2020-02-01, 04:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Förlåt för illa vald formulering.
Fascination var fel uttryck då det kan uppfattas som ett positivt intresse.
Ett lite tvångsmässigt intresse som nog grundar sig i självbevarelsedrift var vad jag menade.

När Madsen satt i häktet fick han ju lov att få miniräknare, linjal och lite grejer för att sysselsätta sig med "konstruktion".
Men mest har han väl använt linjalen och pennan för att plita snygga kärleksbrev.
Det är väl med det som mycket annat. Ett tunt faner (konstruktionsintresset) för att upprätthålla en intressant fasad.
Utan publik och hejarklack så tror jag det intresserar honom föga just nu.
Det enda som intresserar Madsen i nuet är nog brevskrivandet med nya pennevänner.
Ja, fascination kopplar jag mer till sådant som Merwinna ger uttryck för. Typ imponerad av Madsen.
Eller sådana som samlar på memorabilia från perversa mördare viket jag finner oerhört sjukt.

När jag nämnde hans planer att softa, göra ritningar, planera så var det för att jämföra med vad han sagt och tänkt tidigare - om en sådan situation skulle uppstå.
Hur han resonerar.

För att han har sett på fängelsevistelse som ett SPA. Nåt kortvarigt som mer vore välbehövlig egentid.
För att han är nonchalant och överskattar sig själv och verkar ha trott att han kunde prata sig ur det hela (iaf inledningsvis) och bara skulle sitta en kort tid även nu vid mord med styckning.

Hans offentliga hemlighet - luftskeppet::
"Så ville jeg døbe skibet "helium" for at berolige folk. Endeligt ville jeg blot bygge det, og derefter flyve det, no papers, og tage straffen bagefter. Det ville ganske enkelt koste meget mindre tid og besvær at sidde i Vestre Fængsel og planlægge næste projekt end det ville tage at få alle formaliteterne i orden med SLV."

Sin raket tänkte han skjuta ut genom en silo. Utan tillstånd. Säkerhetsfrågor bryr han sig inte om.. och inte fängelsestraff heller:

"Hvis man så kom i Vestre tror jeg det blev ret kort.

De første tanker mht. raketprojektet gik ud på at affyre gennem taget af en kornsilo, uden tilladelser - men i tilbageblik har den open source model vi nu kører været meget bedre for alle."
Citera
2020-02-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var väl även annat han trädde på nylonlinor som ett slags bälte.
Däremot nämns hans sökord på aluminiumrör i juli.

Det nämns annan metall i påsen: "To rør, stykker af metal. 10 styk toppe til topnøglesæt."
"metalstykker" är ordval gällande torson eller "afskåret rør" från verkstan.
Annan live skriver "jernrør".
Det var aluminium. Jag och Merwinna tjafsade om det i halva tråden, hon trodde järnrör. Jag lyckades hitta artiklar om detta i ekstrabladet som källa också. Orkar inte en omgång till.
Citera
2020-02-01, 10:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var aluminium. Jag och Merwinna tjafsade om det i halva tråden, hon trodde järnrör. Jag lyckades hitta artiklar om detta i ekstrabladet som källa också. Orkar inte en omgång till.
Då får vi väl be Merwinna anstränga sig iom dubbla budskap i live som jag nyss citerat exempel från - såsom järnrör, metallstycken och hylsor.
Citera
2020-02-01, 11:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vände mig till en rätt relevant källa i sammanhanget. 😊

Jens Möller. I sin bok beskriver han innehållet i påsen:
"I posten fanns også samme slags metalrør som var bundet på torsoen (...)."

I påsen fanns det jag citerade:
"To rør, stykker af metal. 10 styk toppe til topnøglesæt." Live tv2.dk

Åter till boken Opklaret.

"Det var meget interessant da det var lavet af hjemmeutskårne metalstykker og ikke fra et topnøglesæt som opfinderen hade förklaret."

Madsen ville tydligen få det till nåt mer alllmänt än RML special.
Media 2017 från rättegången:
Citat:
Peter Madsen forklarer, at han påsatte Kim Walls intakte lig et bælte påsat nogle spændetoppe til et topnøglesæt, der lå i ubådens værktøjskasse, men afviser at have brugt de jernrør, der er fundet på torso. Han sagde dog, at de godt kunne stamme fra hans værksted.
https://ekstrabladet.dk/112/ubaadssagen-peter-madsen-kaemper-for-loesladelse/6849856

Möller beskriver sen när de eftersökte koppling till verkstaden via de metallrör som fanns på torson - med järn i blicken.

"Efter att torsoen var blevet obduceret blev det hjemmelavede belastningsbæltet taget af og sent til nærmere undersøgelse (...)

"Nogle efterforskere og kriminalteknikere blev sendt til opfinderens verkstad bor de ransagede igen. De så især etter jernrør of diverse jernskrot som kunne være interessant.
De fandt blant annet nogle emnerør som er metalrør der i undre of ydre diameter på alle måter passede med de rør som var spaent om livet på torsoen (..)."
Senast redigerad av develi 2020-02-01 kl. 11:53.
Citera
2020-02-01, 11:35
Medlem
Citat:
Jag vände mig till en rätt relevant källa i sammanhanget. 😊

Jens Möller. I sin bok beskriver han innehållet i påsen:
"I posten fanns også samme slags metalrør som var bundet på torsoen (...)."

I påsen fanns det jag citerade:
"To rør, stykker af metal. 10 styk toppe til topnøglesæt." Live tv2.dk

Åter till boken Opklaret.

"Det var meget interessant da det var lavet af hjemmeutskårne metalstykker og ikke fra et topnøglesæt som opfinderen hade förklaret."

Madsen ville tydligen få det till nåt mer alllmänt än RML special.
Media 2017 från rättegången:

Möller beskriver sen när de eftersökte koppling till verkstaden via de metallrör som fanns på torson - med järn i blicken.

"Efter att torsoen var blevet obduceret blev det hjemmelavede belastningsbæltet taget aff og sent til nærmere undersøgelse (...)

"Där efterforsker og kriminalteknikere blev sent til ofindernens verkstad bor de ransagede igen. De så især etter jernrør of diverse jernskrot som kunne være interessant.
De fandt blant annet nogle emnerør som er metalrør der i undre of ydre diameter på allé låter passede med de rør som var spaent om livet på torsoen (..)."
Metall är dock inte enbart järn. Metall upprepas i ditt inlägg. Järn i blicken och sökning efter järn säger inget om aluminiumrör Madsen använde.
Pallar inte en omgång till av detta. Ska leta i tråden men det tar ett tag, och inte nu.
Citera
2020-02-01, 11:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Metall är dock inte enbart järn. Metall upprepas i ditt inlägg. Järn i blicken och sökning efter järn säger inget om aluminiumrör Madsen använde.
Pallar inte en omgång till av detta. Ska leta i tråden men det tar ett tag, och inte nu.
Really? Krimtekniker uppmanas att söka efter järnrör och järnskrot - vilket jag fetade.

"Nogle efterforskere og kriminalteknikere blev sendt til opfinderens verkstad vor de ransagede igen.
De så især efter jernrør of diverse jernskrot som kunne være interessant."
Senast redigerad av develi 2020-02-01 kl. 11:52.
Citera
2020-02-01, 11:42
Medlem
Citat:
Really? Krimtekniker uppmanas att söka efter järnrör och järnskrot - vilket jag fetade.

"Nogle efterforskere og kriminalteknikere blev sent til opfinderens verkstad vor de ransagede igen.
De så især efter jernrør of diverse jernskrot som kunne være interessant."
Ok. Får läsa igenom fupen. Läskigt om något så viktigt fått grassera och blivit fel.
Citera
2020-02-01, 11:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok. Får läsa igenom fupen. Läskigt om något så viktigt fått grassera och blivit fel.
Ja, men det citatet överensstämmer iaf helt med vad Möller säger.
Domen kanske har mer detaljer, minns inte.
Citera
2020-02-01, 11:50
Medlem
Citat:
Domen ja. Inte fupen som jag sa.
Citera
2020-02-01, 12:26
Medlem
develis avatar
Kom att tänka på Zagadka som är antingen polska - eller ryska.

Undrar om det var en hint om ryskan redan då via Madsens val av proxynamn?
Riddle, mystery, enigma.

Förutom rysk ubåt i svenskt farvatten.
Citera
2020-02-01, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Jag orkar inte en vända till av metallrören! Så mycket är i alla fall säkert, att de var för lätta. Alldeles för lätta.

Citat:
Kom att tänka på Zagadka som är antingen polska - eller ryska.

Undrar om det var en hint om ryskan redan då via Madsens val av proxynamn?
Riddle, mystery, enigma.

Förutom rysk ubåt i svenskt farvatten.

Det är skumt, för Zagadka känns vara av samma typ som Jennys emailadress-namn: Shulxan. Det har i sin tur associationer till både Peru och judendomen, om man googlar. Kan i och för sig vara M som har hittat på båda. Han vill ju gärna strö gåtor och hintar omkring sig.
Citera
2020-02-01, 12:49
Medlem
Citat:
Så - skuggat igenom domen. Det enda som står är rörstykker. Inget om material. Men fy fan vilken läsning. Läser man vad hon gick igenom med fanskapet nere på havsbotten är det så vidrigt att det knappt går in. Och samma fanskap har sperma i kalsongerna vid den undersökning han genomgick senare på Rigshospitalet. Urk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in