2020-02-04, 12:34
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ordet pandemi innebär att en sjukdom sprids globalt.
I Kina har de en epidemi.
Aha, då lärde jag mig nåt nytt idag. Tack!
Citera
2020-02-04, 12:35
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Bättre att räkna på ”primärfallen” i länder utanför Kina i nuläget.
Har du de siffrorna? Kan du posta dem här?
Citera
2020-02-04, 12:36
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
"tyder på att vi fortfarande inte har någon exponentiell tillväxt av fall utanför fastlandskina"

Det har vi väl ingen aning om? Kan ju lika gärna vara 200 000 smittade utanför Kina just nu... Vi har inte 6 miljarder människokroppar uppkopplade i realtid till någon automatiskt provtagning samt statistik.
Drar du en annan slutsats baserat på den datan? Så du tanker "oj, det har varit 15-20 nya fall per dag en vecka sträck nu - det tyder på exponentiell ökning".

det märks att du saknar kunskap on statistik och grundläggande logiska koncept. jag har inte sagt att det inte förekommer exponentiell tillväxt utanför Kina. det vet vi inte. vad jag säger är att vi inte har någon data som tyder på att det är exponentiell tillväxt just nu utanför Kina. det är en stor skillnad ser du.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Visst är det så att myndigheterna har bromsat och mörkat.
De skulle säkert fortsatt om inte president Xi trätt fram offentligt och sagt att läget är allvarligt. Det var en signal till alla lägre nivåer att ta saken på allvar och inte i gammal god mandarin-anda undvika att göra något.
Ledarskap när det fungerar som det ska, man sätter riktningen genom att agera själv och vara tydlig och inte genom att gräva ner sig i byråkrati.
Sen tror jag kineserna är väldigt bra på att formulera korta enkla mål och sedan jobba för att de ska uppfyllas. Det har vi sett på gott och ont under kommunistpartiets historia.
Ja, Xi gjorde ju helt rätt. Men att han tvingades göra så, visar också vilket dysfunktionellt system han har.

När nu detta kommer fram kan man inte låta bli att undra hur mycket annat som sopats under mattan i denna historia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Min mamma sa hon är 80+, -då är det bättre det här corona viruset tar oss äldre, men jag inflikade snabbt..nej ingen är värd att dö på detta vis.
Varje år så kommer det en influensa (*typ* vanlig) som äldre vaccinerar sig emot (om de vill)! Influensor som en ung klarar utan problem. Har själv haft ett par i ungdomens dar och låg väl IOFS helt utslagen men ingen fara för livet. En influensa där ALLAS liv kan stå på spel är annorlunda och när det gällde svininfluensan så var den tydligen "särskild" som forskarna tyckte sig se och därför det stora pådraget. Kanske var det illa att det blev ett onödigt "vargen kommer" men jag ÄLSKAR allt vad vaccin heter och kommer stå i alla köer! (mina barn är socknens mest välvaccinerade:-))
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, obegripligt.
Om jag var Tegnell skulle jag se till att kontakter togs med Belgien för att få mer information om detta.

Jag blir så upprörd. Han lurar ju hela svenska folket!!!
Vi borde masskontakta media om dessa konstigheter!
Citera
2020-02-04, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Varför tror du man inte får besöka bb hur som helst?

Många anledningar:

- Prematurer är jättekänsliga
- Nyblivna mödrar som gått igenom sitt livs maratonlopp och är såriga på känsliga ställen, är också - jättekänsliga. De som gått igenom kejsarsnitt har ett stort sår rakt in i buken, och för dom är det ännu farligare att få in baciller där
- Mamman är utmattad, och pappan med om han varit med under hela förlossningen. Men de kan ha svårt att själva säga ifrån när svärmor vill komma
- Mamman och bebisen behöver lugn och ro, för att bonda och komma igång med amningen
- Syskonen behöver få träffa lillasyster/lillebror för första gången, i en så lugn miljö som möjligt
- Man har numera så korta vårdtider på BB, att det kan vara svårt att hinna med alla de nödvändiga rutinerna som personalen har att göra, även utan besök av hela släkten
- Vissa folkslag, skulle ta dit hela klanen om de skulle få det...
Citera
2020-02-04, 12:39
Medlem
Oscaris avatar
Hur funkar dessa tester?
Ger de bara utslag om man visar symptom?
Kan man vara friskförklarad även om man har viruset?

Jag menar, om jag blev smittad idag, gör testet imorgon, kan de se att jag har viruset eller gör viruset utslag på testerna först när man varit smittad en viss tid?
Citera
2020-02-04, 12:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Framgår det någonstans var i landet dessa 12 personer bor?

Nej, det gör inte det. De uppgifterna ligger under "konslulär individuell sekretess"...
Citera
2020-02-04, 12:40
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Många anledningar:

- Prematurer är jättekänsliga
- Nyblivna mödrar som gått igenom sitt livs maratonlopp och är såriga på känsliga ställen, är också - jättekänsliga. De som gått igenom kejsarsnitt har ett stort sår i buken
- Mamman är utmattad, och pappan med om han varit med under hela förlossningen. Men de kan ha svårt att själva säga ifrån när svärmor vill komma
- Mamman och bebisen behöver lugn och ro, för att bonda och komma igång med amningen
- Syskonen behöver få träffa lillasyster/lillebror för första gången, i en så lugn miljö som möjligt
- Man har numera så korta vårdtider på BB, att det kan vara svårt att hinna med alla de nödvändiga rutinerna som personalen har att göra, även utan besök av hela släkten
- Vissa folkslag, skulle ta dit hela klanen om de skulle få det...

All denna information är 90% av det du skriver baserat på känslor. Du styrs ofta av känslor va?
Citera
2020-02-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Jag tar ca 3-4 gram vitamin C per dag, inte varit sjuk på flera år. Beror det på Vitamin C? Vet inte, gör även mycket annat... När det kommer till Vitamin C finns det många åsikter och teorier. De flesta här är indoktrinerade via Doktorn i typ morgonsoffan/Svenska läkare som rekommenderar en diet med vitt bröd och coca cola... Du kommer tyvärr få svar därefter.

Jag tar 2 gram och har gjor de ti 1 år. Har int eheller varit sjuk sedan jag börja med det. Tack för att du berätta din efarenhet.
Citera
2020-02-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Jag blir så upprörd. Han lurar ju hela svenska folket!!!
Vi borde masskontakta media om dessa konstigheter!
de kikar förhoppningsvist in här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in