2020-02-01, 11:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Förmodligen kommer smittan vara under kontroll inom några veckor och antalet döda kommer landa långt under en helt vanlig influensaepidemi som tar fler en tusen liv bara i Sverige varje år.

MEN det läskiga är hur utsatta vi är för smittspridning nu för tiden då vi reser som aldrig förr. När väl superviruset kommer tror jag ALLA försök att stoppa det kommer vara lönlösa. Vi kommer va körda.
Citera
2020-02-01, 11:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag säger inte att man ska ta det lätt, men folk som pratar om domedagen, att bunkra upp inför den kommande kollapsen och liknande tycker jag är lite väl panikslagna. Folk får det ju att låta som ett virus som kommer slå ut hela statsapparaten och civilisationen >.<

Det är inte så att det kommer att göra det. Men vill det sig illa, så är det full möjligt att det lamslår samhället. Spanska sjukan började ganska precis så här, ungefär samma dödlighet och sjukdomsförlopp men något lägre smittsamhet.

Den härjade i tre vågor under 10 månader, varav den andra var mer dödlig. Hur skulle svensk sjukvård och samhälle klara 500.000 allvarligt sjuka som kräver intensivvård, och 100.000 döda under en 10-månadersperiod?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
nått karanieöarna också
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset-har-natt-svenska-turistparadiset/
Herregud! De där fem miljonerna som lyckades fly Wuhan före lockdown, är de ALLA lyxturister??!?!?
Citera
Medlem
Läste i Aftonbladet att det inte är någon fara att öppna paket från Kina för viruset torkar och dör på vägen. Läser i samma tidning att den smittade kvinnans lägenhet ska saneras. Varför det om nu viruset ändå torkar och dör?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Här är länk till detta om munskydden:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/

Jaha, så ett munskydd är värdelöst, men nysa i armvecket är bulletproof 😀

Jävligt ostabil info. Klart att ett vanligt andningsskydd är bättre än inget.

Heja Sverige.
Citera
2020-02-01, 11:57
Medlem
ArgusOnes avatar
Nu är siffran recovered nästan ikapp antal döda. Dödligheten ligger kvar på strax över 2%. Hubei kan dock inte ha det lärr just nu. Hög andel allvarliga samt kritiska där.
Citera
2020-02-01, 11:58
Medlem
Seemves avatar
Citat:
5% dödlighet? Det ligger väl på 1-2%? Det skulle vara 10-20 000 på en miljon.

Jag säger inte att man ska ta det lätt, men folk som pratar om domedagen, att bunkra upp inför den kommande kollapsen och liknande tycker jag är lite väl panikslagna. Folk får det ju att låta som ett virus som kommer slå ut hela statsapparaten och civilisationen >.<

Mjo ändrade det när jag såg det, vet inte vart 5an kom ifrån haha.

Visst finns det några rediga domedagsprofeter här inne men egentligen är det ganska få. Tycker det finns fler som anklagar folk för det pga de andras försiktighet och oro, detta finner jag vara ett mer talande faktum. Då måste man vara lika apatisk som Malin.

Att bunkra handlar ju inte om att överleva anarkin utan minimera exponering under någon veckas tid.
Senast redigerad av Seemve 2020-02-01 kl. 12:00.
Citera
2020-02-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Herregud! De där fem miljonerna som lyckades fly Wuhan före lockdown, är de ALLA lyxturister??!?!?

Nej det där är en av tyskarna från Bayern som blev smittade på jobbet.
Citera
2020-02-01, 11:59
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Inte riktigt hängt med i debatten. Varför är det så mycket hysteri kring just detta virus?

Av det jag läst är det som en influensa med tillhörande lunginflammation? Med typ 1-2% dödlighet (hittills. Siffrorna kan ju sjunka betydligt när ett större antal har smittats. På tok för små siffror hittills).
Visst ska man ta det på allvar, men känns som att folk överreagerar lite, i samma stil som när SARS och fågel/svininfluensan var på tapeten.

Varför pratar folk om att börja bunkra upp flera veckors mat och leva lite som en eremit kommande tid...?
För att vissa blir våta i byxan av måttlig anarki. De får fantisera sig bort från vardagens trygghet

Sen ligger det i människans natur att förbereda sig för en framtida olägenhet. Det gör vi alla varje dag i olika grader.
Men med en sån här möjlig händelse blir det konkret vad man ska göra för att förbättra sin chans för överlevnad och välstånd vilket jag tror många går igång på. Just den konkreta biten alltså.

Vad tror du?
Citera
2020-02-01, 12:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nästan 100 miljoner i karantän, vad fan händer där?
60 mille var det sist. Länk?
Citera
2020-02-01, 12:00
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu är siffran recovered nästan ikapp antal döda. Dödligheten ligger kvar på strax över 2%. Hubei kan dock inte ha det lärr just nu. Hög andel allvarliga samt kritiska där.
Hur många döda är det nu? Verkar inte som det accederat iväg så kraftigt.
Citera
2020-02-01, 12:01
Medlem
Den smittade kvinnan borde hyllas som en hjälte, hon har gjort alla rätt för att förhindra en spridning av smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in