2020-01-27, 21:45
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Senaste live-rapporteringen från CNN de senaste timmarna:
- Sri Lanka reports its first case of coronavirus
- There are 19 people under investigation for coronavirus in Ontario, Canada
- Cambodia reports first case of coronavirus
- In US, 5 have tested positive, and the results of 73 others are pending.
- First Beijing death confirmed

Så det verkar vara en oerhört snabb geografisk spridning över världen.

Angående spridning i stort, och dödsfall, så verkar det som Wuhan ligger ungefär 5-10 dagar före Peking, som i sin tur ligger ungefär 5-10 dagar före västvärlden.

Så 2-3 nya fall i din lista?
Citera
2020-01-27, 21:48
Medlem
Kan någon förklara för mig varför det FORTFARANDE anses bara vara rykten att smittan kan spridas under inkubationstid när det är vad hälsomyndigheter i Kina uppger? Varför vägrar både amerikanska och svenska myndigheter att ta till sig det?¨

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-andrar-inte-rekommendationer
Citera
2020-01-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
då det rör sig om ett virus vars egenskaper på det stora taget ännu är okända.

Det är en sanning med modifikation. Vi vet att det tillhör familjen SARS-virus. Det har 85% gemensamt med SARS.
Citera
2020-01-27, 21:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Kan någon förklara för mig varför det FORTFARANDE anses bara vara rykten att smittan kan spridas under inkubationstid när det är vad hälsomyndigheter i Kina uppger? Varför vägrar både amerikanska och svenska myndigheter att ta till sig det?¨

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-andrar-inte-rekommendationer

Det förklaras ju i artikeln. Kan du inte läsa eller? Med det sagt så kommer Folkhälsomyndigheten att få mycket skit om vi får ett större utbrott i Sverige. Oavsett hur och när viruset smittar så känns deras rekommendationer slappa.
Citera
2020-01-27, 21:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns folk som tar vad fan som helst bara Aftonbladet och Tegnell säger att det är bra och säkert, finns sådana som avvaktar, sådana som vägrar, och sådana som vill bilda sig en egen uppfattning innan de avgör om de ska låta sig injiceras eller inte.

Kan vi inte bara lägga ner diskussionen om vacciners nytta, den kommer inte att leda till mer än bråk.

Bara respektera att vi gör olika val här i livet.

Och just nu finns det dessutom inget vaccin för det aktuella viruset att diskutera.
Vi befinner oss i ”Medicin och Hälsa”, om ”vaccin” i en pandemitråd är off topic undrar jag vad som är relevant överhuvudtaget? Eftersom det inte ens existerar ett vaccin än känns det ganska efterblivet att redan nu hävda att ett kommande vaccin inte fungerar (vilket är vad dessa youtubeskadade träskallar jiddrar om).

Frågar du mig så har jag hela tiden varit tydlig med att jag avvaktar så länge jag kan, men till slut tar även jag nålen om det är det enda som står mellan mig och en eventuell kista. Den som redan idag förkastar vaccin utan att veta hur situationen ser ut om en vecka, månad eller längre måste avfärdas som kroniskt efterbliven.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-27 kl. 21:56.
Citera
2020-01-27, 21:55
Medlem
Proras avatar
Citat:
Det är en sanning med modifikation. Vi vet att det tillhör familjen SARS-virus. Det har 85% gemensamt med SARS.

Jo, det stämmer säkert, men hur smittsamt det är, inkubationstid, dödlighet och säkert annat är osäkert.
Citera
2020-01-27, 21:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Och just därför lär vi se ungefärliga siffror som då. Numera kanske beredskapen är något bättre, så något lägre siffror, då SARS härjade i 8 mån. Det här lär vara avstyrt om 1-2 månader senast.

Citat:
Between November 2002 and July 2003, an outbreak of SARS in southern China caused an eventual 8,098 cases, resulting in 774 deaths reported in 37 countries, with the majority of cases in China and Hong Kong (9.6% fatality rate) according to the World Health Organization (WHO).
Citera
2020-01-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det förklaras ju i artikeln. Kan du inte läsa eller? Med det sagt så kommer Folkhälsomyndigheten att få mycket skit om vi får ett större utbrott i Sverige. Oavsett hur och när viruset smittar så känns deras rekommendationer slappa.

Varför i helvete räcker inte 1 person? Säkra före det osäkra. Om de har fel är konsekvenserna helt jävla gigantiska.
Citera
2020-01-27, 21:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Senaste live-rapporteringen från CNN de senaste timmarna:
- Sri Lanka reports its first case of coronavirus
- There are 19 people under investigation for coronavirus in Ontario, Canada
- Cambodia reports first case of coronavirus
- In US, 5 have tested positive, and the results of 73 others are pending.
- First Beijing death confirmed

Så det verkar vara en oerhört snabb geografisk spridning över världen.

Angående spridning i stort, och dödsfall, så verkar det som Wuhan ligger ungefär 5-10 dagar före Peking, som i sin tur ligger ungefär 5-10 dagar före västvärlden.

Det sprids exakt så fort som det tar att flyga till respektive del av världen, människor flyger ifrån Kina till hela världen.

Inte oväntat.
Citera
2020-01-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Och just därför lär vi se ungefärliga siffror som då. Numera kanske beredskapen är något bättre, så något lägre siffror, då SARS härjade i 8 mån. Det här lär vara avstyrt om 1-2 månader senast.

Sars härjade i 6 månader och försvann förvånansvärt tidigt. jag var vid medvetande under Sarstiden och det togs på lika stort allvar som gift i luften.. Dödligt allvar. Det blev dock inte närheten av det ramaskri som detta orsakat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
Om det muteras då? Till farligare sådan?

Mutationer sker inte på en vecka, men visst kan det mutera, som annat levande.

Det finns nog ingen forskare som har full koll på mardrömsscenarion, och medelvästerlänningen vet inte ens vad ett virus är.

Mänskligheten är så jävla hopplös, destruktiv, ovis och otacksam, så jag hoppas nästan på ett virus som dödar oss allihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne

Skulle säga precis tvärt om. Vetenskapen talar för det.

Ett virus med så lång inkubationstid är helt klart bekymmersamt. Skillnaden mellan alla smittor och dess hantering fram till idag är en viktig och avgörande faktor- nämligen tid från smittad till första symtom.

Med så lång inkubationstid så kommer det ta år innan detta är över så vaccin är enda sättet att få stopp på det här, alternativt att viruset alltjämt försvagas så som många forskare nu hoppas på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in