2020-01-31, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Fast det är ju fortfarande för tidigt att avgöra. För femhundraelfte gången i tråden. Inkubationstid om 1-14 dagar med snitt på 5.7 innebär att det kan finnas människor där ute som snart söker vård och som inte fått symtom ännu

Det var det jag menade. Eller sitter hemma och hostar och mår dåligt och vågar inte/vill inte söka vård på grund av isolering.
Citera
2020-01-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det som talar emot det är ju gubbarna i hazmat. Men visst, de kan ju ha råkat få stroke eller koronär komplikation/CA mitt i epidemin, stress nivå osv och hazmat teamen tar det säkra före det osäkra. Men det är ju inte heller ett enstaka fall, så känslan är väl att det är relaterat till Corona. Men ren spekulation nu så klart, lika mycket som stroke.
Fast det har ju rapporterats om chocklunga & organsvikt. Att allt bara kan kollapsa helt plötsligt.
Citera
2020-01-31, 22:52
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
"Gulingjävlarna" har ett IQ ca 20 enheter över dig Svenne. Gulingjävlarna blandar inte upp sin egen ras med negrer å dylikt. Svenne. Gulingarna kommer äga ekonomin om 20 år och är 1.7 miljarder. Hur ser det ut för din egen ras, Svenne?
Vad gäller IQ så stämmer det nog att östasiaterna är intelligentare än vi är, men här hos oss blir det rättvisare om du räknar bort alla analfabeter och andra med lägre IQ än oss gammelsvenskar, som vi har släppt in.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------

Då var det dags då här hos oss, känns en aning obehagligt nära med Jönköping. Är ändå inte så orolig för egen del men däremot för min svåger som alltid blir så sjuk bara av en vanlig förkylning. Han har diabetes, plus att han inte är så ung längre. Syrran jobbar med barn och brukar åka på allt som går och så drar hon förstås hem det och smittar sin man. Vet inte om våra gamla föräldrar skulle klara sig igenom heller. Själv är jag rökare, även om jag har dragit ner betydligt på det så finns förstås risken att jag inte skulle klara en lunginflammation om den blir riktigt aggressiv, men om jag skulle dö så är det ingen förlust för någon. Vill inte smitta ner någon annan bara. Tur att man kan jobba hemifrån och har dessutom ett "sommar"ställe med eget vatten och ved - där skulle man kunna hålla sig undan om det skiter sig ordentligt. Några munskydd har jag inte skaffat, det har känts för hysteriskt och tänkt att det finns andra som behöver dem bättre. Tror, men vet inte, att det inte kommer att blir så förfärligt det här, följer ändå händelseutvecklingen rätt noga.
Citera
2020-01-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Nu verkar det vara bekräftat att Afrika har fått sitt första fall i Botswana:
https://twitter.com/legitngnews/status/1223317015236096001?s=21

Många länder i Afrika har frekventa kontakter med kineser, då Kina investerar kraftigt i Afrika. Att inte fler fall har upptäckts i Afrika beror sannolikt på att man inte har resurser för att utföra tester.

Kineser reser mycket för nöjes skull nu mera , det ger status att åka på semester -kan vara safari som lockat i Botswana...
Citera
2020-01-31, 22:53
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast det har ju rapporterats om chocklunga & organsvikt. Att allt bara kan kollapsa helt plötsligt.

Det är lite lustigt hur du i tråden helt plötsligt vänder från skeptisk till panikslagen.

Vadan detta?
Citera
2020-01-31, 22:54
Medlem
Jag undrar om det finns någon utredning mot det där labbet i Wuhan. Jag skulle tro att det är stängt och alla som jobbade där är borta, men det skulle vara väldigt intressant att få tag i personerna och förhöra dem. Det är något som till exempel CIA skulle kunna göra. Varför forska fram ett sådant vidrigt virus och vem var deras uppdragsgivare?
Citera
2020-01-31, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Fladdermussoppa angavs i början av epidemin som smittkälla men jag har inte sett det på slutet.

Nej, det har kommit fram senare att fladdermöss ej existerade på den marknaden, dessutom hade 14 av de tidigaste patienterna (som beräknas ha smittats samtidigt som de från marknaden) inte haft någon som helst kontakt med marknaden eller fladdermöss för den delen heller.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Sitter och funderar på hur detta kan begränsas innan det blir en global pandemi. Kina har 10000 fall officiellt men säkert många, många fler i verkligheten.

Viruset har spritt sig nu till 25 länder utanför Kina, med 156 fall. Alla kända 156 fall ligger givetvis isolerade nu, men sanningen är att de allra flesta av dessa fall har upptäckts senaste veckan, och ungefär hälften under de senaste 3-4 dagarna.

Snittet för dessa fall utanför Kina är att de har rört sig 3-5 dagar (eller mer) i landet där deras smitta upptäcktes, innan de insjuknande. Så det lär vara en väldig "våg" i rörelse, där kanske 400 fler är smittade i dessa 25 länder utan att de känner sig sjuka ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad gäller IQ så stämmer det nog att östasiaterna är intelligentare än vi är, men här hos oss blir det rättvisare om du räknar bort alla analfabeter och andra med lägre IQ än oss gammelsvenskar, som vi har släppt in.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------

Då var det dags då här hos oss, känns en aning obehagligt nära med Jönköping. Är ändå inte så orolig för egen del men däremot för min svåger som alltid blir så sjuk bara av en vanlig förkylning. Han har diabetes, plus att han inte är så ung längre. Syrran jobbar med barn och brukar åka på allt som går och så drar hon förstås hem det och smittar sin man. Vet inte om våra gamla föräldrar skulle klara sig igenom heller. Själv är jag rökare, även om jag har dragit ner betydligt på det så finns förstås risken att jag inte skulle klara en lunginflammation om den blir riktigt aggressiv, men om jag skulle dö så är det ingen förlust för någon. Vill inte smitta ner någon annan bara. Tur att man kan jobba hemifrån och har dessutom ett "sommar"ställe med eget vatten och ved - där skulle man kunna hålla sig undan om det skiter sig ordentligt. Några munskydd har jag inte skaffat, det har känts för hysteriskt och tänkt att det finns andra som behöver dem bättre. Tror, men vet inte, att det inte kommer att blir så förfärligt det här, följer ändå händelseutvecklingen rätt noga.
Nja, rent generellt är nog svenskar smartare. Men klart att de har en liten elitgrupp i storstäderna som drar upp snittet till IQ120.
Sverige snittar på IQ103
Citera
2020-01-31, 22:56
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
En fråga man bör ställa sig är hur dödligheten ser ut om man särskiljer egenvårdade insjuknade gentemot dem som får/kräver vård.
Om dödligheten är hög hos egenvårdade betyder det att man fordrar professionell vård för att ha en markant större chans att överleva.
Detta är avgörande. Om en stor del av befolkningen insjuknar, men klarar sig bra och blir friska av att vårda sig själva hemma, är det inget större problem. Men om större delen av de aom insjuknar fordrar vård, krävs det inte många sjuka för att kollapsa vårdsystemet. Detta är enligt mig den stora faran i Sverige.

Utifrån siffror jag sett, kräver 20% intensivvård och respirator pga læsioner i lungorna, av dom dör rundt 10%.
Citera
2020-01-31, 22:57
Medlem
santacls avatar
Lite nya fall i länder som redan har

21:29: 1 new case in California, United States. (Source)
20:07: 1 new case in Taiwan. (Source)
20:06: 1 new case in Hong Kong. (Source)
20:03: 1 new case in Canada. (Source)
Citera
2020-01-31, 22:57
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Kineser reser mycket för nöjes skull nu mera , det ger status att åka på semester -kan vara safari som lockat i Botswana...

Dumsvensken vet inte heller att cirka 200 miljoner kineser har en högre inkomst än genomsnittsvensken. Så visst de är de nya massturisterna.
Ser knappt en svensk numera i sydostasien efter kronkraschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in