hostningar framkallat av virusangreppet, det är symptom på ett virusangrepp.

Du, forskare och många andra utesluter faktorn att man kan hosta och nysa utan att det är en konsekvens av virusangreppet.

Rökare hostar, allergiker nyser, alla människor hostar till eller nyser, i någon omfattning, och har de inte symptom på grund av viruset så har de trots allt viruset när de hostar och nyser, och viruset kan på samma sätt som vid virusframkallad hosta eller nysning slungas ut ur kroppen.

När den smittade får symptom är virusmängden större än när man inte har symptom, det är ett antagande. Såvitt jag har förstått så har virusmängden en koppling till symptomens styrka, när viruset har förökats i tillräcklig omfattning får man symptom. Likaså har jag förstått att det krävs en viss mängd virus för att kunna smitta, det ger i så fall att det är mindre risk att smitta innan man har symptom, men det är inte synonymt med att man inte kan smitta då alla kan nysa och hosta av olika anledningar.

Bemöt mitt resonemang med relevanta motargument tack.
Citera
2020-02-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Om vi räknar bort Hubei från statistiken, får vi följande siffror (dessa är alltså för hela världen minus en enda provins i Kina).

Antal bekräftat smittade: 4871
Antal bekräftat döda: 10
Antal bekräftat tillfrisknade: 119

Det ligger en hund begraven i Wuhan.

Vid den här tiden bör fler än 119 tillfrisknat. Tar det verkligen över 2 veckor att bli frisk från förkylningssvirus?
Citera
2020-02-01, 18:27
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Sant, men det var en intressant arbetshypotes: varför dör inte lika många smittade utomlands som i fastlands-Kina?

För hundrade gången.. Hur vet du det?
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dock är 5 av dessa 20 väl hemvändande Wuhaneser. Men jag håller med om att Japan är ett land att hålla reda på, det har varit ett antal fall av smittspridning inom landet. Bland annat till en busschaufför, och en ung bussguide, båda rätt perfekta för att sprida smittan vidare.

Japp, men de ingår ju alla andra länder stats också dessa hemvändare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad gäller evidensen för huruvida det smittar under inkubationstiden så behövs det studier på flera fall och inte bara en fallrapport. Det finns alldeles för många osäkerheter när man ställer frågor kring om man är symptomatisk eller har milda symptom. Ta fallen i USA - de har förutom sin inkubationstid tom varit sjuka flera dagar och det fall som är sekundärfall till ett primärfall är en sambo. Inget annat har man kunnat hitta. Det är betydligt mer informativt att följa primärfallen i alla de olika länderna och studera alla dessa fall och kommande sekundärfall och inte bara titta på Tysklandsfallet med sekundärfall. Först därefter kan man säga något kring om det finns en smittorisk under inkubationstiden.
Ett annat problem med uppfattningen om att virus smittar under inkubationstiden (vilket inte alls är klarlagt) är att folk här i tråden tror att det smittar från dag ett. Det är inte möjligt.
Citera
Medlem
Viruset har sannolikt varit i cirkulation flera veckor innan utbrottet "upptäcktes" i mitten/slutet av januari. När man sedan upptäckt ett nytt virus kommer diagnostiken igång och då är det "toppen på isberget" som syns.

De fall som upptäcks i andra länder är de som är som sagt av större värde rent epidemiologiskt. Då finns ett antal indexpatienter att följa. Vi har inget index i Kina.
Citera
2020-02-01, 18:28
Medlem
Alltså det finns INGA pålitliga siffror att "gå på", nada! Det existerar ingen offentlig information som man "vetenskapligt" kan grunda ett beslut på. Vad vi däremot VET är att det som pågår nu potentiellt KAN innebära en gigantisk global katastrof och många länders agerande pekar MOT detta.

Det vemsomhelst bör förstå är att det finns i nuläget ingenting att förlora på att vida försiktighetsåtgärder tills vi VET mer.

Folk har suttit här nu i dagar och via hundratals inlägg diskuterat 2%, 10%, 50% dödlighet etc, hur tänker ni? INGEN vet och man kan inte följa över 1 miljard människors hälsa i realtid.
Senast redigerad av taozen 2020-02-01 kl. 18:33.
Citera
2020-02-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Viruset har varit utanför kina i minst 3 veckor. Faktum att vi har så få fall utanför kina är dels en tydlig indikationen på att viruset inte är så smittsamt som många vill få det till att verka, för då borde vi ha haft bra många fler fall utanför kina nu. Sedan borde några av de 150 ha dött, det har gått minst 3 veckor som sagt. Troligtvis så är dödligheten betydligt LÄGRE än vad som är rapporterat ifrån kina, just för att mörkerantalet kring smittade lär vara hög, medens fler procentuellt som är smittade utanför kina upptäcks, då de är förvarnade och antal i förhållande till kina är mer hanteringsbart.

Som sagt era konspirationsteorier lämpar sig inte för denna tråd.
Det har väl bara gått nån veckan sen det började ploppa upp fall utanför Kina!
Citera
2020-02-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har ju läst det som massmedia har skrivit. Hittills ligger dödligheten på 2,15%~. Vi kan bara gå efter officiella siffror än så länge. Vi kan inte sitta och hitta på egna siffror som kanske stämmer, eller kanske inte stämmer. Det hör till konspirationsforumet.

Visst kan man ta och vara lite försiktig, inte slicka folk i ansiktet exempelvis, men på stackarn som jag citerade så var han ju orolig över att gå på restaurang...

Personen frågade om han vågade gå på Max. Då anser jag att man har skrämt upp sig själv onödigt mycket. Ungefär i samma liga som när fågelinfluensan var i farten och jag såg en död fågel i en bäck och jag vägrade att gå på fäktningsträningen i ett halvår för att inte bli smittad
Det är skillnad på att vara försiktig och att vara helt lamslagen av rädsla.

Hur kom du fram till att det är 2.15% dödlighet. För det första kan man inte lita på siffrorna, men även om man kan det så anser jag den beräkningen vara helt absurd. Vi har i nuläget ungefär 12000 inskrivna på sjukhus, 300 har dött och 300 har blivit friska. Alltså är det lika många som åker hem som åker till krematoriet när de är färdigbehandlade. Dessutom verkar det högst troligt att en stor del hamnar i ett läge där de varken dör eller blir friska. De bär på viruset men är inte så sjuka. Så är det nu till exempel med tjejen i Jönköping. Hennes tillstånd är oförändrat.
Citera
2020-02-01, 18:31
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Kan du garantera att hans restaurangbesök är helt riskfritt?
Har du siffror på hur många smittade det finns i Sverige just nu och var de befinner sig som du kan säga med största säkerhet?
Kan du också säga idiotsäkert att han kommer att överleva om han blir smittad?
Givetvis kan jag inte garantera det. Jag kan inte garantera att han gå utanför dörren utan att bli påkörd av brevbärarens minivan och dö på kuppe.

Sjukdomar finns runt oss hela tiden. Är man rädd för att bli sjuk är det enda man kan göra är att bo i ett helsterilt rum med desinfekterande ingång, en såndär som man ser på film som de går igenom som sprutar hela en med bakteriedödande medel.

Jag kan åka på en förkylning imorgon och dö på kuppen. Med sjukdomar kan man aldrig garntera att man blir frisk, däremot kan man kolla på sannolikheten. Nu är visserligen en vanlig förkylning betydligt mindre farlig, men återigen. Coronaviruset har just nu en fatalitet på 2,15%. Det är alltså 97,85% chans att han överlever om han ens åker på oturen att bli sjuk i det.
Citera
2020-02-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Hej. Frugan är kines. Hon säger att de skickar även svårt sjuka hem då vissa sjukhus har inga platser. Dessa som dör hemma räknas INTE som att de dött av viruset.
Min tjejs bästa vän i Kina är läkare.

Sen vet jag inte om det har framkommit i tråden men den smittade är en 20-årig kinesisk student.
Det kommer väl fram senare i så fall. Tyvärr pågår det nog mycket ryktesspridning just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Ja och läser du Hubeis rapport så ser du att dom där xx är inlagda på sjukhus med lunginflammation och inte smittade! Kina testar inte smittade utan bara dom som kräver vård på sjukhus!

Edit: inte 45
Vet du vart jag finner denna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in