2020-02-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
På läkarspråk betyder stabilt enbart att patientens tillstånd inte försämrats senaste tiden. Det kan fortfarande vara ett mycket allvarligt tillstånd. Det handlar enbart om förändringen.

Det behöver det inte göra. Det kan även betyda även "Fair or satisfactory" utsikter. Men det är ingen bra term då det blir lätt missförstånd. Det som presenteras i källorna här så betyder det nog "fair or satisfactory"
Citera
2020-02-06, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julemand
Jag undrar vilken behandling/medicin patienterna får på sjukhusen i Kina. Kineser har ju lite annan syn på vad medicin är än vi västerlänningar. Det kan ju påverka siffrorna stort om det är olika traditioner i olika delar i landet.

Tror nog samtliga sjukhus, iallafall i storstäderna, opererar på västerländsk medicin. Sen förekommer det säkert lite tigerpenis, regndans och fladdermushångel vid sidan av.
Citera
2020-02-06, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Jättebra nyheter i så fall. Men är det bekräftat i stora drag, eller är det ifrån det där enskilda fallet i UK där de dokumenterade sjukdomsförloppet för en patient?
Jag har sett det nännas flera gånger. Men allt kan ju ha samma ursprung i USA.
Citera
2020-02-06, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har sett det nännas flera gånger. Men allt kan ju ha samma ursprung i USA.

Kan åtminstone hoppas. Mindre slem = mindre smitta.
Citera
2020-02-06, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Just den delen tänker inte de flesta människorna här inne på skulle jag tro.

Det kanske är så att den här influensan är starkare än var deras medicin form kan arbeta med. Det är för mycket frågetecken som kan göra att fel beräkningar av dödligheten på det här viruset emot vart det är i Europa.
Men det är inget vi här ta hänsyn till. Vi följer bara siffror på smittade och döda. Inte friskförklarade.. (Ironi sista delen)
Detta är inte en inflensa, det är en helt annan typ av virus.
Citera
2020-02-06, 08:12
Medlem
Citat:
Kan åtminstone hoppas. Mindre slem = mindre smitta.
Tyvärr inte. Bättrefart på hostningarna om de är torra och viruset går ut i mindre droppar....
Citera
2020-02-06, 08:13
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta är inte en inflensa, det är en helt annan typ av virus.

Symtomen påminner om influensa right? Är det inte så att ingen vet vad det är för virus då det är nytt? Så om jag säger att det är influensa så är det för symtomen på de som blir sjuka är snuva, feber, hosta , ont i kroppen. Sen utvecklas i vissa fall lunginflamation right? De leder oftast till dem som dör right?

Så vad skulle du säga att viruset är?
Citera
2020-02-06, 08:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
4.8 dagar var senaste siffran jag såg på snittet.

Fast i såna här sammanhang använder man medianvärdet och inte snittvärdet.
Citera
2020-02-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De lämnar dagliga uppdateringar varje dag.

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/situation.php

5 Feb

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/news/news_no14_050263.pdf
OK tack, men jag vill se det på de kanaler som folk räknar på och inte bara en sida från government. Tittade du på den gulliga inbjudan från Thailand till kineserna jag nyss postade?

Här ett tips att skydda sig från PM2.5 som sätter ned immunförsvaret i Thailand så du lättare blir mottaglig för viruset. Just nu är PM2.5 mycket hälsovådlig och uppdaterar gör du via nätet samt var du befinner dej.

Brands Xiaomi Mi Air Purifier 2 har gjort min lägenhet ren som alpluft och varje gång jag öppnar balkongdörren visar mätaren rött, dvs hälsovådlig luft i Hua Hin. Jag beställde på LAZADA för ca 3500 baht.
Citera
2020-02-06, 08:18
Medlem
Citat:
Tror nog samtliga sjukhus, iallafall i storstäderna, opererar på västerländsk medicin. Sen förekommer det säkert lite tigerpenis, regndans och fladdermushångel vid sidan av.

Jag vet inte hur det fungerar i Kina men i Thailand har man speciella sjukhus och vissa fall tempel som ger traditionell Thailändsk medicin. De använder även vissa västerländska metoder men medicinen och vården är mer traditionell. Till ex mycket massage och olika örter. Varav vissa örter har uppenbar effekt då numera deras aktiva ämnen finns i västerländsk medicin ex Aloe vera växter mot brännskador. I Kina finns det en växt (som jag inte kommer i håg vad den heter), som har effekt mot Malaria. Jag tror till och med FN numera rekommenderar den.

Skillnaden mellan landsbygd och stad i Kina är nog kvalitén på sjukhusen. De är bättre i de större städerna och det skiljer sig säkert även mellan olika provinser.
Citera
2020-02-06, 08:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De få fallen visade inte vara symptomatiska (Tyskland och Korea), de var sjuka.

Ja, men återigen spelar det ingen roll att vi inte har bevisade fall, det vi diskuterar är huruvida smittan kan spridas eller inte. Om personen bär på virsuet och viruset är luftburet så kan viruset spridas. Om det är en inkubationstid på 8 dagar skulle det vara ganska orimligt om viruset inte smittade dag 7 med tanke på vad vi känner till om virus generellt och att personer som Tegnell använder så mycket tid åt att disputera det när det rör sig om ett virus med så här hög dödlighet är misstänksamt minst sagt.
Citera
2020-02-06, 08:25
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ledsen att behöva pissa på din parad.
Den siffran, oavsett om den är 2% eller 50% betyder noll.
Jag förutsätter att man tagit antalet döda och delat med antalet smittade. Det ger en otroligt felaktigt bild p.g.a

Datan är ofullständig:

1. Informationen kommer ifrån en totalitär regim som A: redan friserat sina siffror vid en liknande situation 2003 B: Ständigt friserar sin sjukdomsstatistk, framförallt gällande just influensa.

2 Vi vet inte hur många som är smittade och det vet inte den kinesiska regimen heller. De vet inte ens hur många som är döda tack vare att människor, framförallt i Wuhan, nu tycks undvika att ta sig till de redan överfulla sjukhusen.

Den mest trovärdiga epidemiologiska studien publicerad i "Lancet" fann att antalet smittade redan den 25:e Januari låg på 75,000 (felmarginal 30k - 150k).

3. Antalet smittade ökar snabbare än både döda/tillfrisknande

Dödligheten är något vi listar ut antingen efter epidemin, eller först när den nått väst och vi kunnat studera en betydande kull patienter.

Jag tar åt mig av din kritik! Du är mycket saklig, och jag tar det inte alls som om du "pissar på min parad". Tvärtom, jag uppskattar konstruktiv kritik.

Men jag tror fortfarande på mina siffror eftersom de har visat sig hålla i snart 3 veckor, de bygger på officiella siffror och vi har sett en väldigt stadig nedgång av siffrorna, alltså i en perfekt linje - inga avvikelser överhuvudtaget.

Vi får se när allt är över hur fel/rätt jag hade. Jag är den första att erkänna!

Kom ihåg att hosta/nysa i armvecket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in