2020-02-01, 13:48
Medlem
Stämmer det att det mattats av? Enligt mina uppgifter har det dött 0 personer och hittat 1000 smittade senaste 12 timmarna, om det ska fortsätta i samma takt som det gjort tidigare bör det då dö 259 personer och smittas 11.000 nästkommande 36 timmar?
Citera
2020-02-01, 13:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
tror du inte att dödssiffran e lite högra från början åxå pga att kina alltid mörkar

Tror du inte att siffran över smittade också är lite högre? Eftersom Kina alltid mörkar...

Dödligheten kan vara ännu lägre än 2%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldKarlsson
Folk skriver att dödligheten ligger på 2-3%.

Kan någon då förklara för mig HUR vi kan ha fler som dött än som blivit friska?
Just nu ligger dödsfallen på 259 personer. Medans vi har 252 som har blivit friska.

Jag är ingen matematiker men någonting i mina beräkningar får inte det till en dödlighet på 2-3%.

En vanlig förkylning så är ju inget som man blir frisk från på bara sådär, utan kan ju ta några dagar, lägg till en lunginflammation så kan det lätt ta några veckor innan man är helt återställd, varför skulle det inte ta lika länge att bli frisk i detta fall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
Stämmer det att det mattats av? Enligt mina uppgifter har det dött 0 personer och hittat 1000 smittade senaste 12 timmarna, om det ska fortsätta i samma takt som det gjort tidigare bör det då dö 259 personer och smittas 11.000 nästkommande 36 timmar?

Det börjar plana ut, i början var det en fördubbling varannan dag.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Nej det har det inte.
Länderna har precis nyss börjat testa folk för viruset.
Hur många som redan har dött i det världen över, vet vi ingenting om, då ingen visste ett skit om det här tills alldeles nyss.
Vi kan bara vänta och se vad som händer med de fall de just har upptäckt som är bekräftat virus.
Citera
Medlem
Citat:
det har nog inte gjorts nån uppdatering, sen kommer nog inte alla uppgifter in (tror jag)
Citera
2020-02-01, 13:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
andvänder vattkoppor som exempel,
kan citera den här texten,
men som dom säger det är ovanligt,
och med vattkoppor har vi levt med länge.

Yes, it is possible to get chickenpox more than once, but this is extremely rare. Most people who have had chickenpox won't get it again because they're immune to it for life. However, some people who have had chickenpox will develop a related condition called shingles later on

länk
https://www.nhs.uk/common-health-questions/infections/can-i-get-chickenpox-more-than-once/

och ebola
Survivors are thought to have some protective immunity to the type of Ebola that sickened them. It is not known if people who recover are immune for life or if they can later become infected with a different species of Ebola virus.

Det finns sannolikt mängder med liknande fall och undantag, min uppfattning är därför att vi kan för lite om immunsystemet och virus, och att det därför är förmätet att påstå att vaccin skyddar si eller så, eller att anti-waxx är foliehattar.

Med det i bagaget kan jag sedan vara kritisk till myndigheter som istället för att ta det säkra före det osäkra, lutar sig mot vetenskapen och påstår att den smittade kvinnan i Jönköping inte har kunnat smittat någon annan.
Citera
2020-02-01, 13:51
Medlem
Citat:

Kulmen kan vara nådd. Allt fler smittade blir friska och kan därför inte smitta andra.
Citera
2020-02-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tror du inte att siffran över smittade också är lite högre? Eftersom Kina alltid mörkar...

Dödligheten kan vara ännu lägre än 2%.

absolut,
tror R0 ligger på runt 0.7-1.3
men på dem med tidigare sjukdom så 25-50%

men utan rena siffror så får vi nog aldrig reda på sanningen,
Citera
2020-02-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldKarlsson
Folk skriver att dödligheten ligger på 2-3%.

Kan någon då förklara för mig HUR vi kan ha fler som dött än som blivit friska?
Just nu ligger dödsfallen på 259 personer. Medans vi har 252 som har blivit friska.

Jag är ingen matematiker men någonting i mina beräkningar får inte det till en dödlighet på 2-3%.

För att en död person dödsförklaras på en gång. En frisk person tar tid innan den friskförklaras.
Därav kommer antal döda att öka snabbare just nu än antal friska.
Det är en ny smitta, de tar det säkra före det osäkra innan de friskförklarar.
Citera
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Ekonomiska effekter på Thailands turistindustri:

Citat:

PATTAYA: Hotel bookings in the resort city have plunged in the wake of the coronavirus outbreak that has forced the Chinese government to keep its citizens at home in a bid to contain the outbreak.

Agents from China had cancelled rooms in Pattaya after Beijing imposed a ban on tour groups from travelling abroad, said Pakmon Wongyai, the president of the Thai Hotels Association’s Eastern Region.

Tour groups account for about 40% of all Chinese travellers to Thailand, who numbered nearly 11 million, or 28% of all foreign arrivals last year. Trips abroad by individual Chinese travellers are also being discouraged, and in any case many could face screening or quarantine in destination countries.

https://www.bangkokpost.com/business/1848459#cxrecs_s
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Det är väl självklart att 2-3% inte stämmer.

Det hade varit plundring på hög nivå i samtliga länder vid det här laget om man gått ut med den faktiska siffran.

Dvs. [Antal döda]/[Antal döda+tillfrisknade] ~60%.

Nja, foliehatts-matte aside, det beror ju på hur man har valt att definiera någon som frisk.

Om man tillämpar strikta kriterier, typ "minst tre veckor ska ha gått sen senaste symptom, så är det inte ett dugg konstigt.

Vad vi kommer att se med fler insjuknanden men fortsätt avtagande ökning av antal döda, är ett markant ras i siffrorna över dödlighet. Sannolikt pratar vi promille i slutändan.

Eftersom symptomen i de allra flesta fall är extremt milda typ lite hosta o lättare förkylning, lär mörkertalet på antal smittade vara enormt. Och av dessa dör uppenbarligen en försvinnande liten andel.

Jag är inte bara mer oroad för influensan, utan för en vanlig förkylning också faktiskt.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-02-01 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in