2020-01-31, 20:31
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
R0 måste väl under ett (1) för att vi på sikt kunna bekämpa smittspridning. Jag har svårt att se vad den ”bromsen” skulle utgöras av.

Karantän och vaccin är väl de bromsar som finns vi kan påverka. Det sista har vi inte ännu. Det första verkar inte vara så effektivt på denna, iaf inte som vi "karantänat" hittills.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Läkarbesök en gång om dagen tror jag inte på. Möjligtvis att de har kontakt med vården en gång om dagen, men förmodligen får det bara uppgiften att hör av er om ni börjar bli sjuka.

Nej. Läkare kommer besöka dem en gång om dagen för undersökning.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Gubben hade väl fått en infarkt och dött på stört. Man går inte ut iklädd kostym och dör i
lunginflammation knall och fall.

I mina trakter är det vanligt att folk går klädda i kostym, när dom skall på begravning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det är väll precis det dom är. Du länkar till nått klipp där man inte får någon info/förståelse/kontext/orsak osv med en klatschig oneliner i stil med ”så här ser det ut”
Vaddå. Behöver du en beskrivande text för att fatta vad som händer?
Citera
2020-01-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Vaddå. Behöver du en beskrivande text för att fatta vad som händer?
Du länkar till gamla videoklipp från 2 år sedan...
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Nästan alla som dött i Kina är gamla och/eller kroniskt sjuka människor. Finns en frisk tonåring som dött med men ett tragiskt undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av Wheaton
Rätta mig om jag fel men ingen ”frisk” person har dött av viruset, endast människor med underliggande allvarligare åkommor?

Ett inlägg om detta i denna tråd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I värsta fall så kan det hela utvecklas till något som ligger mitt emellan spanska sjukan och digerdöden, i alla fall om det visar sig att dödligheten landar på 5 procent eller högre och att man inte får fram ett vaccin i tid.
Spanska sjukan hade en dödlighet på ca 2,5%....
då förstår du kanske att detta är väldigt allvarligt då siffrorna tangerar i närheten utav den procenten. Iaf om man går på bekräftade fall.

Böldpesten/digerdöden hade en dödlighet mellan 30-70%....
Kanske visserligen även beror på sämre levnadsförhållanden, men oavsett vad så är den extremt smittsam och dödlig. Finns fortfarande exemplar kvar i labb.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-31 kl. 20:36.
Citera
2020-01-31, 20:34
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag vet faktiskt inte vad man ska tro i dagsläget. Det är otroligt splittrat i rapporteringen överlag.
Vi har vissa källor som upplevs lika avslappnade som en turist med en pina colada på nån strand i tropikerna och andra där man nästan hör paniken mellan raderna. Vi har klipp som visar döda och svårt sjuka personer på gator och medicinsk personal som bär samma sorts utrustning som i verifierade klipp, men samtidigt den naggande känslan av att det kan vara något helt annat.

Vi har samtidigt ett Kina som vidtagit extremt kraftfulla (och imponerande) åtgärder. Det sistnämnda måste tas på allvar i ett läge där detta land väljer den vägen trots att det kan kosta dem extremt stora summor i ett läge där man tuppfäktas med USA.
Vi har ett Sverige som helt obekymrat låter resenärer *från den aktuella staden* obehindrat vandra omkring i våra städer tills de insjuknar och självmant söker sig till sjukvården (just i det fallet förväntar sig dock ingen någonting alls eftersom... det är Sverige hallå!).

Jag ska ärligt säga att jag inte vet vad jag ska tro i det här läget? Jag vill ha mer information innan jag beslutar mig för en linje. Men jag vill säga detta: Hur kan landet Sverige inte ha samlat tillräckligt mycket information för att kunna ge en något säkrare lägesrapport efter dessa veckor? Det känns fortfarande yrvaket trots upprepade intervjuer i olika program. Vagt, osäkert, trevande.
Vi har alla tusentals experter runt jorden. Vi har WHO, FN och supermakterna, men ändå lyckas man tydligen inte kommunicera hur man ska jobba med detta? Svagt.

*Om* det visar sig att detta är allvarligt kommer det slå tillbaks ordentligt mot regimen som sitter vid makten. Ingen kan säga att man inte hade möjlighet att ex. söka upp samtliga resenärer från det aktuella området. Det är ett beslut man fattat.

Alltså, att Sverige skulle kunna isolera sig från viruset är uteslutet hur stora insatser vi än hade satt in vid gränserna. Det som kan göras är ju att förhala viruset för att vinna lite tid i form av dagar eller någon vecka, men viruset kommer att komma hur som helst. Det som hade kunnat göras vid en tidigt tidpunkt är om hela världen hade isolerat Kina direkt, då hade kanske spridning utanför Kina kunnat stoppats.
Citera
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I värsta fall så kan det hela utvecklas till något som ligger mitt emellan spanska sjukan och digerdöden, i alla fall om det visar sig att dödligheten landar på 5 procent eller högre och att man inte får fram ett vaccin i tid.

Knappast som digerdöden ändå va? Inte kommer 1/3 av befolkningen dö av detta virus om det ligger på 2% nu?
Citera
Medlem
hur många av er har köpt ansiktsmasker?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
MOD tog bort mitt inlägg nyss! Detta är inte konspirationsteori för i helvete. Uttalandet kommer från en av de största experterna på nCov-viruset just nu.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1221990534643929089

Läste precis igenom den här tråden. Förstår långt ifrån allt, men min tolkning är att det finns en del i nCov-virusets RNA som inte har någon historik som är historiskt tillhörande i Coronavirusen, utan kommer från något HIV-relaterat virus. Alltså möjligen tecken på bio engineering bakom. Måste läsa detta mer, men ville dela med mig av länken så ni som förstår mer kan läsa.

Några av kommentarerna till detta i Twitter-tråden är att detta verkar helt galet och måste verifieras snarast.

Det kommer även upp bland kommentarerna det faktum att två kinesiska spioner (gästforskare) uteslöts från ett kanadensiskt level 4-virologiskt laboratorium i somras efter att ha troligen smugglat virus till Wuhan-faciliteten. En av spionerna forskade på Coronavirus. Detta är inte heller konspirationsteori, utan autentiska misstankar. De kinesiska gästforskarna tvingades lämna Kanada omgående.
det sista i tråden du skriver har jag också läst nånstans, kommer bara inte ihåg vart
Citera
2020-01-31, 20:35
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Knappast som digerdöden ändå va? Inte kommer 1/3 av befolkningen dö av detta virus om det ligger på 2% nu?

Vi vet inte vad den verkliga dödligheten ligger på och viruset kan och kommer att mutera, det kan bli dödligare eller mindre dödligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in