2020-01-30, 04:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det tror jag att han skulle gilla. Att bli inlagd i formalin och uppvisas på museum som Danmarks värste seriemördare. Men det sistnämnda misslyckades han med. Jag tror hans anhöriga föredrar en namnlös grav. Att han glöms bort. Tvärtemot vad han själv önskat.

I och med att Madsen slarvade så kan man logiskt tro att han är en seriemördare. Som börjat slarva när de känner sig rutinerade och åker fast. Men det kan också vara nybörjarhafs pga av att de saknar rutin. Ja det är svårt att veta vad man ska tro? Men polisen har ju verkligen gjort sitt yttersta (tror jag) för att finna ngt fall med hans DNA och MO. Och det finns ju inte. Men kanske ngt tidigare mord utan hans DNA och MO. Något lättare mord. Det går ju inte att utesluta. Men det stämmer inte riktigt med hans grandiosa personlighet att börja med att stjäla en knappnål för att sluta med en silverskål. Mer hans stil att gå direkt på silverskålen då. Vem vet vad som kommer fram när han börjar prata. Det kommer nog så småningom. Om tio år kanske.

Vi ska kanske börja kalla honom copykatten. Och hoppas på att det sprider sig. Det skulle kränka honom enormt.
Det var marginaler att han kunnat klara sig såsom han tänkt sig. Han satte väl ordet missflyt på kartan när Kims torso drev iland.. Sen hittades tursamt huvudet.
Brott mot griftefriden kunde han nog tänkt sig på ett par månader. Precis som när han fantiserade om offentlig hemlighet och luftskeppet. Han kunde tänka sig att sitta en kort tid på Vestre och ta igen sig, göra ritningar och sånt om han åkte fast.

Ungefär samma stil som han inledde med ganska nonchalant, som om han var på rekreation (hibernera, läsa och skriva, göra ritningar).
Tills han började oroa sig för förvaring vid RPU.

Psykopater är rätt enkelspåriga egentligen. Samma tankemönster kan skönjas. Som en repetitiv mall.
Samt grandiost pladdriga..

Därför kan man titta tillbaks och se drag av vad som händer sen.
Vad säger han? Vad fantiserar han om?
lite som filmen. Retroaktiv kartläggning.

Edit.
Han ska stå i dammiga bokhyllor hos de få som idiotiskt beundrar honom.
Bortglömd sen av alla andra när tiden går.
Inte museum.
Senast redigerad av develi 2020-01-30 kl. 05:33.
Citera
2020-01-30, 05:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Wow, Merwinna, jag måste faktiskt applådera dig! Äntligen har du insett att psykopatens "ytliga charm" inte är något psykologer dragit ur röven, utan ett äkta fenomen! Det hade jag inte förväntat mig av dig. Välkommen in i matchen!

Jag kan hålla med om att "traumatiserad" kanske är ett starkare uttryck än man spontant kan tycka lämpar sig för att beskriva ungdomarnas, medarbetarnas eller andra involverades reaktion. Men läs denna definition enligt psykologiguiden:

Tycker du inte att detta passar in? Självklart kan det för många ha varit (och fortsätta vara) svårhanterligt att konfronteras med att en blivit grundlurad av någon man kanske sett upp till och arbetat med, som visar sig begå ett av den nordiska kriminalhistorians (europeiska?? globala??) värsta sexualsadistiska mord! Man får försöka att inte haka upp sig så mycket på vad människor väljer för ord och försöka se vad de menar istället. I detta fall menas att PMs brott har varit svårt att bearbeta känslomässigt för de som jobbat på hans projekt. Det develi skriver om ambivalens är otroligt relevant i sammanhanget och om du verkligen vill förstå och inte bara kasta skit har jag ett tips: Tänk tillbaka på hur du själv kände när det började gå upp för dig att PM faktiskt begått det här mordet och att det inte var någon olycka = ambivalens. Kanske är en idé att gå tillbaka och läsa igenom dina gamla inlägg från när insikten började sjunka in för att friska upp minnet av denna svårhanterliga känsla.
Tack för komplement. Ja, just motsatta känslor vid chock, trauma och stort svek är mycket svårt för psyket att hantera.
Jag tänker ofta på Sirid. Intressant läsning är dottern till BTK och en sadistisk seriemördare som lämnade smajlisar efter sig vid brotten (minns inte namnet nu).
De beskriver just detta.
Finns även en bok av sonen till en psykopatisk kvinna som var femme fatale, bedrägerier och mord i USA.
Mycket givande läsning, speciellt om man har grundkunskaper i psykologi med i åtanke vid läsning (krisreaktioner, försvarsmekanismer , lojala barn osv).
Fruktansvärt svek från föräldern. Mycket ambivalent.
Men det gäller även andra, inte bara barn eller fruar.
Reaktioner är snarlika, samma fenomen.
Senast redigerad av develi 2020-01-30 kl. 05:02.
Citera
2020-01-30, 08:28
Medlem
Citat:
Säg inte det. Jag tyckte att tom jag fick någon stressreaktion. Jag blev faktiskt deprimerad av att vara här i tråden och fick göra ett uppehåll ett tag. Jag mådde fysiskt/psykiskt dåligt när någon talade om det där som jag bara ville förtränga. Och alla pratade om det..... Hu. Det var som att FB var en stor fabriksbyggnad där jag irrade omkring och försökte komma undan. Jag ville inte möta någon som började prata med mig om det där med "kniven". Att det bara var att lägga ner laptoplocket tänkte jag aldrig på. Jag var så inne i det där så att det blev till smärtsam verklighet.

Lite tråkigt så har början av tråden blivit väldigt hårt bantad.
Men vi minns nog alla dessa fruktansvärda vändningar ändå som man knappt kunde ta till sig.
Inte för mordoffrets skull och inte för Raket-Madsen skull heller. Att något spårat ut på ubåten var man beredd på men den fasansfulla sanningen att han styckat och skändat kroppen det var så fasansfullt. Så svårt att ta in. Och det var ju bara början för att sedan bara bli värre och värre.
Tänk när praktikanter som haft Madsen som hjälte i kanske flera år insåg att han var...en sexualsadist ...och mördare. Då måste ju avgrunden ha öppnats framför deras fötter. Så jag förstår om de lider av posttraumatisk stress än idag.

Kära otto, jag tänkte att jag gjorde det tydligt att jag menade att "traumatiserad" kan tolkas subjektivt särskilt om man inte har en konkret definition framför sig. Jag skrev inte att traumatiserad inte lämpar sig som beskrivning, eller att man inte kan bli traumatiserad av PMs gärning (au contraire) utan att jag kan förstå att man kan tycka att det är ett för "grovt" ord som första, spontan reaktion. Särskilt om man själv har en annan mental representation av "traumatiserad" än den faktiska definitionen. Jag har full förståelse för att människor i hans närhet blivit traumatiserade av PM och hans dåd.
Citera
2020-01-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Kära otto, jag tänkte att jag gjorde det tydligt att jag menade att "traumatiserad" kan tolkas subjektivt särskilt om man inte har en konkret definition framför sig. Jag skrev inte att traumatiserad inte lämpar sig som beskrivning, eller att man inte kan bli traumatiserad av PMs gärning (au contraire) utan att jag kan förstå att man kan tycka att det är ett för "grovt" ord som första, spontan reaktion. Särskilt om man själv har en annan mental representation av "traumatiserad" än den faktiska definitionen. Jag har full förståelse för att människor i hans närhet blivit traumatiserade av PM och hans dåd.
Man kan bara gå till sig själv. Om någon nära vän till mig hade begått ett dåd som Madsen gjort, tror jag att jag aldrig kunnat få en natts ordentlig sömn igen. Ja, trauma kan te sig olika.
Citera
2020-01-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var marginaler att han kunnat klara sig såsom han tänkt sig. Han satte väl ordet missflyt på kartan när Kims torso drev iland.. Sen hittades tursamt huvudet.
Brott mot griftefriden kunde han nog tänkt sig på ett par månader. Precis som när han fantiserade om offentlig hemlighet och luftskeppet. Han kunde tänka sig att sitta en kort tid på Vestre och ta igen sig, göra ritningar och sånt om han åkte fast.

Ungefär samma stil som han inledde med ganska nonchalant, som om han var på rekreation (hibernera, läsa och skriva, göra ritningar).
Tills han började oroa sig för förvaring vid RPU.

Psykopater är rätt enkelspåriga egentligen. Samma tankemönster kan skönjas. Som en repetitiv mall.
Samt grandiost pladdriga..

Därför kan man titta tillbaks och se drag av vad som händer sen.
Vad säger han? Vad fantiserar han om?
lite som filmen. Retroaktiv kartläggning.

Edit.
Han ska stå i dammiga bokhyllor hos de få som idiotiskt beundrar honom.
Bortglömd sen av alla andra när tiden går.

Inte museum.
Rent moraliskt hoppas man ju det. Och Raket-Madsen faller nog i glömska fort.
Nu har han ju suttit i fängelse i 3 år och ännu har han inte presterat någon konstruktion eller uppfinning vad man hört talas om. Och jag tror inte det blir någon heller. Han har nog inte motivationen att anstränga sig när det inte finns möjlighet att förverkliga något projekt.
Och själv sitter han på livstid vilket kan betyda att han hinner avlida innan han kommer ut.
Så varifrån ska han få motivationen när inte intresset för hans projekt hos allmänheten finns kvar?
När det inte finns någon publik som hänförs och applåderar och går på hans storartade "visioner".
När ingen bryr sig ett dyft om hans person mer än möjligen likasinnade pervon och skeva mördargroupies?

Men som kriminalfall och psykopat kommer han nog alltid att vara intressant. Att det finns så mycket dokumentärt filmat gör ju det här fallet unikt. Och varför man har det här fascinationen för att tränga in i vidriga mördares psyke kan man ju fråga sig. Men jag måste ärligt tillstå att jag har det.
Jag antar att det är för att hålla koll på "flocken". Vi människor är ju flockdjur. En del har ju tom ett behov av att dela in folk i klasstillhörighet efter väldigt enkla regler som tex "hemmafärgat hår".
Lite gulligt nästan på ett naivt sätt. Så att man känner igen sina löss (flocken) på gången.
För att kunna identifiera den här väldigt farliga avarten så kommer nog det intresset att finnas kvar.
Så när de dyker upp i skepnad av politiker, chef, ledare eller värst av allt partner så känner vi igen dem "på gången".

Och jag ser otroligt mycket fram emot att få se Sullivans dokumentär nu.
That said, by the film’s end, Sullivan has gone to great lengths not to glamorize Madsen in the slightest. She does not indulge in gratuitous or gory details and instead lets the glimpse into Madsen’s psyche speak for itself. In the end, that proves far more disturbing.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-01-30 kl. 19:27.
Citera
2020-01-30, 18:59
Medlem
Hittade denna bild. Scrolla ner till bild nr 2. Får jag presentera:

Stenbury Yellow Sage Of Shadowdale ”Ace”

https://www.expressen.se/kvallsposten/hundarna-hjalpte-till-att-hitta-kim-wall-prisas/

Och Elderdale Explorer ”Ben” bild nr tre i samma länk.
Citera
2020-01-30, 20:53
Medlem
kugutts avatar
Tycker det är lite optimistisk att tro Madsen kommer falla i glömska, jag är inte alls säker på att det blir så.
Citera
2020-01-30, 21:26
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tycker det är lite optimistisk att tro Madsen kommer falla i glömska, jag är inte alls säker på att det blir så.
Nä knappast, det Det har gjort har skakat många så onaturligt långt in i märgen. Det planerar med största sannolikhet något "stort". Någon ska skriva en bok åt Det, Det kommer att mörda någon i fängelset, Det kommer att rymma.. Alltså något kommer fanskapet att göra, frågan är bara vad.
Citera
2020-01-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nej, mördaren Madsen kommer nog inte att falla i glömska i första taget.

Men det han var så stolt över "personkulten" Raket-Madsen , hans varumärke kan man väl säga.
Det kommer nog att falla i glömska fort eftersom människor bara känner avsmak för det.
Dessutom finns inget kvar och inget nytt kommer att tillkomma. Och ingen efterfrågan finns av den här mannens föreläsningar eller tjänster. Ingen bryr sig om hans existens utom som brottsling och psykopat.
Citera
2020-01-30, 22:35
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Nej, mördaren Madsen kommer nog inte att falla i glömska i första taget.

Men det han var så stolt över "personkulten" Raket-Madsen , hans varumärke kan man väl säga.
Det kommer nog att falla i glömska fort eftersom människor bara känner avsmak för det.
Dessutom finns inget kvar och inget nytt kommer att tillkomma. Och ingen efterfrågan finns av den här mannens föreläsningar eller tjänster. Ingen bryr sig om hans existens utom som brottsling och psykopat.

Nej «Raket-Madsen» är död, det är en sak som är säker.
Citera
2020-01-31, 07:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu har han ju suttit i fängelse i 3 år och ännu har han inte presterat någon konstruktion eller uppfinning vad man hört talas om. Och jag tror inte det blir någon heller. Han har nog inte motivationen att anstränga sig när det inte finns möjlighet att förverkliga något projekt.
Och själv sitter han på livstid vilket kan betyda att han hinner avlida innan han kommer ut.
Så varifrån ska han få motivationen när inte intresset för hans projekt hos allmänheten finns kvar?
När det inte finns någon publik som hänförs och applåderar och går på hans storartade "visioner".
När ingen bryr sig ett dyft om hans person mer än möjligen likasinnade pervon och skeva mördargroupies?
Han har visst konstruerat. Små pappersraketer med hjärtan på. 🤣

Det jag skrev om berörde däremot planer han hade om han dömts till ett lägre straff - vilket väl var vad han inbillade sig inledningsvis gällande brott mot griftefriden.

Dock tror jag han kommer försöka hänga kvar i strålglansen via JC.
Hon har ju redan agerat marionett i sitt manifest om hur synd det är om honom. Hur dum allmänheten är, att det inte spelar nån roll vad han än gör sen. Allt fördunklas, han är dömd för evigt. Att han är så ensam och KV inhumana.
Han ska säkert försöka ge ut nån bok likt Lundin.
Ett par stycken kommer jubla.
Citat:
Men som kriminalfall och psykopat kommer han nog alltid att vara intressant. Att det finns så mycket dokumentärt filmat gör ju det här fallet unikt. Och varför man har det här fascinationen för att tränga in i vidriga mördares psyke kan man ju fråga sig. Men jag måste ärligt tillstå att jag har det.
Jag antar att det är för att hålla koll på "flocken". Vi människor är ju flockdjur. En del har ju tom ett behov av att dela in folk i klasstillhörighet efter väldigt enkla regler som tex "hemmafärgat hår".
Lite gulligt nästan på ett naivt sätt. Så att man känner igen sina löss (flocken) på gången.
För att kunna identifiera den här väldigt farliga avarten så kommer nog det intresset att finnas kv en när de dyker upp i skepnad av politiker, chef, ledare eller värst av allt partner så känner vi igen dem "på gången".
Fascination vet jag inte om jag upplever. Snarare är jag intresserad av hur psyket fungerar på nåt så inhumant och omänskligt - samt hur överlevande offer hanterar det hela och även grundlurade vänner och närstående. En annan del är prevention; dels att begripa vad psykopati innebär och ta det på allvar, dels lära sig varningssignalerna.
Jag finner det även intressant att studera vad de ytterst få överlevande gjort (sagt, agerat) när det kommer till seriemördare. Här krävs det nog väldig sinnesnärvaro och intuitiv känsla i kombination med tur, vilket däremot är nåt som fascinerar mig.
Jag fascineras även av människor som vaknar upp ur dimridåer en psykopat skapar.
Citat:
Och jag ser otroligt mycket fram emot att få se Sullivans dokumentär nu.
That said, by the film’s end, Sullivan has gone to great lengths not to glamorize Madsen in the slightest. She does not indulge in gratuitous or gory details and instead lets the glimpse into Madsen’s psyche speak for itself. In the end, that proves far more disturbing.
Ja, det verkar som om hon lyckats få till det. Att Madsen hamnar i skymundan mot som det ursprungligen var tänkt och snarare framstår i sin rätta persona. Jag hoppas att filmen kan fungera som en varning gällande hur psykopater agerar.
Senast redigerad av develi 2020-01-31 kl. 07:59.
Citera
2020-01-31, 07:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hittade denna bild. Scrolla ner till bild nr 2. Får jag presentera:

Stenbury Yellow Sage Of Shadowdale ”Ace”

https://www.expressen.se/kvallsposten/hundarna-hjalpte-till-att-hitta-kim-wall-prisas/

Och Elderdale Explorer ”Ben” bild nr tre i samma länk.

En mer än ett år gammal bild på några polishundar? Varför var det relevant nu, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har visst konstruerat. Små pappersraketer med hjärtan på. 🤣

Det beror ju på att han inte får vara i metallverkstaden ännu. (Det har jag från en säker insider-källa.) Synd kan jag tycka, för M borde ha kunnat lära slynglarna där ett och annat om metallkonstruktioner, svarvning, fräsning, svetsning o.s.v.. Tysken sa ju att M var en "svetsare av Guds nåde". Det är synd att inte utnyttja den kompetensen. Om M skulle ha den motivationen att han kanske blir fri tidigare om han gör bra ifrån sig i fängelset, så skulle han kanske kunna koppla på lite av "Raket-Madsens" karisma... som en bra lärare behöver ha. Särskilt den som ska undervisa slynglar, som sagt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in