2020-01-31, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En frivillig hemkarantän är en rimlig nivå att ligga på. Risken för smitta är extremt liten eftersom det är friska personer, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Hur är det möjligt att denne man har det jobb han har? Statsepidemiolog, samtidigt verkar han inte ha en aning om vad som händer. WHO har ju utlyst Globalt nödläge sedan ett dygn tillbaka. Att då uttala sig såsom Anders Tegnell gör med det jobb han har, är inte det att betrakta som ett direkt tjänstefel?

De tror inte att någon kommer protestera.
Räcker väl att ciggen/snuset tar slut för att någon ska vilja ge sig ut en sväng.

Fattar inte varför de inte har obligatorisk karantän.
Citera
2020-01-31, 18:59
Medlem
Coffeemans avatar
Man måste nog vara lätt efterbliven om man får panik utifrån kända fakta. Allt som är känt pekar på något som är kanske lite värre än fågelviruset som även det skapade enorma nyhetsrubriker där vi alla skulle dö. Har man ännu inte fattat att media lever på just sånt här får man skylla sig själv.

Hur många timmar har inte tv-kanaler kunnat mjölka ur sig med sakkunniga som säger klokheter som att man bör tvätta händer och inte hosta andra i ansiktet?

Sen är jag inte dummare än att jag slänger in brasklappen att Kina är ett totalitärt samhälle. Övervakningen är KGB:s våta dröm. Alla medborgare är ytterligt medvetna om att allt dom gör påverkar deras "social rating".

Så visst finns det en chans att influensan är ett verkligt hot. Mer troligt är att den kinesiska staten har ett mål. Åtgärderna är extrema, 40-50 miljoner invånare är satta i karantän. Detta då man säger att influensan endast drabbat några få tusen, dvs som varje influensa.

Uppgifterna går således inte ihop med åtgärderna.
Citera
2020-01-31, 19:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokker70
Hittade en länk men det svenska fallet är inte inrapporterat så hur realtidsbaserad den är vågar jag inte svara på:

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Edit: Uppdaterad / Last update: 31 January 2020 at 8:29 a.m. ET

Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jaha, så i Hubei då blir alla smittade inlagda på sjukhus med lunginflammation! Sjukt att viruset kan bete sig så annorlunda vart i världen det är! Jävla amatör!
Hur snabbt man informerar eller hur korrekta siffrorna är betyder INTE att siffrorna inte är officiella.

Man kan googla på ordet om man inte riktigt förstår vad det innebär.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
”De svenskar som befinner sig i kinesiska Wuhan som drabbats av coronaviruset rekommenderas att hålla sig hemma i två veckor efter att de kommit hem.
– En frivillig hemkarantän är en rimlig nivå att ligga på. Risken för smitta är extremt liten eftersom det är friska personer, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.” - Anders Tegnell

Folk som inte får panik av hans insikt bör likaväl dö av Coronavirus

Men det kan ju smitta trots att man inte uppvisar symptom, hur kan han veta att de inte är smittade?

Att se frisk ut är inte synonymt med att man inte bär viruset.

Varför testar de inte alla, har de inget virus i kroppen behöver de ju inte vara i karantän?
Citera
Medlem
InteMassmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Stod i tråden att hon var från Eksjö. Så det kan ju stämma att hon inte varit i Jönköping. Men hon lär väl träffat folk i Eksjö och Nässjö om hon åkt tåg.

Personen har uppdaterat jodel-tråden med länk till påståendet, som gjordes för 2 dagar sedan:
https://shared.jodel.com/fik5je9wH3?channel=tg
Första tråden:
https://shared.jodel.com/eOZXgqQxH3?channel=other
Men som sagt, ta det med en nypa salt. Men en väldig coincidence är det iallafall.
Man tycker ju att de hade sagt det på PK om det har gått till så.

Edit:
Vet inte vad en kines skulle göra i Eksjö. Jönköping känns som en bättre studentstad, om det är en student dvs.
Senast redigerad av InteMassmedia 2020-01-31 kl. 19:03.
Citera
2020-01-31, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Att tillhöra en riskgrupp är en förutsättning att råka illa ut om man smittas. För en frisk individ
är risken nästan noll. Svininfluensan var värre, där dog 285.000 globalt.

Nä, det är förutsättningen för att dö som det verkar just nu. Även om man överlever kan ju själva tiden du är sjuk vara ett helvete.
Vanliga influensan är ju inte heller en fest.
Citera
Medlem
Jag känner en som bor i Jönköping men jag har nyss flyttat till Grönland från Thailand. Bör jag vara orolig? Vad säger experterna? Och är det sant att det byggs prisvänliga ubåtar i Jönköping nu?
Hur skall man veta allt idag när alla andra vet så mycket så det blir inget kvar till mej? Jag vill ju bara veta var viruset är?
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Han skrev ju att han ville ha aktuell information.
Inte gammal.
Jag har inte svarat på något sådant.
Citera
2020-01-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Jag känner en som bor i Jönköping men jag har nyss flyttat till Grönland från Thailand. Bör jag vara orolig? Vad säger experterna? Och är det sant att det byggs prisvänliga ubåtar i Jönköping nu?
Hur skall man veta allt idag när alla andra vet så mycket så det blir inget kvar till mej? Jag vill ju bara veta var viruset är?

Du är död inom 48 timmar. Gäller alla som känner någon boende i Jönköping.
Citera
2020-01-31, 19:04
Medlem
nCov kan ha ett så högt R0-värde som 4.1:
https://twitter.com/chrismartenson/status/1223298356425834496
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Så man skriver lunginflammation fast man menar smittade för att tjäna pengar? Eller får alla smittade lunginflammation men bara 5800 så allvarligt att de måste läggas in? Det är så jävla otydligt att det närmast kan likna ett skämt. Är Dan Eliasson konsult på Kinas Hälsodepartement eller?

Inte för att få dig mer rädd, men Dan Eliasson på Kinas hälsodepartement vore faktiskt en förbättring. Och då ska gudarna veta att jag inte är ett fan av Dan eller S.
Citera
Medlem
AltoidsMints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det verkar som i princip alla som är smittade utanför Kina ( undantaget kille i Malaysia) Knapp bli sjuka, eller? Kan ett virus mattas av efter att ha gått "genom" flera personer, vad säger professorerna på FB?
Läste om en teori att viruset i ett tidigt stadie skulle kunna ha en katalysatorisk effekt. Men betrakta mitt inlägg som humbug ända fram till jag har någon form av källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in