2020-02-01, 18:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Intelligenta akademiker finns det gott om på flashback. Samtliga anstränger sig för att skriva så att alla förstår. Att skriva komplicerad text är ointelligent, då man torde vara angelägen om att alla kan ta till sig informationen.
Nej det finns inga som helst rapporter om att det finns två olika varianter.
Men eftersom det är skrivet med sådan inlevelse måste det ju ligga något i det.
Not.

Sant, men det var en intressant arbetshypotes: varför dör inte lika många smittade utomlands som i fastlands-Kina?
Citera
2020-02-01, 18:18
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
jag ser ingen panikstämning här?
Jag ser folk som försöker tyda dålig information och jämföra med information inifrån Kina utan källa.
Jag ser också folk som försöker ta reda på dödlighet och spridning för att kunna skydda sig på bästa sätt.
Du har ju som du själv skrev inte ens läst något alls om viruset, så varför skriver du att folk är löjliga som försöker ta reda på fakta och skydda sig här?
Naturligtvis ska man hålla sig undan från folksamlingar tills vi vet mer.
Eller du kanske vet något som ingen annan vet?
Jag har ju läst det som massmedia har skrivit. Hittills ligger dödligheten på 2,15%~. Vi kan bara gå efter officiella siffror än så länge. Vi kan inte sitta och hitta på egna siffror som kanske stämmer, eller kanske inte stämmer. Det hör till konspirationsforumet.

Visst kan man ta och vara lite försiktig, inte slicka folk i ansiktet exempelvis, men på stackarn som jag citerade så var han ju orolig över att gå på restaurang...

Personen frågade om han vågade gå på Max. Då anser jag att man har skrämt upp sig själv onödigt mycket. Ungefär i samma liga som när fågelinfluensan var i farten och jag såg en död fågel i en bäck och jag vägrade att gå på fäktningsträningen i ett halvår för att inte bli smittad
Det är skillnad på att vara försiktig och att vara helt lamslagen av rädsla.
Citera
2020-02-01, 18:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Japan passerar Thailand(19) och tar ledningen av länder utanför Kina. 3 nya idag, totalt 20, och då räknar man inte in 5 bekräftade fall utan symptom.
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Dock är 5 av dessa 20 väl hemvändande Wuhaneser. Men jag håller med om att Japan är ett land att hålla reda på, det har varit ett antal fall av smittspridning inom landet. Bland annat till en busschaufför, och en ung bussguide, båda rätt perfekta för att sprida smittan vidare.
Citera
2020-02-01, 18:19
Medlem
Coming out of the woodwork då jag ser att trollfabrikerna har nått ända hit. Kolla hur moddarna på diverse Coronavirus subreddits censurerar bort inlägg kritiska till kinesiska staten och dess rapportering om antal smittade/döda medan de lyfter upp inlägg som säger att det här är endast en vanlig "influensa", samtidigt som nästan alla länder i världen är överens om att inte göra ett skit. USA förklarade ett nödläge i hela landet precis efter att börsen hade stängt på Fredagen så det inte skulle sjunka plötsligt.

Kan vi vara seriösa nu, eller ska alla ändå spela "suck up" till myndigheter när vi har Tjernobyl 2.0 på gång? Har vi inte lärt oss sedan 20 år tillbaka om att det går inte att lita på auktoritära länders rapporteringar vid kris?
Citera
2020-02-01, 18:20
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Förbjud kinesiska medborgare att resa in i landet. Gör det nu direkt idag och gör samma sak med andra länder där smittan sprider sig. Ingen typisk svensk utredning-mentalitet får råda nu. Gör vad som krävs även om man bryter mot tio lagar och konventioner. Det rättsliga efterspelet får man ta när allting har lagt sig.

Så om jag och min kinesiska frugan drar över till Köpenhamn med barnen över helgen så ska man vägra henne inträde? Även om sist hon var i Kina var förra sommaren? Vad smart du är!
Citera
2020-02-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Det finns visst belägg för att Kina mörkar antalet döda i smittan.

Relatives Wonder Why Pneumonia Deaths Not in Coronavirus Tally
Families describe discrepancies between information from doctors and death certificates
https://www.wsj.com/articles/relatives-wonder-whether-pneumonia-deaths-were-tied-to-coronavirus-11579915630

"Also, one thing that #China is hiding is the number of death caused by the virus. Credible Chinese media outlet @initiumnews interviewed people working at local cremation centers, confirming that many dead bodies were sent directly from the hospitals to the cremation centers without properly identifying these patients, which means there are patients who died from the virus but not adding to the official record. That shows the current death toll of 133 that we are seeing is way too low."

https://twitter.com/WilliamYang120/status/1222612869260333056

"Initium news is known for its credible investigative reporting and they are constant winners of some of the biggest journalism awards here in Asia. That’s why I am confident to quote them and share it with the English speaking world."

https://twitter.com/WilliamYang120/status/1223285129226809344

Varför borde folk "dö som flugor utanför Kina" när vi har mindre än 150 fall utanför Kina varav de flesta är väldigt färska? Noll logik i det påståendet.

Viruset har varit utanför kina i minst 3 veckor. Faktum att vi har så få fall utanför kina är dels en tydlig indikationen på att viruset inte är så smittsamt som många vill få det till att verka, för då borde vi ha haft bra många fler fall utanför kina nu. Sedan borde några av de 150 ha dött, det har gått minst 3 veckor som sagt. Troligtvis så är dödligheten betydligt LÄGRE än vad som är rapporterat ifrån kina, just för att mörkerantalet kring smittade lär vara hög, medens fler procentuellt som är smittade utanför kina upptäcks, då de är förvarnade och antal i förhållande till kina är mer hanteringsbart.

Som sagt era konspirationsteorier lämpar sig inte för denna tråd.
Citera
2020-02-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Ja och läser du Hubeis rapport så ser du att dom där 45 är inlagda på sjukhus med lunginflammation och inte smittade! Kina testar inte smittade utan bara dom som kräver vård på sjukhus!

Stämmer att Kina screenar inte för virus. De har nog tillräckligt att göra med alla sjuka som ramlar in och som har vanlig snuva och influensa för det är säsong för det också. De som visar symptom överensstämmande Wuhan-virus ställs i kö samtidigt som de förhoppningsvis får vård om de har lunginflammation.

Vore intressant att höra om länder utanför Kina börjat testa folk som kommer från Kina. I alla fall de som flugits hem. Där skulle man kanske kunna få lite nya siffror om hur många som bar smitta och hur många som var virusfria. Små populationer men ändå intressant i detta nya läge.
Citera
2020-02-01, 18:22
Medlem
Innominatas avatar
Varför ligger den här tråden först i aktuella så länge. Är det allvarligt? Jag hänger inte med så mycket på nyheter o TV.

Är det lugnt om man är ung och vältränad? Finns det risk att gränsen Sverige-Danmark stängs?
Citera
2020-02-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har för övrigt en tandläkartid nästa vecka. En kavitet som BORDE lagas, men jag funderar på att skjuta upp tiden. Till och med om jag skulle förlora tanden (och så illa är det inte än i alla fall) så vore det bättre än att bli smittad på tandläkarmottagningen. Tänk om folk hostar i väntrummet! Eller om en patient med smittan har varit i stolen före mig. Tänk om personalen till och med slarvar med steriliseringen av instrumenten mellan patienterna! Eller hur skulle ni andra tänka?

För det första bör de inte jobba om de har en ihärdig hosta. För det andra vänder de sig om när de nyser eller hostar, alltså överförs det inte på dig.
Citera
2020-02-01, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Varför ligger den här tråden först i aktuella så länge. Är det allvarligt? Jag hänger inte med så mycket på nyheter o TV.

Är det lugnt om man är ung och vältränad? Finns det risk att gränsen Sverige-Danmark stängs?
Ja, du är safe. Folk dör i Kina pga pissig sjukvård.
Gränsen kommer inte stängas för viruset lär knappast spridas. Även om det skulle göra det har vi för mesiga politiker i landet mellanmjölk.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har ju läst det som massmedia har skrivit. Hittills ligger dödligheten på 2,15%~. Vi kan bara gå efter officiella siffror än så länge. Vi kan inte sitta och hitta på egna siffror som kanske stämmer, eller kanske inte stämmer. Det hör till konspirationsforumet.

Visst kan man ta och vara lite försiktig, inte slicka folk i ansiktet exempelvis, men på stackarn som jag citerade så var han ju orolig över att gå på restaurang...

Personen frågade om han vågade gå på Max. Då anser jag att man har skrämt upp sig själv onödigt mycket. Ungefär i samma liga som när fågelinfluensan var i farten och jag såg en död fågel i en bäck och jag vägrade att gå på fäktningsträningen i ett halvår för att inte bli smittad
Det är skillnad på att vara försiktig och att vara helt lamslagen av rädsla.

Kan du garantera att hans restaurangbesök är helt riskfritt?
Har du siffror på hur många smittade det finns i Sverige just nu och var de befinner sig som du kan säga med största säkerhet?
Kan du också säga idiotsäkert att han kommer att överleva om han blir smittad?
Citera
Medlem
Om vi räknar bort Hubei från statistiken, får vi följande siffror (dessa är alltså för hela världen minus en enda provins i Kina).

Antal bekräftat smittade: 4871
Antal bekräftat döda: 10
Antal bekräftat tillfrisknade: 119

Det ligger en hund begraven i Wuhan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här