2020-01-31, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Källa tack!?

På tisdagen uppgav forskare vid universitetet i Hongkong att man lyckats ta fram ett vaccin. Däremot lär det dröja innan det kan tas i användning, rapporterar South China Morning Post.
– Vi har redan framställt vaccinet, men det kommer ta lång tid att testa det på djur, säger Yuen, forskningsledare vid avdelningen för smittosamma sjukdomar, till South China Morning Post.

https://www.expressen.se/nyheter/coronasmittad-tysk-har-inte-besokt-kina/
Citera
Medlem
flytandelyckas avatar
Det är såklart tidigt att sia om något än men det är intressant att:

1) Att inte fler har blivit smittade trots att det startade i Kina; med den enorma befolkningen och befolkningstätheten i åtanke. Man kan diskutera om detta beror på lång inkubationstid men i snitt rör det sig om 3-6 dagar om vi studerar de smittade läkarna och sjuksköterskorna.
2) Enbart två har dött av alla 1328 smittade på Kinas traditionellt sett desto mer bemedlade östkust. Av dessa 1328 smittade har 22 patienter redan friskförklarats.
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Det säger jag inte emot. Jag säger att du flera gången misstolkat rapporten i dina inlägg. Rapporten är gjord på en grupp redan svårt insjuknade patienter. Dödligheten hos denna grupp kommer överstiga den hos befolkningen i stort. Dödligheten i 2019-nCoV har hittils visat sig vara lägre än SARS, givet att inte ca 600 - 700 nya dödsfall inrapporteras de kommande dagarna, svarande mot de i nuläget ca 9000 insjuknade. Det tror jag inte kommer hända.

Med det sagt så förefaller det fortfarande röra sig om en allvarlig sjukdom, särskilt sett till hur väl den verkar sprida sig.

Möjligen om du studerade en grupp äldre som blivit inlagda på sjukhus i viral lunginflammation (orsakad av säsongsinfluensa) så kan du finna liknande dödlighet.

Jag tror dödligheten hos 2019-nCoV kommer överstiga denna men också kraftigt understiga den hos SARS. Det är dock rena spekulationer från mitt håll.

Håller definitivt med dig om att dödligheten procentuellt sett kommer att understiga SARS, men den var inte lika smittsam, vilket i slutändan kan göra denna så mycket allvarligare med avsevärt fler dödsfall.

Därav mina frekventa inlägg.

Dessutom, majoriteten journalisterna, både nationellt och internationellt, verkar inte ha läst forskningsrapporterna, då de påstår att det främst är personer med underliggande sjukdomar som avlider, vilket är helt felaktigt. De står endast för ca 1/3 av dödsfallen.
Citera
2020-01-31, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De är i princip slutsålda över allt om man skall ha ett effektivt skydd. De kan kosta från 50 kr per styck och uppåt. Men kommer nya i lager kan de finnas på byggfirmor, Biltema, Jula och några till.

men är det sådana där billiga masker som inte har en filtrerings system, jag söker efter masker som tex n95 mask som är slutsålt.
Citera
2020-01-31, 03:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
https://www.kalkyleramera.se/kalkylator ditt stolpskott...

Edit. Hur man än räknar, verkar dödligheten för Coronaviruset vara den högsta sedan 1957-58 när Asiaten härjade. Ursäkta invektivet i ovanstående mening. Logout...

Nej jag ursäktar inte invektivet, jag har inte gjort något som motiverar det.

Du påstår en massa saker här i tråden, gör jämförelser och menar att hur man än räknar så är dödligheten högre bla bla bla .

Du fick en rak fråga, du som kan räkna, fixa fram siffrorna jag bad om istället för att svara på något jag inte har efterfrågat.

9% till ca 0,12-0,18 Det är en minskning från ett preliminärt resultat, sånt som bland annat du för fram i tråden, 11 och 15.

Gör samma procentuella minskning på 11 och 15 och visa oss hur missvisande 11 och 15 kan vara, bara gör det, eller ska du byta tampong.
Citera
2020-01-31, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
men är det sådana där billiga masker som inte har en filtrerings system, jag söker efter masker som tex n95 mask som är slutsålt.

Ja alla bra masker är slut. De skall få leveranser i mitten på Februari, men då kan det redan vara för sent. De flesta maskerna tillverkas i Kina.
Citera
2020-01-31, 03:21
Medlem
Senaste från Thailand, språngbrädan till S.

The government is considering suspending the visa on arrival facility for Chinese tourists due to the outbreak of coronavirus in Wuhan, Minister of Public Health Anutin Charnvirakul said on Thursday (January 30). The Nation News

Anutin kommer att åka till Kina och fråga dom om de vill vara snälla och screena turisterna innan de kommer till Thailand?

Och jag som trodde att Thailand var ett eget land som bara styrs av kineser i alla positioner.

En båt med 1500 kineser kom nu till Phuket och no problem just enjoy. En annan båt med 6 kineser kom till Australien och skickades iväg. Money, money, money ...

Tystnad om numbers råder sedan 27 jan!

Say no more, säger allt
Citera
2020-01-31, 03:22
Medlem
Merwinnas avatar
Jaså, UD ska äntligen plocka hem svenskarna från Wuhan i helgen. Sist av alla länder, eller..? Vilket innebär att riskerna för att de ska ha smittats under tiden - de måste ju ut och köpa mat och sådant - har ökat för varje dygn de varit fast där. Varför måste Sverige alltid vara trögast, vad det än gäller? Alltid avvakta längst.

För övrigt borde alla svenskar i hela Kina (som själva vill) plockas hem. Flyglinjerna stänger ju nu (SAS och Lufthansa bland annat), och Ryssland har redan stängt gränsen mot Kina - vilket innebär att Transibiriska järnvägen inte heller är ett alternativ längre. Och det är bara en tidsfråga innan Kina stänger gränsen runt hela landet. Finns liksom inget att vänta på.
Citera
2020-01-31, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
vet någon var man kan köpa ansiktsmasker som skyddar mot viruset?
och hur mycket kostar en sådan per styck?

Sök på google efter ansiktsmask med skyddsnivåklassning "FFP3". Men du behöver glasögon och skyddsdräkt också...
Citera
Medlem
Citat:
Håller definitivt med dig om att dödligheten procentuellt sett kommer att understiga SARS, men den var inte lika smittsam, vilket i slutändan kan göra denna så mycket allvarligare med avsevärt fler dödsfall.
Ja absolut. Står vi nu inför en stundande pandemi, vilket inte verkar helt osannolikt, kommer vi se avsevärt fler dödsfall än vad SARS orsakade åren 2002 - 2003.

Citat:
Dessutom, majoriteten journalisterna, både nationellt och internationellt, verkar inte ha läst forskningsrapporterna, då de påstår att det främst är personer med underliggande sjukdomar som avlider, vilket är helt felaktigt. De står endast för ca 1/3 av dödsfallen.
Vad jag läste någonstans så utgjordes ca 1 / 4 av patienter som krävde intensivvård av tidigare friska individer vilket är oroväckande. Det påḿinner om 2009 års H1N1 pandemi där unga och friska personer kunde insjukna svårt.

Det är också intressant hur antalet döda sett till antalet bekräftat insjuknade i provinsen Hubei markant överstigger detsamma antal för andra kinesiska provinser. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja alla bra masker är slut. De skall få leveranser i mitten på Februari, men då kan det redan vara för sent. De flesta maskerna tillverkas i Kina.

kina! fuck, jag har en paket från aliexpress som jag fick i början av januari, vågar inte öppna det, och desto mindre köpa kinesisk tillverkade masker med tanken på att viruset kommer därifrån.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Senaste från Thailand, språngbrädan till S.

The government is considering suspending the visa on arrival facility for Chinese tourists due to the outbreak of coronavirus in Wuhan, Minister of Public Health Anutin Charnvirakul said on Thursday (January 30). The Nation News

Anutin kommer att åka till Kina och fråga dom om de vill vara snälla och screena turisterna innan de kommer till Thailand?

Och jag som trodde att Thailand var ett eget land som bara styrs av kineser i alla positioner.

En båt med 1500 kineser kom nu till Phuket och no problem just enjoy. En annan båt med 6 kineser kom till Australien och skickades iväg. Money, money, money ...

Tystnad om numbers råder sedan 27 jan!

Say no more, säger allt

Och DET har vi fortfarande inte gjort heller. (Slutat dela ut visum till kineser som vill hit...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in