2020-02-01, 18:09
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det är inte ologiskt att begreppet 24h före symptom är relevant.

Det finns ju en nollpunkt, tidpunkten när du börjar att kunna smitta.

Den nollpunkten kan inte vara exakt då symptom kan komma smygande, det vill säga, du har symptom men uppfattar det inte som tydliga symptom. Man vet att man är smittsam när man har symptom, men man kan inte se på en människa och säga, exakt nu kan du börja smitta, för jag ser det på dina symptom.

Se 24h som ett riktvärde, en marginal.

Logik är inte din starka sida.

Saken är den att ni hysteriker fastnar vid små detaljer, allting handlar om genomsnitt och sannolikheter. Det är därför seriösa bedömare inte tar era små detaljer om hur personer eventuellt kan smitta innan de uppvisar symtom. Det är inga forskare som mäter detta varken timvis eller sekundvis. Majoriteten smittar genom nysningar och hostningar vilket är symtom av sjukdomen. Det är inte intressant att undersöka hur en liten minoritet smittar andra. Det finns säkerligen jätteintressanta fall du kan läsa om och se på någon youtube-kanal. Det är dock inget forskare bryr sig om.
Citera
2020-02-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ibland går lagändringar fort, de gjorde samma sak med SARS.
Man behöver inte omarbeta lagen för en sådan här ändring. Man behöver bara lägga till smittämnet i två bilagor till lagen. Bilagorna är inte ändrade ännu. Ändringen verkar gälla från Midnatt idag.

Citat:
Bilaga 1
Allmänfarliga sjukdomar
- campylobacterinfektion
- difteri
- fågelinfluensa (H5N1)
- infektion med enterohemorragisk E.coli (EHEC)
- giardiainfektion
- gonorré
- hepatit A-E
- hivinfektion
- infektion med HTLV I eller II
- klamydiainfektion
- kolera
- infektion med meticillinresistenta gula stafylokocker (MRSA)
- mjältbrand
- paratyfoidfeber
- pest
- infektion med pneumokocker med nedsatt känslighet för penicillin G
- polio
- rabies
- salmonellainfektion
- shigellainfektion
- smittkoppor
- svår akut respiratorisk sjukdom (SARS)
- syfilis
- tuberkulos
- tyfoidfeber
- virala hemorragiska febrar exkl. denguefeber och sorkfeber (nefropathia epidemica) Lag (2010:334).

Bilaga 2
Samhällsfarliga sjukdomar
- smittkoppor
- svår akut respiratorisk sjukdom (SARS)
- infektion med ebolavirus (en viral hemorragisk feber) Lag (2015:146).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
2020-02-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man behöver inte omarbeta lagen för en sådan här ändring. Man behöver bara lägga till smittämnet i två bilagor till lagen. Bilagorna är inte ändrade ännu. Ändringen verkar gälla från Midnatt idag.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

Visst den är enklare än annan lagändring, men i formaliteten ändå en lagändring.
Citera
2020-02-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha.. liksäckar utanför krematorium.
Jag kan inte få suben att funka.

Har skrivit det förr.

De fraktar alla kontaminerade grejor från sjukhusen i säckar av typ liksäckar, förslutna påsar osv som är stick skyddade.
Citera
Medlem
Ett twitter account,,, vet ej men i alla fall,
https://twitter.com/IsChinar
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Nej jag talar / läser inte kinesiska. Det får bli med Google Translate. Nu går sidorna förresten att nå igen. Det går t.ex. att läsa (översatt med Google Translate)

http://www.nhc.gov.cn/xcs/yqtb/202002/84faf71e096446fdb1ae44939ba5c528.shtml

Ja och läser du Hubeis rapport så ser du att dom där xx är inlagda på sjukhus med lunginflammation och inte smittade! Kina testar inte smittade utan bara dom som kräver vård på sjukhus!

Edit: inte 45
Senast redigerad av BushwickBill 2020-02-01 kl. 18:17.
Citera
2020-02-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Ingen har dött utanför kina. INGEN

Och många av patienterna i Kina som dött av viruset har haft en annan allvarlig underliggande sjukdom.
Senast redigerad av Valpen_ 2020-02-01 kl. 18:16.
Citera
Medlem
Citat:
Visst den är enklare än annan lagändring, men i formaliteten ändå en lagändring.
Ja, det är ju riktigt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Herregud... Ja, du vågar äta på Max idag. Det är precis det här jag menar, folk blir fan med helt hysteriska och slutar leva.

Trollar du för att få upp panikstämningen, eller är du seriöst så här rädd? Får du lika mycket ångest under varje influensasäsong?

jag ser ingen panikstämning här?
Jag ser folk som försöker tyda dålig information och jämföra med information inifrån Kina utan källa.
Jag ser också folk som försöker ta reda på dödlighet och spridning för att kunna skydda sig på bästa sätt.
Du har ju som du själv skrev inte ens läst något alls om viruset, så varför tycker du att folk är löjliga som försöker ta reda på fakta och skydda sig här?
Naturligtvis ska man hålla sig undan från folksamlingar tills vi vet mer.
Eller du kanske vet något som ingen annan vet?
Kan du bekräfta att viruset inte är farligare än en influensa och inte smittar i folksamlingar i Sverige?
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Vad gäller evidensen för huruvida det smittar under inkubationstiden så behövs det studier på flera fall och inte bara en fallrapport. Det finns alldeles för många osäkerheter när man ställer frågor kring om man är symptomatisk eller har milda symptom. Ta fallen i USA - de har förutom sin inkubationstid tom varit sjuka flera dagar och det fall som är sekundärfall till ett primärfall är en sambo. Inget annat har man kunnat hitta. Det är betydligt mer informativt att följa primärfallen i alla de olika länderna och studera alla dessa fall och kommande sekundärfall och inte bara titta på Tysklandsfallet med sekundärfall. Först därefter kan man säga något kring om det finns en smittorisk under inkubationstiden.

Vi är helt enig i detta och det var ju inte det jag ifrågasatte heller.
Citera
2020-02-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Vi är helt enig i detta och det var ju inte det jag ifrågasatte heller.

Vad bra, jag har lite svårt att hänga med i sådana trådar som rullar på med vindens hastighet.
Citera
2020-02-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Japan passerar Thailand(19) och tar ledningen av länder utanför Kina. 3 nya idag, totalt 20, och då räknar man inte in 5 bekräftade fall utan symptom.
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Det finns alltså 5 fall utan symptom som man känner till eftersom de har testat positivt. De måste ju sitta i karantän eftersom de kan smitta andra om det nu stämmer att man smittar under inkubationstiden. Det man frågar sig är om dessa personer som är asymptomatiska någonsin blir av med viruset eller om de kan gå hela livet och bära på det, i så fall blir det ju livstids fängelse i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in