Nu måste man leta reda på alla som varit i närheten av smittbäraren och testa dessa.
Hur ska de gå till? Tagit nånstans efter hon hostat i handen eller liknande och hur många tar inte på samma ställe osv. Känns orimligt att finna alla mer än hennes närmsta som hon umgåtts med då.
Som jag läst så smittar viruset genom fysisk kontakt mellan personer, tex ta i hand - kramas etc etc som jag läst så ska det inte vara ett luftburet virus!
Jo det är luftburet, men graden av luftburet är olika för olika virus. En vanlig utandning har troligen bara en räckvidd på 30-40 cm. Nysning kanske upp till 1 m. Men vanligaste spridningen är såklart droppsmitta.
SVT rapporterar om första svenska fallet. Frågan är om den smittade kvinnan varit på fri fot eller om hon varit isolerad sen hon landade? Hon är isolerad nu, men de säger ingenting om hur många hon varit i kontakt med sen hon landade. Det kan ju vara som så att hon har hunnit smitta rätt många. I så fall är det helt och smittskyddsmyndighetens fel. Varför reser folk in i Sverige från det värst drabbade området utan att sättas i karantän???? :
Hur ska de gå till? Tagit nånstans efter hon hostat i handen eller liknande och hur många tar inte på samma ställe osv. Känns orimligt att finna alla mer än hennes närmsta som hon umgåtts med då.
Nu har det kommit till Sverige förhelvete!!! fly till grönland eller island annars kommer du dö!! packa väskorna omedelbart!!! sätt er i karantän!!! jordens undergång är här!!!!!!! TIPS FLY SÅ FORT NI KAN FÖR CORONA VIRUSET KOMMER UTPLÅNA OSS!!!
Tror du vi lever i någon form av diktatur där statsministern bestämmer saker och ting? Otroligt hur okunniga människor som du är samtidigt som ni spyr galla över saker ni inte begriper.
Om Folkhälsoinstitutet säger att vi t.ex. ska klassa utbrottet som samhällsfarligt då kommer det att genomföras (oavsett regering och statsminister).
Det har inget värde tills de har stiftat en lag. Det tar cirka en vecka skulle jag tro.
Jo det är luftburet, men graden av luftburet är olika för olika virus. En vanlig utandning har troligen bara en räckvidd på 30-40 cm. Nysning kanske upp till 1 m. Men vanligaste spridningen är såklart droppsmitta.
Vettigt svar tackar flesta drar på allt och skapar hysteri!