2020-01-31, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
https://pbs.twimg.com/media/EPn5l5sWkAAsTH9?format=jpg&name=large

Det är ju inte fallen som är det viktiga utan den hastighet de dyker upp i. Rätt nyligen viruset lämnade Kina.

Whoa- the rate of increase ***outside of China*** is steeper than inside of China or Wuhan! Figure 1A. From:
@TheLancet
“Nowcasting and forecasting the potential domestic and international spread of 2019-nCoV http://bit.ly/2GF6gZP”)

Källa: https://twitter.com/DrEricDing?s=20

Det är en annan fråga (R0), frågan om att de smittar under inkubationstiden (under resan) är den som är under luppen. Det ger helt andra scenarier för sekundärfallen från indexfallen i andra länder.
Citera
Medlem
Börjar nästan få grov ångest. Stämmer det att munskydd inte hjälper?
Citera
Medlem
crawlys avatar
Jag vet faktiskt inte vad man ska tro i dagsläget. Det är otroligt splittrat i rapporteringen överlag.
Vi har vissa källor som upplevs lika avslappnade som en turist med en pina colada på nån strand i tropikerna och andra där man nästan hör paniken mellan raderna. Vi har klipp som visar döda och svårt sjuka personer på gator och medicinsk personal som bär samma sorts utrustning som i verifierade klipp, men samtidigt den naggande känslan av att det kan vara något helt annat.

Vi har samtidigt ett Kina som vidtagit extremt kraftfulla (och imponerande) åtgärder. Det sistnämnda måste tas på allvar i ett läge där detta land väljer den vägen trots att det kan kosta dem extremt stora summor i ett läge där man tuppfäktas med USA.
Vi har ett Sverige som helt obekymrat låter resenärer *från den aktuella staden* obehindrat vandra omkring i våra städer tills de insjuknar och självmant söker sig till sjukvården (just i det fallet förväntar sig dock ingen någonting alls eftersom... det är Sverige hallå!).

Jag ska ärligt säga att jag inte vet vad jag ska tro i det här läget? Jag vill ha mer information innan jag beslutar mig för en linje. Men jag vill säga detta: Hur kan landet Sverige inte ha samlat tillräckligt mycket information för att kunna ge en något säkrare lägesrapport efter dessa veckor? Det känns fortfarande yrvaket trots upprepade intervjuer i olika program. Vagt, osäkert, trevande.
Vi har alla tusentals experter runt jorden. Vi har WHO, FN och supermakterna, men ändå lyckas man tydligen inte kommunicera hur man ska jobba med detta? Svagt.

*Om* det visar sig att detta är allvarligt kommer det slå tillbaks ordentligt mot regimen som sitter vid makten. Ingen kan säga att man inte hade möjlighet att ex. söka upp samtliga resenärer från det aktuella området. Det är ett beslut man fattat.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwamiG
Så kinesen har alltså gått runt med viruset i ett flyg på väg hem till Jönköping. Vi kan nu säkert anta att det finns andra smittade i landet. Frågan är hur lång tid det tar innan de uppvisar symptom och hur många andra de sprider viruset till under tiden.

Ingen idé att hetsa upp sig över det. Det går inte att stoppa spridningen ändå. Det enda sättet att stoppa det viruset hade varit att isolera Kina med start för några veckor sedan.
Citera
2020-01-31, 20:27
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwamiG
Är det fortfarande vettigt om det är din familj eller anhöriga som drabbas?

Jobbigt såklart men kanske nödvändigt, händer det så var det väl menat.
Citera
2020-01-31, 20:28
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
16. UPDATE ON 🦠 GENOME 🧬: a very intriguing new paper investigating the aforementioned mystery middle segment w/ “S” spike protein: likely origin from HIV. “Uncanny similarity of unique inserts in the 2019-nCoV spike protein to HIV-1 gp120 and Gag”

Citat:
17. ...WHOA- the authors said the finding was “Unexpectedly” related to genes from HIV virus. Notably there were 4 gene insertions (see figure in above post #16). And so, which HIV gene proteins were found in the new #coronarvirus? Gag protein and Gp120- key HIV proteins...

Citat:
18. Notably, in 🦠S 🧬, authors say for HIV🧬insertions: “Gag protein of HIV is involved in host membrane binding, packaging of the virus and for the formation of virus-like particles. Gp120 plays crucial role in recognizing the host cell by binding to the primary receptor CD4”

Citat:
19. Again, these are new express published findings and not peer reviewed yet. Let’s not draw conclusions yet. But evidence suggest that 2 different HIV genes 🧬 are present in the #coronarvirus S gene region (that didn’t map to any other coronavirus, according to other studies).

Citat:
20. Further the authors add that “This indicates that these insertions have been preferably acquired by the 2019-nCoV, providing it with additional survival and infectivity advantage. Delving deeper we found that these insertions were similar to HIV-1.” 🤔

Citat:
21. Paper piles on: “these 🧬insertions are present at binding site of 2019-nCoV. Due to presence of gp120 motifs in 2019-nCoV spike glycoprotein at its binding domain, we propose that these motif insertions could have provided an enhanced affinity towards host cell receptors.”

Citat:
22. The authors dunked this final conclusion: “This uncanny similarity of novel inserts in the 2019- nCoV spike protein to HIV-1 gp120 and Gag is unlikely to be fortuitous”. Wow, they sure just went straight there! 😱 What a bold paper... I don’t know what to say 🤷🏻‍♂️

Studien är inte granskad än så vi får vänta och se. Hoppas inte dessa forskare får rätt.

Edit: Med detta menas att viruset är skapat i labb. Nu kanske jag har för hög tilltro till människor som agerar experter på TV och forskar på Harvard. Hade aldrig länkat till detta om detta hade kommit från någon hokuspokus-sida med fokus på konspirationer. Men killen som skriver detta i på sitt flöde forskar inom folkhälsa och epidemologi. Från Harvard. Han poängterar dock samtidigt också att denna studie behöver granskas först innan man drar slutsatser.

Källa: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1
https://twitter.com/DrEricDing?s=20
Senast redigerad av liarsenic 2020-01-31 kl. 20:33.
Citera
2020-01-31, 20:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
I värsta fall så kan det hela utvecklas till något som ligger mitt emellan spanska sjukan och digerdöden, i alla fall om det visar sig att dödligheten landar på 5 procent eller högre och att man inte får fram ett vaccin i tid.
Citera
2020-01-31, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Laggat?
Vaddå intetsägande?
Det är händelser från Wuhan. Hur man vill tolka det är väl upp till var och en.
Det är väll precis det dom är. Du länkar till nått klipp där man inte får någon info/förståelse/kontext/orsak osv med en klatschig oneliner i stil med ”så här ser det ut”
Citera
2020-01-31, 20:30
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
De siffror jag länkat till ÄR officiella.

Att man inte kan få fram vissa saker är en helt annan sak. Förstår du?

Officiella inrapporterade fall men INTE OFFICIELLA SMITTADE FALL. Visa vart WHO påstår det så ger jag mig direkt.
Citera
Medlem
Kanske rapporterat tidigare men:
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3048320/china-coronavirus-deadly-day-hubei-record-high-42-patients-die

"Coronavirus: Chinese health experts warn patients can get reinfected"
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Det känns som att väldigt många fler är smittade i kina än vad den dagliga rapporten säger. Jag menar i en 11- miljoner stad, hur stor chans är det att en svensk skulle bli smittad för att sedan ta det hem till Sverige om det bara är några tusen smittade?

Minimal. Enligt officiella siffror är det väl knappt 0,01% i Wuhan som är smittade. Att en "svensk" skulle ingå i den gruppen är givetvis är osannolikt.
Citera
2020-01-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag pratar om indexfallen i del olika länderna i USA, Kanada, Tyskland, Sverige, Finland m fl. Om de smittar under inkubationstiden på inresan (flyg, buss, mm) dit de skulle, så skulle vi se många fler fall idag med koppling till indexfallet. Var är de?

För tidigt skede ännu. Om smittad tex 22 januari Tyskland, flygplatsen = behöver inte ha brutit ut ännu (första symtom).
Kan ta upp till 14 dagar om än genomsnittet säger 5.7 dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in