2020-01-31, 14:25
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Vad är "nyckelpipor"? Har inte stött på det ordet tidigare...

En sån:

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/piper-i-mm/pipe-179374/
Senast redigerad av kugutt 2020-01-31 kl. 14:44.
Citera
2020-01-31, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag har aldrig förstått grejen med dom där aluminiumrören. Vad höll han på med där Madsen?

Ja, det är vi många som frågat oss, hur "geniet" kunde göra något så puckat. Men jag tror att han helt enkelt var så upprymd över att äntligen få möjligheten att genomföra brottet, och därmed förverkliga sin innersta drift och dröm, att han missade detaljen att förbereda sänken. Så han fick ta vad som fanns till hands på ubåten.
Citera
2020-01-31, 15:45
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, det är vi många som frågat oss, hur "geniet" kunde göra något så puckat. Men jag tror att han helt enkelt var så upprymd över att äntligen få möjligheten att genomföra brottet, och därmed förverkliga sin innersta drift och dröm, att han missade detaljen att förbereda sänken. Så han fick ta vad som fanns till hands på ubåten.

Jo, det är ju den mest sannolika/logiska förklaringen såklart. Det är bara det att jag är osäker på hur upprymd en man med Madsens diagnos kan bli? Blir en psykopat ens upprymd på det sättet?
Citera
2020-01-31, 16:11
Medlem
Citat:
Jo, det är ju den mest sannolika/logiska förklaringen såklart. Det är bara det att jag är osäker på hur upprymd en man med Madsens diagnos kan bli? Blir en psykopat ens upprymd på det sättet?

Jag är övertygad om att PM kan bli upprymd, men inte av samma saker som "vanliga" människor blir upprymda av, och kanske inte på exakt samma sätt. Men du får inte heller glömma att detta inte bara är en generell upphetsning utan en sexuell sådan. Och att en psykopat på grund av sitt flacka känsloliv, bristande empati, osv, (alltså i grunden lägre arousal än normala) inte skulle kunna bli sexuellt upphetsad och till följd av det får tillfälligt nedsatt förmåga att planera och tänka logiskt känns för mig helt orimligt. Men vad vet jag, jag har inte läst forskning angående just hur sexuell upphetsning och psykopati samverkar.

Edit: dessutom får vi inte glömma tidsfaktorn. Han fick reda på att han nu fick möjligheten samma dag som det skulle genomföras. Han hade bara några timmar på sig att samla sig, planera och förbereda.
Senast redigerad av morboso 2020-01-31 kl. 16:20.
Citera
2020-01-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det gick en masspsykos genom den här tråden ett tag. Vi var många som blev mer intresserade av ämnet (fast från olika "håll") än vad som var riktigt hälsosamt. Jag har inte varit med om något liknande sedan jag var med i en fanclub i tonåren. Det var faktiskt lite roligt också (missförstå mig rätt) att få vara del av något sådant igen!

Det som blev kvar för mig, är att jag lärde mig en massa om teknik och fysik - och då särskilt relaterat till ubåtar och raketer - som jag aldrig skulle ha lärt mig annars. Sådant är positivt - världen växer ut ett litet stycke till, för varje nytt ämne man intresserar sig för.

...samt att jag numera faktiskt arbetar som professionell översättare tyska-svenska. Det hade aldrig hänt utan "tysken"!
Vad det allt som blev kvar? Det är glädjande naturligtvis att det lett till jobb och intressanta kontakter.
Och du är duktigt. När något intresserar dig går du 100% in för det.
Att du är väldigt pragmatisk kan du nog inte rå för.
Men jag är säker på att världen skulle växa enormt om du övade dig på att förstå människors känslor.
Kanske du förstår mer när du sett Sullivans dokumentär? (Om den håller vad den lovar om ubåtsdramat.)
Om du försöker att intressera dig för de psykologiska aspekterna och inte enbart teknik och fysik.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-01-31 kl. 17:00.
Citera
2020-01-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vad det allt som blev kvar? Det är glädjande naturligtvis att det lett till jobb och intressanta kontakter.
Och du är duktigt. När något intresserar dig går du 100% in för det.
Att du är väldigt pragmatisk kan du nog inte rå för.
Men jag är säker på att världen skulle växa enormt om du övade dig på att förstå människors känslor.
Kanske du förstår mer när du sett Sullivans dokumentär. (Om den håller vad den lovar om ubåtsdramat.)
Om du försöker att intressera dig för de psykologiska aspekterna och inte enbart teknik och fysik.
För att inte tala om att lära sig sluta svartmåla brottsoffer och höja mördaren till skyarna - vilket var något som störde mig något enormt under hösten 2017.

Må Madsen aldrig någonsin komma ut.
Citera
2020-01-31, 16:39
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag är övertygad om att PM kan bli upprymd, men inte av samma saker som "vanliga" människor blir upprymda av, och kanske inte på exakt samma sätt. Men du får inte heller glömma att detta inte bara är en generell upphetsning utan en sexuell sådan. Och att en psykopat på grund av sitt flacka känsloliv, bristande empati, osv, (alltså i grunden lägre arousal än normala) inte skulle kunna bli sexuellt upphetsad och till följd av det får tillfälligt nedsatt förmåga att planera och tänka logiskt känns för mig helt orimligt. Men vad vet jag, jag har inte läst forskning angående just hur sexuell upphetsning och psykopati samverkar.

Edit: dessutom får vi inte glömma tidsfaktorn. Han fick reda på att han nu fick möjligheten samma dag som det skulle genomföras. Han hade bara några timmar på sig att samla sig, planera och förbereda.

Jo, «when push comes to shove» blir det många detaljer att komma ihåg, även om han hadde fantiserat/planerat för nåt sånt i längre tid. Sen hadde han ju, som du säger, nån form av kåtchock också.
Det blev vel helt enkelt för mycket för stackarn.
Citera
2020-01-31, 17:21
Medlem
Citat:
Jo, «when push comes to shove» blir det många detaljer att komma ihåg, även om han hadde fantiserat/planerat för nåt sånt i längre tid. Sen hadde han ju, som du säger, nån form av kåtchock också.
Det blev vel helt enkelt för mycket för stackarn.

Haha kåtchock var bra uttryckt!
Ja precis, även om han planerat och förberett sig under en längre tid hade han nu bara några timmar på sig att planera hur han skulle omsätta dessa planer i det specifika scenariot. Att genomföra "det perfekta mordet" är det få som lyckas med, att medelmåttan PM skulle kunna vara en av dem, tja, uppenbarligen inte. Som det du säger, det blev för mycket att hålla koll på och förutse.

Edit: det roliga i det hela är ju att en av hans stora misstag var att använda aluminium för att sänka kroppsdelar, något man inte ens behöver vara en medelmåtta för att veta att det inte kommer funka.
Citera
2020-01-31, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har visst konstruerat. Små pappersraketer med hjärtan på. 🤣

Det jag skrev om berörde däremot planer han hade om han dömts till ett lägre straff - vilket väl var vad han inbillade sig inledningsvis gällande brott mot griftefriden.

Dock tror jag han kommer försöka hänga kvar i strålglansen via JC.
Hon har ju redan agerat marionett i sitt manifest om hur synd det är om honom. Hur dum allmänheten är, att det inte spelar nån roll vad han än gör sen. Allt fördunklas, han är dömd för evigt. Att han är så ensam och KV inhumana.
Han ska säkert försöka ge ut nån bok likt Lundin.
Ett par stycken kommer jubla.

Fascination vet jag inte om jag upplever. Snarare är jag intresserad av hur psyket fungerar på nåt så inhumant och omänskligt - samt hur överlevande offer hanterar det hela och även grundlurade vänner och närstående. En annan del är prevention; dels att begripa vad psykopati innebär och ta det på allvar, dels lära sig varningssignalerna.
Jag finner det även intressant att studera vad de ytterst få överlevande gjort (sagt, agerat) när det kommer till seriemördare. Här krävs det nog väldig sinnesnärvaro och intuitiv känsla i kombination med tur, vilket däremot är nåt som fascinerar mig.
Jag fascineras även av människor som vaknar upp ur dimridåer en psykopat skapar.

Ja, det verkar som om hon lyckats få till det. Att Madsen hamnar i skymundan mot som det ursprungligen var tänkt och snarare framstår i sin rätta persona. Jag hoppas att filmen kan fungera som en varning gällande hur psykopater agerar.
Förlåt för illa vald formulering.
Fascination var fel uttryck då det kan uppfattas som ett positivt intresse.
Ett lite tvångsmässigt intresse som nog grundar sig i självbevarelsedrift var vad jag menade.

När Madsen satt i häktet fick han ju lov att få miniräknare, linjal och lite grejer för att sysselsätta sig med "konstruktion".
Men mest har han väl använt linjalen och pennan för att plita snygga kärleksbrev.
Det är väl med det som mycket annat. Ett tunt faner (konstruktionsintresset) för att upprätthålla en intressant fasad.
Utan publik och hejarklack så tror jag det intresserar honom föga just nu.
Det enda som intresserar Madsen i nuet är nog brevskrivandet med nya pennevänner.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-01-31 kl. 17:44.
Citera
2020-01-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De var ju ihåliga och lätta att trä snören genom och binda fast rören vid kroppen. Vad han inte tänkte på, den där raketforskaren, var att aluminium är väldigt lätt material. T o m jag begriper det som inte pysslar med fysik.
Aluminiumrör till byggnadsställningar är väldigt tunga vill jag minnas som släpat med detta, long time ago. Det beror väl på tjockleken på aluminiumet. Vad rören är avsedda för.
Citera
2020-01-31, 17:52
Medlem
Citat:
Förlåt för illa vald formulering.
Fascination var fel uttryck då det kan uppfattas som ett positivt intresse.
Ett lite tvångsmässigt intresse som nog grundar sig i självbevarelsedrift var vad jag menade.

När Madsen satt i häktet fick han ju lov att få miniräknare, linjal och lite grejer för att sysselsätta sig med "konstruktion".
Men mest har han väl använt linjalen och pennan för att plita snygga kärleksbrev.
Det är väl med det som mycket annat. Ett tunt faner (konstruktionsintresset) för att upprätthålla en intressant fasad.
Utan publik och hejarklack så tror jag det intresserar honom föga just nu.
Det enda som intresserar Madsen i nuet är nog brevskrivandet med nya pennevänner.
Vad jag minns är att hans praktikanter berättade att de hade massor med jobb att göra med Peter, men så fort ett kjoltyg var på ingång så inställde han allt och rände runt denna kvinna. Och det arbete som Peter var satt att göra, blev inte gjort på resten av dagen. Manisk människa. Inte frisk nånstans.
Citera
2020-01-31, 17:53
Medlem
Citat:
Aluminiumrör till byggnadsställningar är väldigt tunga vill jag minnas som släpat med detta, long time ago. Det beror väl på tjockleken på aluminiumet. Vad rören är avsedda för.
Nå, dessa var ju inte mer än 6 cm långa per styck. Men du har säkert rätt. Jag är ingen expert där. Aluminum vet jag är ett lätt material, men har aldrig släpat byggställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in