2020-01-21, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
O Mistério Inexplicável De Gotemburgo.

Händelserna den 29 juli 1965 fortsätter att fascinera utomlands efter snart 55 år.

Nedanstående video är utlagt på Youtube den 10 januari 2020 och är drygt 11 minuter lång. Denna gång på portugisiska. Hela programmet handlar enbart om Dahlsjöfallet, Hymmes försvinnande samt Grodmansrånet och heter O MISTÉRIO INEXPLICÁVEL DE GOTEMBURGO. Vet inte om videon är gjord i Portugal eller Brasilien.

https://www.youtube.com/watch?v=sLq7EpLcxu0
Citera
2020-01-21, 22:47
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Händelserna den 29 juli 1965 fortsätter att fascinera utomlands efter snart 55 år.

Nedanstående video är utlagt på Youtube den 10 januari 2020 och är drygt 11 minuter lång. Denna gång på portugisiska. Hela programmet handlar enbart om Dahlsjöfallet, Hymmes försvinnande samt Grodmansrånet och heter O MISTÉRIO INEXPLICÁVEL DE GOTEMBURGO. Vet inte om videon är gjord i Portugal eller Brasilien.

https://www.youtube.com/watch?v=sLq7EpLcxu0

Det är Brasiliansk Portugisiska.
Citera
2020-01-21, 22:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brasilien.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det är Brasiliansk Portugisiska.

Tack för den uppgiften.

Ända borta i Brasilien är alltså detta gamla svenska massförsvinnande av intresse. Videon har haft många visningar men det är klart att Brasilien är ett mycket stort land och portugisiska pratas ju också i Afrika.
Citera
2020-01-21, 23:12
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Tack för den uppgiften.

Ända borta i Brasilien är alltså detta gamla svenska massförsvinnande av intresse. Videon har haft många visningar men det är klart att Brasilien är ett mycket stort land och portugisiska pratas ju också i Afrika.

Är väl inte så konstigt egentligen då de som har Romanska språk som modersmål tenderar att vara ganska dåliga på engelska, så tar till exempel en youtubekanal på deras språk upp ett för dom okänt/ovanligt fall så hugger dom på det. Speciellt om fallet kanske inte finns omnämnt så mycket på deras språk innan.

Vi är ju lite bortskämda med att vi utöver alla svenska källor, poddar & videos även har allt engelskspråkigt att tillgå med. Därför har svenskar med intresse av kriminalhistoria/mysterier och liknande ganska bra koll, även internationellt.

Men kul att se att folk i kommentarerna diskuterar ett såpass gammalt fall från lilla Sverige! Önskar att jag fattade vad dom skrev bara
Citera
2020-01-21, 23:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett gammalt olöst svenskt fall av intresse i Brasilien.

Citat:
Är väl inte så konstigt egentligen då de som har Romanska språk som modersmål tenderar att vara ganska dåliga på engelska, så tar till exempel en youtubekanal på deras språk upp ett för dom okänt/ovanligt fall så hugger dom på det. Speciellt om fallet kanske inte finns omnämnt så mycket på deras språk innan.

Vi är ju lite bortskämda med att vi utöver alla svenska källor, poddar & videos även har allt engelskspråkigt att tillgå med. Därför har svenskar med intresse av kriminalhistoria/mysterier och liknande ganska bra koll, även internationellt.

Men kul att se att folk i kommentarerna diskuterar ett såpass gammalt fall från lilla Sverige! Önskar att jag fattade vad dom skrev bara

Det har du förstås rätt i.

Ja, svenskar med intresse för kriminalhistoria och olösta försvinnanden har oftast mycket god koll på detta även internationellt tack vare sina goda kunskaper i engelska. Undrar hur många gamla svenska fall väcker uppmärksamhet i t. ex. Brasilien? Kan inte vara många.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-01-21 kl. 23:26.
Citera
2020-01-21, 23:55
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Det har du förstås rätt i.

Ja, svenskar med intresse för kriminalhistoria och olösta försvinnanden har oftast mycket god koll på detta även internationellt tack vare sina goda kunskaper i engelska. Undrar hur många gamla svenska fall väcker uppmärksamhet i t. ex. Brasilien? Kan inte vara många.

Palmemordet garanterat. Möjligen Atlasmordet med då en kompis från Indonesien hade hört om det från en Kanadensisk Youtubekanal, så det verkar vara lite internationellt med.

https://en.everybodywiki.com/1965_Gothenburg_Disappearances
Här är för övrigt en wiki sida på engelska om Dahlsjöfallet.
Någon av de som kan mest om fallet här inne kan ju gärna fylla på och redigera så att det blir så korrekt och utförligt som möjligt!
Citera
2020-01-22, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Måste handla om ett riktigt udda och mystiskt olöst fall.

Citat:
Palmemordet garanterat. Möjligen Atlasmordet med då en kompis från Indonesien hade hört om det från en Kanadensisk Youtubekanal, så det verkar vara lite internationellt med.

https://en.everybodywiki.com/1965_Gothenburg_Disappearances
Här är för övrigt en wiki sida på engelska om Dahlsjöfallet.
Någon av de som kan mest om fallet här inne kan ju gärna fylla på och redigera så att det blir så korrekt och utförligt som möjligt!

Palmemordet har jag inte räknat med eftersom det ligger s. a. s. i en helt annan "division".

Så Atlasmordet från 1932 skall finnas på kanadensisk Youtubekanal. Det var verkligen inte dåligt. Att andra länder inte har något större intresse för gamla svenska olösta fall är inget konstigt. De har nog med sina egna olösta fall på hemmaplan. Det måste handla om något riktigt udda och mystiskt gammalt fall som gör att intresset väcks till lov. Som just händelserna den regniga och blåsiga torsdagen den 29 juli 1965 i Göteborg. Något mera ouppklarat massförsvinnande har aldrig förekommit i Sverige åtminstone inte under mer modern tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-01-22 kl. 22:18.
Citera
2020-01-25, 15:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Belöningen har upphört.

Nytt inlägg i "Citygängets" gästbok.

Datum: "Fredagen den 24 januari 2020, 23:19:15
Namn: GBG
E-post: nittonhundra65@hotmail.com
Nummer: 1 075
Inlägg 1073 nedan: Tack för all input ! 2 veckor av nyttig information. Glöm pengar/belöning/bidrag f.r.o.m. ikväll 20-01-24. Vi/jag/alla jobbar vidare i fallet. Skriv gärna men glöm pengar alla lycksökare.
Lägg pipan åt sidan och kom in i matchen. Det är 2020 nu !
Det viktiga är att vi får rätt info. //GBG"
Citera
2020-01-28, 15:42
Medlem
Azrils avatar
Fiske som gav liten eller ingen utdelning?

Citat:
Nytt inlägg i "Citygängets" gästbok.

Datum: "Fredagen den 24 januari 2020, 23:19:15
Namn: GBG
E-post: nittonhundra65@hotmail.com
Nummer: 1 075
Inlägg 1073 nedan: Tack för all input ! 2 veckor av nyttig information. Glöm pengar/belöning/bidrag f.r.o.m. ikväll 20-01-24. Vi/jag/alla jobbar vidare i fallet. Skriv gärna men glöm pengar alla lycksökare.
Lägg pipan åt sidan och kom in i matchen. Det är 2020 nu !
Det viktiga är att vi får rätt info. //GBG"

I den gruppen de fiskade efter information så tror jag att de fick ganska exakt noll i information, de som har av misstag eller av annan anledning tillfört någon som helst information har absolut inte tillhört denna generation eller grupp av människor.

/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-01-28 kl. 16:33.
Citera
2020-01-28, 21:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns personer än idag som känner till vad som hände.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
I den gruppen de fiskade efter information så tror jag att de fick ganska exakt noll i information, de som har av misstag eller av annan anledning tillfört någon som helst information har absolut inte tillhört denna generation eller grupp av människor.

/Azril

I den här gruppen finns inte mycket att hämta och här hjälper inte pengar.

Många av dessa personer som befann sig i de kretsar där bl. a. Kjell-Åke fanns är numera inte i livet längre. De som finns idag är runt 75-80 år. Kan inte finnas många kvar i livet. 2010 så skall det i a f ha funnits åtminstone två st. Däremot generationen efter skulle kunna berätta men de var inte själva med sommaren 1965.

Två gånger tidigare har det skrivits inlägg i "Citygängets" gästbok med begäran om information, 2009-10, och detta gav noll. Inte är det lättare att erhålla information 10 år senare. Fast det finns än idag personer som väl känner till vad som hände och varför det blev som det blev. Kanske inte allt i detalj men till stora delar.
Citera
2020-01-29, 09:09
Medlem
Azrils avatar
Citat:
I den här gruppen finns inte mycket att hämta och här hjälper inte pengar.

Många av dessa personer som befann sig i de kretsar där bl. a. Kjell-Åke fanns är numera inte i livet längre. De som finns idag är runt 75-80 år. Kan inte finnas många kvar i livet. 2010 så skall det i a f ha funnits åtminstone två st. Däremot generationen efter skulle kunna berätta men de var inte själva med sommaren 1965.

Två gånger tidigare har det skrivits inlägg i "Citygängets" gästbok med begäran om information, 2009-10, och detta gav noll. Inte är det lättare att erhålla information 10 år senare. Fast det finns än idag personer som väl känner till vad som hände och varför det blev som det blev. Kanske inte allt i detalj men till stora delar.

Jag är övertygad om det finns vissa personer i denna skara som har viss kunskap om så inte i detalj men i stora drag precis som du säger Skaraborg, men att få dem att prata är nog inte möjligt. Tyvärr så är väldigt sparsamt med kort och medverkande ifrån det ställe och händelse i "citygänget" som jag tycker är mest intressant.

Jag ursäktar att jag kan för övriga läsare låta väldigt kryptisk här men jag vill inte säga för mycket då jag kan ha fel och jag inte vill sätta en jakt på något som kanske är ett villospår.

/Azril
Citera
2020-01-29, 19:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer aldrig att berätta något.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag är övertygad om det finns vissa personer i denna skara som har viss kunskap om så inte i detalj men i stora drag precis som du säger Skaraborg, men att få dem att prata är nog inte möjligt. Tyvärr så är väldigt sparsamt med kort och medverkande ifrån det ställe och händelse i "citygänget" som jag tycker är mest intressant.

Jag ursäktar att jag kan för övriga läsare låta väldigt kryptisk här men jag vill inte säga för mycket då jag kan ha fel och jag inte vill sätta en jakt på något som kanske är ett villospår.

/Azril

Javisst finns det personer kvar i den här gruppen som har god insikt i vad som hände den 29 juli 1965 och tiden därefter.

Idag finns det inte många kvar men de finns och de kommer aldrig att berätta något. De har levt större delen av sina liv med Dahlsjö-fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in