2020-02-01, 12:01
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Som vanligt när ett nytt virus kommer så börjar domeddagsprofeterna dyka upp från sina hålor.

SARS... Fågelinfluensan... Svininfluensan... Var det någon av dessa som INTE skulle utplåna typ halva världen enligt vissa? -_-

Ser ner i båten, varför är folk så hysteriska för? Detta händer varje gång...

Det är en pågående diskussion inte någon hysteri.
Citera
2020-02-01, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är inte så att det kommer att göra det. Men vill det sig illa, så är det full möjligt att det lamslår samhället. Spanska sjukan började ganska precis så här, ungefär samma dödlighet och sjukdomsförlopp men något lägre smittsamhet.

Den härjade i tre vågor under 10 månader, varav den andra var mer dödlig. Hur skulle svensk sjukvård och samhälle klara 500.000 allvarligt sjuka som kräver intensivvård, och 100.000 döda under en 10-månadersperiod?

Inte alls är svaret.

Vi kan inte ens ta ifrån tonårsgangsters deras pistoler eller kontrollera våra gränser.

Sverige är sitting duck i nationellt nödläge, oavsett vad det gäller.

Att kontrollera en eventuell storsmitta kräver dessutom massiv krissamordning inom EU, och när såg vi det sist?
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-02-01 kl. 12:04.
Citera
2020-02-01, 12:02
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Läste i Aftonbladet att det inte är någon fara att öppna paket från Kina för viruset torkar och dör på vägen. Läser i samma tidning att den smittade kvinnans lägenhet ska saneras. Varför det om nu viruset ändå torkar och dör?

Beror på miljö samt tid. Värme/kyla, luftfuktighet och hur lång tid viruset överlever under vissa omständigheter.
Citera
2020-02-01, 12:03
Medlem
Killen i Tyskland blev smittad när hon kände sig frisk, men känna sig frisk är ju en.... Känsla. Ingrt direkt faktum.

Han var sjuk i tre dagar, hemma från jobbet. Gick tillbaka och efter detta blev det konstaterat att han haft corona.

Helt ärligt alltså. Det är som vilken jävla influensa som helst uppenbarligen, förutom att dåliga kineser verkar bli sjukare än andra. Men det kan ju ha med att de bor på varandra o käkar möss.
Citera
2020-02-01, 12:03
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Herregud! De där fem miljonerna som lyckades fly Wuhan före lockdown, är de ALLA lyxturister??!?!?

Tror det är en tysk från Webasto klustret. Semester som blev annorlunda.
Citera
2020-02-01, 12:04
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Hur många döda är det nu? Verkar inte som det accederat iväg så kraftigt.

259 döda, 253 friska och 12 000 smittade. Fortsatt ökat antal smittade, men beredskapen verkar bättre så färre dör.
Citera
Medlem
Indonesien har inte resurser att diagnostisera och upptäcka Wuhan-virus. Tar 6 dagar att få svar.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-01-31-indonesien-mangler-udstyr-til-at-finde-coronavirus-men-siger-at-ingen-er-smittet?cid=_soc o%3Atw%3A4%3Anews%3A%3A%3A
Citera
Medlem
Läkta läkarchattar från kina pratar om lungor som blir blodiga röror samt livslånga men bland de som blir friska.

Men rapporter från USA talar om mildare lunginflammationer.

Det kanske inte är så farligt. Eller så finns flera variationer av viruset med olika förlopp.

Talet om att viruset lever kvar i sperma i flera månader. Är det debunkat?
Citera
2020-02-01, 12:05
Medlem
Grollarens avatar
Det var någon som frågade efter en animerad timeline över smittspridningen.

Jag hittade en här:

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#Treatme nt_research

Till höger rullar den och visar från 12:e januari tills idag.
Citera
2020-02-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Killen i Tyskland blev smittad när hon kände sig frisk, men känna sig frisk är ju en.... Känsla. Ingrt direkt faktum.

Han var sjuk i tre dagar, hemma från jobbet. Gick tillbaka och efter detta blev det konstaterat att han haft corona.

Helt ärligt alltså. Det är som vilken jävla influensa som helst uppenbarligen, förutom att dåliga kineser verkar bli sjukare än andra. Men det kan ju ha med att de bor på varandra o käkar möss.

En frisk 35 åring i USA fick lunginflammation dag 9.
Man kan inte säga helt klart att det bara drabbar sjuka och svaga eller äldre hårdast. Tror man vet för lite för att kunna dra slutsatser just nu.
Citera
2020-02-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Hej!
i ett tidigare inlägg försökte jag förklara min upplevelse kring Corona.
Har varit i Asien och bevisligen kommit i kontakt med personer från Wuhan.
Sedan jag kom hem och blev dålig har jag försökt få komma in för provtagning, men nekats.
Under dom här dagarna har jag varit i kontakt med Smittskyddsläkaren i regionen, Vårdcentral, DN osv.

Här är ett mejl jag skickade till DN igår, svar på ett där hen tycker jag ska åka in för provtagning.

"Har försökt men då måste ?jag? bevisa att jag varit i kontakt med en konstaterat smittad. Det är så dumt att klockorna stannar. Det brukar vara svårt att få mig tyst,, men då Dr Hans Broman sa det blev jag tametusan knäpptyst!
Jaja, eftersom jag inte känner någon Corona-sjuk blir det svårt,, eller så får jag väl bryta mig in hos hon i Jönköping o ge henne en rejäl krya på dig kram😊

Jag hade önskat att ni tog tag i det här, dels finns ännu ingen information om ”oss” och dels så verkar det skilja sig mellan landstingen om hur dom hanterar frågan. I Jönköping är man SÅ välkommen och får åka limousine ända fram till dörren medan här i länet får man fan sköta sig själv.

Vad händer på måndag då Corona troligen är anmälningspliktig, om jag ringer då, måste dom ta emot mig?
Eller ska jag ändå behöva släpa med sig en som garanterat har Corona-virus o slänga upp på disken?
Jo just ja! denna person måste jag ha träffat I Wuhan! Det gills INTE om vi satt bredvid varann på ett flyg över oceanen. Doktorn var VäLldiGt tYDlig med det! Så här är hon i Jönköping troligen ändå inte mycket att ha. Västernorrlands Landsting..

I princip alla jag kommit i kontakt med kring det här verkar närmast lobotomerade, känns som att jag är huvudperson i en psykologisk thriller. Jag går febrig och med dimmig syn omkring i en värld av idioter skapad av någon högre makt för att hålla folket i schack.. men behandlingen bet inte på just mig.

Efter samtalet med Smittskyddsläkaren känns det som att jag lika gärna kunde dö nu.
Det sista hoppet för mänskligheten lämnade min arma lekamen."

personligen skulle jag bege mig till rosenbad, för att besöka riksdagen,
därefter stå med plakat utanför med den informantion du redan delget,

men det är jag det,
Citera
2020-02-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Beror på miljö samt tid. Värme/kyla, luftfuktighet och hur lång tid viruset överlever under vissa omständigheter.
Ja men det är det här många inte fattar eller inte vill inse
Har nog inte heller koll på skillnaden virus/bakterier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in