2020-01-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är ett försök till sammanfattning om hur spridningen ser ut:

En smittad person har en inkubationstid om 1-10 dagar, men genomsnittet verkar vara runt 7 dagar. Under denna period, innan personen själv uppfattar att han/hon är sjuk, så smittar personen ner i genomsnitt 3-4 nya personer. Genomsnittstiden från det en person smittas, tills denne smittar nästa är givetvis halva inkubationstiden, dvs 3.5 dagar.

Ökningen av antalet smittade blir då i genomsnitt 3.5 gånger per 3.5 dagar. Detta motsvarar 43% per dag, vilket stämmer väl med den observerade ökningen.

Om vi kallar ett sådan här led där en person smittar 3.5 andra för en "generation", så är de nu konstaterade fallen av smitta ca generation 8. Dvs det är ungefär 1 månad sedan spridandet tog fart på allvar, från de allra första individerna.

Fram till generation 6-7 har det varit allra mest inom Kina, och fram till 4-5 främst inom Wuhan.

Smittspridningen sker genom genom vätska, till exempel mikrodroppar vid nysning, eller snor som en annan person kommer i kontakt med. Eller mer intima saker.

Vad tror ni, stämmer detta på ett ungefär hur det ser ut?
Det fetade är helt avgörande om det stämmer eller ej. Jag har inte sett säkra källor som bekräftar det. Jag misstror dig inte, men har du källa?
Citera
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Är tveksam till att viruset kan spridas till våra breddgrader åtminstone den här årstiden, det är för kallt nämligen viruset frodas vid 22 grader

60 miljoner människor hålls nu i karantän i kina kan man säga så detta kommer snart att ebba ut tack vare att de reagerade så snabbt

Frodas vid 22grader? Ungefär som vi har inomhus på våra breddgrader.

Tyvärr ”frodas” viruset också i 37-39 grader inuti våra kroppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag läste att man inte vet om den kinesiska kvinnan har smittat samtliga i Tyskland, eller om den man som kinesiskan har smittat sedan har smittat vidare.

Om det är det sistnämnda, så är det ju en spridning inom landet, kinesiskan spred viruset till Tyskland, och mannen spred det vidare inom Tyskland.

Exakt vad jag efterfrågar, fall där smittspridning inom landet är igång, Tyskland är såvitt jag känner till något oklart i nuläget.

Dom 4 smittade i Tyskland arbetade på samma fabrik som den kvinnan från Kina besökte. Enligt engelsk media. Kvinnan hade besökt sina föräldrar i smitthärden Wuhan innan hon reste till Tyskland.
Senast redigerad av Browser 2020-01-28 kl. 23:24.
Citera
2020-01-28, 23:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Gamla som dör brukar inte bli obducerade om de har en känd sjukdom i botten.

Läkarna frågar om du vill att din anhörig ska obduceras och du säger nej om du inte vill att de ska skära i dom. Det respekterar dom. Även om människan dött hemma och inte på sjukhus.

Å jag vet det, för jag nekade när min mamma dog oväntat på sjukhuset. Och min kompis nekade när hennes mamma dog i hemmet. Båda hade sjukdomar och var gamla.

Kanske du kan neka om det gäller gamla personer men normalt om en person hittas död hemma så görs en obduktion. Tror t o m rättsmedicin tar den obduktionen
Citera
2020-01-28, 23:23
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför tror du dom gjort detta?

För ökad kunskap om viruset, vilket underlättar när det gäller att skapa ett vaccin.
Citera
2020-01-28, 23:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Är tveksam till att viruset kan spridas till våra breddgrader åtminstone den här årstiden, det är för kallt nämligen viruset frodas vid 22 grader

60 miljoner människor hålls nu i karantän i kina kan man säga så detta kommer snart att ebba ut tack vare att de reagerade så snabbt
Du gör en feltolkning när du skriver att det frodas vid 22 grader samt utifrån detta drar slutsatsen att vi skulle vara skyddade.

De studier jag sett refereras rör SARS och utgör jämförelser mellan hur viruset överlever i temperaturer runt 22 (+ relativt låg luftfuktighet) med temperaturer runt 38 (+ hög luftfuktighet) + variationer på samma tema..

Det dessa studier säger är att viruset överlever bättre i temperaturer runt 20 JÄMFÖRT med temperaturer som närmar sig 40 grader.

Det säger ingenting om hur det skulle överleva i våra temperaturer - däremot vet vi att spridning gynnas av att folk håller sig inomhus och delar kroppsvätskor genom droppsmitta och kontakt med varandra. Därför är kyla gynnsamt för ex influensa - folk håller sig helt enkelt inomhus vilket underlättar spridning av ett virus som sprider sig via såväl luft- som kontaktsmitta.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-01-28 kl. 23:34.
Citera
2020-01-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Ja, den kommer komma till Sverige. Men den kan även komma via tyskar nu.
Mycket riktigt. Tänk hur många vi alla, som enskilda människor, stöter på varje dag. Chansen är alltså ganska stor att någon av dessa tyskar kanske har träffat någon, som den blir smittad och som i sen tur smittar en annan som ev. kanske flyger till sverige. Sen är vi körda.
Citera
2020-01-28, 23:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Dom 4 smittade i Tyskland arbetade på samma fabrik som den kvinnan från Kina besökte. Enligt engelsk media. Kvinnan hade besökt sina föräldrar i smitthärden Wuhan innan hon reste till Tyskland.

Suck, ja, det är historia att kvinnan spred smittan till Kina genom att smitta minst en man, kanske två personer till, men om den nämnda mannen smittade de två personerna så har ser skett en smittspridning inom Tyskland.

Det är bara det, varken mer eller mindre, ingen behöver tillägga något innan vi vet vem som smittade vem, tack för visat intresse.
Citera
2020-01-28, 23:30
Medlem
Citat:
Suck, ja, det är historia att kvinnan spred smittan till Kina genom att smitta minst en man, kanske två personer till, men om den nämnda mannen smittade de två personerna så har ser skett en smittspridning inom Tyskland.

Det är bara det, varken mer eller mindre, ingen behöver tillägga något innan vi vet vem som smittade vem, tack för visat intresse.

Nja, smittan är lokal än så länge på en arbetsplats alltså, och dom hålls isolerade. Har du hört något om länderna utanför Kina som har haft smittan i flera dagar? Ökar det eller?
Citera
2020-01-28, 23:32
Medlem
Australienska forskare har lyckats reproducera viruset, lite framsteg. Viktigt för forskning kring ett vaccin.

https://www.doherty.edu.au/news-events/news/coronavirus
Citera
2020-01-28, 23:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Du får ge dig till tåls. Det lär garanterat dyka rätt många kluster med smittade runt om i Europa de närmsta veckorna. Det här lär knappast vara enda fallet.

Nu är det bara 90 minuter till nya uppdateringen från Kina. En sak i taget!
Citera
2020-01-28, 23:36
Medlem
66% (27) av de första 42 exponerades för djuren/maten. Så det kan delvis förklara varför kina är hårdare drabbat än andra länder om vi lägger ihop det med den andelen som hade förexisterande tillstånd.

Om vi nu nödvändigtvis ska släppa teorin att asiater/kineser har sämre immunförsvar mot detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in