2020-01-31, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Jag syftar på Kinas officiella siffror

1220 nya sjukdomsfall (flesta Kina) är väl mer en 25% ökning?
Citera
2020-01-31, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Enligt experten på Aktuellt tidigare ikväll tar det mellan 5-10 år att ta fram vaccin. Han borde veta vad han pratar om...
Vad "experterna" säger kan du torka dig i röven med. Det är ett gäng idioter som ligger 10 år efter spjutspetsen. Eller så är de bara efterblivna a la skydd funkar inte.
Citera
2020-01-31, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
inte alla men några stycken, jag reagerade mer på att hon hade med sig resväska och att busshållplatsen var belägen i centralstationen.

skrämmande, min hals gör ont nu, i övrigt så känner jag mig frisk men jag har en irritation i halsen.

nej men seriöst jag hoppas att inget allvarligt inträffar.
Jag var på en Ica ikväll i stockholm och en kines hostade någon person framför mig, utöver kundbandet... han höll inte ens för munnen...
Citera
2020-01-31, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Enligt experten på Aktuellt tidigare ikväll tar det mellan 5-10 år att ta fram vaccin. Han borde veta vad han pratar om...

Bortsett från faktumet att kina redan har framställt ett vaccin. De vågar dock inte använda det redan
Citera
2020-01-31, 03:03
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Du jämför miljontals lyckligt ovetandes kineser på en begränsad geografisk yta (Wuhan) med några hundra hemvändande turister utspridda i landet, fullt upplysta om situationen.

Nej jag jämför med hur snabbt det brukar gå för vanliga influensor som ofta uppstår i Kina att sprida sig över världen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
The Lancet publicerade en inledande forskningsrapport om 41 diagnosticerade patienter som fick sjukhusvård, varav 6 avled:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

6 av 41 patienter avled d.v.s. 6/41=0,146. D.v.s 14,6% eller som jag anger, något under 15% avled

Asiaten:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2714797/

"...here were complications in 3% of cases with 0.3% mortality"

Coronaviruset kan misstänkas ha högre dödlighet än i vart fall Asiaten enligt den forskningsrapporten jag hänvisar till.

Var dödligheten hamnar till slut vet i vart fall inte jag i nuläget, men de som menar på att man kan dela antalet avlidna med antalet smittade i nuläget, har i vart fall inte förstått min liknelse med de 10 man skjuter i magen och beräknar överlevnadsprocenten 5 sekunder efter, vilket givetvis är helt felaktigt att göra, vilket tyvärr både görs här här och av, tyvärr, de flesta journalister.

En korrekt beräkning av dödligheten kan man ENDAST få efter utbrottets avslut, genom att dela antalet avlidna med det totala antalet smittade under HELA utbrottets längd.

Tyvärr antyder dessutom de publicerade rapporterna på en ovanligt hög dödlighet, samt inte företrädesvis bland äldre och sjuka, som endast verkar stå för endast ca 1/3 av de avlidna.

En s.k. ögonblicksbild under pågående utbrott är helt felaktigt, då det tar en tid att avlida av sjukdomen...

Ja, 9%(nedan) är väl också en preliminär(ögonblicksbild under pågående utbrott) siffra?

Jag tänkte mest att du kunde ta samma procentuella minskning , 9% till ca 0,12-0,18 och göra samma procentuella minskning på talen 11 och 15, intressant att se var man landar.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Jag var på en Ica ikväll i stockholm och en kines hostade någon person framför mig, utöver kundbandet... han höll inte ens för munnen...

Och du gav honom en utskällning han sent ska glömma?
Citera
2020-01-31, 03:05
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Fast den rapporten tar ju bara hänsyn till de som lades in på sjukhus, vi vet inte hur många som var smittade men inte lades in?

Lägg ned.

Det vet både du och jag och har framfört det ett flertal gånger.

Dödligheten kommer GIVETVIS därav minska. Men hur mycket?

Just nu är det ca 15-20 % som anses vara allvarliga eller mycket allvarligt sjuka och de flesta inlagda på sjukhus. Om 15 % eller kanske bara 5% av dem avlider, har man ändå en dödlighet som avsevärt överstiger tidigare "vanliga" eller "normala" säsongsinfluensor.
Citera
2020-01-31, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress

jävlar vad nojig jag hade blivit.
Citera
2020-01-31, 03:07
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, 9%(nedan) är väl också en preliminär(ögonblicksbild under pågående utbrott) siffra?

Jag tänkte mest att du kunde ta samma procentuella minskning , 9% till ca 0,12-0,18 och göra samma procentuella minskning på talen 11 och 15, intressant att se var man landar.

https://www.kalkyleramera.se/kalkylator ditt stolpskott...

Edit. Hur man än räknar, verkar dödligheten för Coronaviruset vara den högsta sedan 1957-58 när Asiaten härjade. Ursäkta invektivet i ovanstående mening. Logout...
Senast redigerad av Remulus 2020-01-31 kl. 03:11.
Citera
2020-01-31, 03:07
Medlem
Det är förresten jäääävligt synd att FFP3 skydd inte hjälper för dessa lirare använder vanliga skydd som inte ens är P3- och knappast heller P2 klassade. Satans jävla äckliga experter som hela tiden ska vara så värdelösa.
https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/40abf052-41e9-11ea-bdb5-169ba7be433d
Citera
2020-01-31, 03:08
Medlem
Citat:
Kohorten är liten, som jag angett så många gånger tidigare, men visar på att i vart fall att av 41 sjuka som fick sjukhusvård, så avled lite mindre än 15% och det kan du inte motsäga.

Både du och jag inser att det kanske inte är en fullständig representativ del ar det totala antalet sjuka, men man kan i vart fall konstatera att dödligheten är ovanligt, och kanske till och men onormalt hög och kan jämföras med SARS.
Det säger jag inte emot. Jag säger att du flera gången misstolkat rapporten i dina inlägg. Rapporten är gjord på en grupp redan svårt insjuknade patienter. Dödligheten hos denna grupp kommer överstiga den hos befolkningen i stort. Dödligheten i 2019-nCoV har hittils visat sig vara lägre än SARS, givet att inte ca 600 - 700 nya dödsfall inrapporteras de kommande dagarna, svarande mot de i nuläget ca 9000 insjuknade. Det tror jag inte kommer hända.

Med det sagt så förefaller det fortfarande röra sig om en allvarlig sjukdom, särskilt sett till hur väl den verkar sprida sig.

Citat:
Jag känner inte till någon säsongsinfluensa någonstans i världen, varken historisk eller i nutid, där 15 % avlidit under aktiv sjukhusvård.
Möjligen om du studerade en grupp äldre som blivit inlagda på sjukhus i viral lunginflammation (orsakad av säsongsinfluensa) så kan du finna liknande dödlighet.

Jag tror dödligheten hos 2019-nCoV kommer överstiga denna men också kraftigt understiga den hos SARS. Det är dock rena spekulationer från mitt håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in