2020-01-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst finns det personer kvar i den här gruppen som har god insikt i vad som hände den 29 juli 1965 och tiden därefter.

Idag finns det inte många kvar men de finns och de kommer aldrig att berätta något. De har levt större delen av sina liv med Dahlsjö-fallet.
Har följt tråden ett par år, men missat varför de personer som vet vad som hände aldrig kommer att berätta något?
Vad är de rädda för?
Citera
2020-01-30, 15:52
Medlem
Azrils avatar
Diverse tidningsartiklar

Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Först av allt vill jag ge en eloge till Skaraborg2 som sedan trådstarten i i april 2009 trollbundit mig och många andra.
En eloge skickar jag till alla som bidrag med informaton om fallet samt grävt djupt i denna händelse.
Jag har suttit bakom skärmen och följt utvecklingen i stort sett varje dag samt av Skaraborg2 andra inlägg.
Själv är jag född på sent 50-tal i göteborg och har bott i lägenhet med utedass och sett förändringarna komma
och gå. Att göteborg redan på 50 talet var en ruffig stad det vet vi och staden har inte utvecklats till det bättre
då samma problem som fanns igår finns även idag. Även om misären var skyhög i dom trakter våra huvudpersoner rörde sig i
på tidigt 60-tal kan man skönja nåt liknande idag. Min slutsats av fallet kretsar runt droger och att personerna i fallet
har dragits in i något som gett snabba stålar samt att något gått snett i slutändan. Man har valt att fösvinna på
olika sätt för att inte själv försvinna. Med denna lilla film som jag inte tror har varit uppe i tråden innan vill jag
visa hur staden såg ut 1964.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=610&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3dg%c3%b6teborg%26minyear%3d1950%26maxyear%3d20 13

Vid 5.55 ser vi Vågmästarplatsen där systern ser sin bror för sista gången.
Idag är allt på bilden i stort sett rivet och en ny stadsdel i kvillebäcken med höga hus och andra inrättningar tar form.
I nästa film beger vi oss från brämare gården till linnestaden.
Vid 0.55 ser vi hur det såg ut vid platsen från en anna vinkel där systern ser sin bror för sista gången.
Vid 1.00 åker man över Göta älv bron även kallad Hisingsbron i tråden.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=268&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3dg%c3%b6teborg%26minyear%3d1950%26maxyear%3d20 13

Även en fil från Haga visserligen från 1982 finns att beskåda på sidan.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=616&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3dg%c3%b6teborg%26minyear%3d1950%26maxyear%3d20 13

Närmast på agendan står att besöka tidningsarkivet här i göteborg och försöka sammanställa år 1965 i antal brott och omvälvningar som sker i staden under år -65.
Skickar en tanke till fallets nära och kära som levt med ovissheten sen 1965.

Jag tänkte bara fylla på med lite intressanta tidningsartiklar, materialet tillhör absolut inte mig och jag har plockat dem ifrån andra siter och alla gamla länkar fungerade inte samt att kvaliteten varierar på det inscannade materialet, men detta är vad jag har att erbjuda.

Min tanke är att någon hugad intressent kunde finna ett visst intresse i att se dessa och samtidigt insupa atmosfären och tidsandan av Göteborg genom länkarna BHB så förträffligt har levererat....

Expressen - Tisdagen den 16 november 1965 (Försvunne 18-åringen är spårad i Göteborg - Hybner)

Aftonbladet - Onsdagen den 24 november 1965 (En intensiv polisjakt efter de tre försvunna)

Aftonbladet - Torsdagen den 2 december 1965 (Försvunnen svensk kan lösa gåtan i Freiburg? - Hybner)

Mysteriet - Inga spår av bilen

Var på väg till campingplats -Separata kort på pojkarna i trion

Aftonbladet - Söndagen den 23 september 1973 (Vart är min son - Hybner)

Arbetet - Torsdag den 30 augusti 1990 (Olle Broström har letat i 25 år)

Arbetet - Lördag den 1 september 1990 (Janne Dahlsjö)

Svenska försvinnande - sidan 19 (Hans sista livstecken, ett vykort - Hybner)

Söndagsbilaga sidan 22 - 2012 (Hybner & Dahlsjö trion)

Svenska försvinnande sidan 23 - 2012 (Anne-Christine & Ramona)

Svenska försvinnande sidan 25 - 2012 (Anne-Christine & Ramona)

Söndagsbilaga sidan 26 - 2012 (Anne-Christine & Ramona)

Söndagsbilaga, kort på Dahlsjö, Gay, Kjell-Åke och Hubner

/Azril
Citera
2020-01-30, 16:01
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Har följt tråden ett par år, men missat varför de personer som vet vad som hände aldrig kommer att berätta något?
Vad är de rädda för?
Vi kan ju börja med inlägaren Deffad som var här ungefär halvägs in i tråden och försvann som en avlöning.

Snubben verkade ju vara en av den gamla stammens götet gubbar och han skrev ju att han hade tagit reda på uppgifter som han då senare skulle delge här.
Vart blev han av?
Citera
2020-01-30, 16:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen av dem som själva fanns med 1965 kommer att berätta något.

Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Vad är de rädda för?

De få personer som själva är i livet idag kommer aldrig att berätta något.

De har levt med händelserna den 29 juli 1965 större delen av sina liv utan att berätta. Detta är folk av den gamla stammen. Även om det inte finns något i dessa händelser som numera kan vara straffbart, så är det ändå bäst att hålla tyst.

Har haft med personer att göra under 10 års tid, som helt garanterat visste vad som hände detta datum och tiden efteråt. En del av dem har nu avlidit, flera avled 2017, och tog med sig sin vetskap i graven.De som finns kvar fortsätter att tiga. Ur flera aspekter.

Sedan har vi generationen efter dem som ev. skulle kunna tänkas att berätta något men de befann sig inte själva i dessa kretsar sommaren 1965. Det blir då hörsägen.

Jag undrar om inte detta med bilen som skulle sprängas den här dagen som en avledningsmannöver från bankrånet i Gamlestaden var av stor betydelse vad som sedan kom att hända.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-01-30 kl. 16:42.
Citera
2020-01-30, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklar från 1970-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag tänkte bara fylla på med lite intressanta tidningsartiklar, materialet tillhör absolut inte mig och jag har plockat dem ifrån andra siter och alla gamla länkar fungerade inte samt att kvaliteten varierar på det inscannade materialet, men detta är vad jag har att erbjuda.

Min tanke är att någon hugad intressent kunde finna ett visst intresse i att se dessa och samtidigt insupa atmosfären och tidsandan av Göteborg genom länkarna BHB så förträffligt har levererat....

Expressen - Tisdagen den 16 november 1965 (Försvunne 18-åringen är spårad i Göteborg - Hybner)

Aftonbladet - Onsdagen den 24 november 1965 (En intensiv polisjakt efter de tre försvunna)

Aftonbladet - Torsdagen den 2 december 1965 (Försvunnen svensk kan lösa gåtan i Freiburg? - Hybner)

Mysteriet - Inga spår av bilen

Var på väg till campingplats -Separata kort på pojkarna i trion

Aftonbladet - Söndagen den 23 september 1973 (Vart är min son - Hybner)

Svenska försvinnande - sidan 19 (Hans sista livstecken, ett vykort - Hybner)

Söndagsbilaga sidan 22 - 2012 (Hybner & Dahlsjö trion)

Svenska försvinnande sidan 23 - 2012 (Anne-Christine & Ramona)

Svenska försvinnande sidan 25 - 2012 (Anne-Christine & Ramona)

Söndagsbilaga sidan 26 - 2012 (Anne-Christine & Ramona)

Söndagsbilaga, kort på Dahlsjö, Gay, Kjell-Åke och Hubner

/Azril

Stort tack för alla länkarna till tidningsartiklarna.

Jag har själv läst artiklar om detta från andra halvan av 1960-talet, 80-talet, 90-talet, 2000-talet och framför allt 2010-talet. Däremot har jag inte läst några artiklar från 1970-talet men har heller inte letat efter dem. Är det någon som har läst artiklar om Dahlsjö-fallet under 1970-talet? Något borde det ha skrivits även under detta årtionde.
Citera
2020-01-31, 12:33
Medlem
Azrils avatar
Citat:
De få personer som själva är i livet idag kommer aldrig att berätta något.

De har levt med händelserna den 29 juli 1965 större delen av sina liv utan att berätta. Detta är folk av den gamla stammen. Även om det inte finns något i dessa händelser som numera kan vara straffbart, så är det ändå bäst att hålla tyst.

Har haft med personer att göra under 10 års tid, som helt garanterat visste vad som hände detta datum och tiden efteråt. En del av dem har nu avlidit, flera avled 2017, och tog med sig sin vetskap i graven.De som finns kvar fortsätter att tiga. Ur flera aspekter.

Du pratade inte om saker som inte angick dig själv, och angick det dig själv så hölls det inom familjen och tegs ihjäl i övrigt, detta tror jag är bekant fenomen för alla som har några äldre släktingar i livet.

Citat:
Sedan har vi generationen efter dem som ev. skulle kunna tänkas att berätta något men de befann sig inte själva i dessa kretsar sommaren 1965. Det blir då hörsägen.

Pratsamheten har ökat med varje generation, problemet är väl att ingen av efterkommande generationer har hela bilden klar för sig utan vet bara valda fragment varvid de inte kanske inte förstår vidden av det hela eller vad händelserna de har vetskap om betyder.

Citat:
Jag undrar om inte detta med bilen som skulle sprängas den här dagen som en avledningsmannöver från bankrånet i Gamlestaden var av stor betydelse vad som sedan kom att hända.

Jag antar att du pratar om Ford Consuln av årgång 1955, jag klistrar in information om den nedan för att eventuella nya läsare ska förstå. Brevet som Kjell-Åkes son fick emottaga i senare tid med texten "Den som skulle spränga skulle själv sprängas" är kanske ett krystat försök till förklaring av någon med dåligt samvete? Tanken var kanske att den som skulle spränga bilen eventuellt skulle gå samma väg som bilen varvid vissa spår kunde sopas igen på ett behändigt sätt?

Spoiler till uppgiften om brevet

Citat:
Den här kvinnan är sedan många år avliden och bodde då inne i Kungsbacka. Bilen hade tidigare varit registrerad i O-län men 1964-12-17 var den skriven i N-län. Detta var det datum som Kjell-Åke var försäljare av bilen. Kvittensen hittades i Kjell-Åkes gamla kvarlämnade och slitna plånbok 45 år senare i hans mors bostad i Vänersborg av systern. Bilaffären, enligt kvittensen, gjordes upp i Göteborg.

På den här gamla kvittensen så står det att Kjell-Åke är försäljare av den här bilen med körförbud fastän han inte var ägare till den. Köpeskillingen var 100 kr. På kvittensen står det bl. a. "Köpare" men här har inget namn tyvärr fyllts i. Båda orden "Säljare" och "Köpare" samt namnet Kjell-Åke Johansson har någon annan skrivit än han själv.

1965-11-10 såldes alltså den här bilen för skrotning till ett reservdelslager på Hisingen. Vem eller vilka som sålde den ca 2½ månad efter 1965-07-29 är okänt men jag tror inte att det var Kjell-Åke personligen som gjorde detta. I vilket skick befann sig då bilen i månntro?

För år 1966 blev en ung man mantalsskriven i Göteborg tvungen att betala bilskatt för denna Ford Consul. Även han var så pass ung att han inte hade körkort när bilen vare sig såldes av Kjell-Åke eller när bilen sedermera såldes till detta reservdelslager.

Misstankarna finns att det här bilvraket skulle ha kunnat tjäna ett visst syfte denna ödesdigra dag som så mycket kom att hända men som tyvärr inte går att bevisa. Var befann sig skrotbilen f. o. m den 1964-12-17 till den 1965-11-10? Under nästan 11 månaders tid."
Jag finner en fascination för bilarna i hela historien och tycker att det är lika spännande med deras roll och öden i händelseförloppet som övriga händelser. Med risk för att vara tjatig så hänvisar jag till nedanstående inlägg, möjligheten finns ju faktiskt att det är just Dahlsjös bil som här syns på filmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgasarn
Kolla detta klipp vid 1:50 så står förhoppningsvis den blå PVen där dahlsjö bode man ser den till höger. Men som sagt jävligt märkligt fall detta. har läst halva tråden. Man kan ju undra var dom tog vägen..

Här är klippet http://www.youtube.com/watch?v=oDfrH_sA_FY

/Azril
Citera
2020-01-31, 12:52
Avstängd
dacks avatar
100:- kronor år 1964 motsvarar 1055:- kronor år 2019.
Så man kan ju tänka sig då att det var ett rent skrotobjekt för att plocka reservdelar på.
Citera
2020-01-31, 15:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inlägg 5196.

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Vi kan ju börja med inlägaren Deffad som var här ungefär halvägs in i tråden och försvann som en avlöning.

Snubben verkade ju vara en av den gamla stammens götet gubbar och han skrev ju att han hade tagit reda på uppgifter som han då senare skulle delge här.
Vart blev han av?

Inlägg # 5196 postat 2018-03-03:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Citera
2020-01-31, 15:18
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Så man kan ju tänka sig då att det var ett rent skrotobjekt för att plocka reservdelar på.
1965-11-10 såldes alltså den här bilen för skrotning till ett reservdelslager på Hisingen.
Citera
2020-01-31, 15:38
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Inlägg # 5196 postat 2018-03-03:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
+1
Citera
2020-01-31, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen skulle nog användas för ett annat ändamål.

Citat:

Visst skulle det ha kunnat vara möjligt men jag tror inte det.

När denna Ford Consul blev såld, så såldes den för skrotning till ett reservdelslager. Det här gamla bilvraket användes för ett helt annat ändamål. Jag är ganska säker på att den skulle användas i samband med Grodmansrånet och då för en avledningsmannöver. Nu blev det inte så som det troligtvis var tänkt.
Citera
2020-01-31, 16:46
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Visst skulle det ha kunnat vara möjligt men jag tror inte det.

När denna Ford Consul blev såld, så såldes den för skrotning till ett reservdelslager. Det här gamla bilvraket användes för ett helt annat ändamål. Jag är ganska säker på att den skulle användas i samband med Grodmansrånet och då för en avledningsmannöver. Nu blev det inte så som det troligtvis var tänkt.
Det har du ju rätt i en slit och släng bil helt enkelt enbart för detta jobbet och då kan man ju skita i både rost och småfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in