2020-01-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, alla fattar vi ju förhastade och dåliga beslut ibland. Men ett allvarligare problem är kanske att vi ofta har svårt att ändra oss om det sedan visar sig att vi har fel.

Ja. Ofta är våra misslyckanden i livet de bästa lärdomarna.
Citera
2020-01-30, 17:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har lite svårt att släppa att ÅK sa till ADV å läsa "slasken".
Undrar lite smått om orsaken till att HD kunde avskrivas finns i den.
Någon som har trätt fram, "jo, HD å jag låg i samma säng den natten LW mördades".

En tanke bara.

Men ska de utredningarna ligga i samma slask?
Är det inte två skilda utredningar?
Citera
2020-01-30, 17:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då har vi uppfattat FUP:arna på olika sätt helt enkelt, de jag har läst så har det fan inte funnits något positivt för den misstänkte, snarare tvärtom och det är ju så det ska vara om åklagaren ska kunna räkna med en fällande dom.

Men det är helt ok, du får gärna försvara ditt skrå men jag tror att även åklagare är människor och människor resonerar på ett visst sätt när de ska bevisa något, då brukar det som bevisar ens egen tes komma i förgrunden och det som talar emot den tonas ner eller förtigs helt.

Exempelvis i den här fupen kommer vi nog få se en hel del karaktärsvittnen till MGM:s fördel. Sådant brukar alltid ingå i en fup. Men säkert har även utredarna en hel del digitalt material som kan vara till SD:s fördel. Det är väl något som förefaller naturligt när man kartlägger många människors liv.
Citera
2020-01-30, 17:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men ska de utredningarna ligga i samma slask?
Är det inte två skilda utredningar?

Med all sannolikhet så ingår utredningen av HD även i denna fup, då det är samma målsägande och samma åklagare.
Citera
2020-01-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Med all sannolikhet så ingår utredningen av HD även i denna fup, då det är samma målsägande och samma åklagare.

Det blir ingen rättegång mot HD så hennes fall tas inte upp. Det är inte straffbart att hata den som förstört ens äktenskap. Men det är sjukt att hata och lobba för hennes delaktighet mot bättre vetande hos polis och åklagare.
Släpp henne låt henne leva sitt liv.
Citera
2020-01-30, 18:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Det blir ingen rättegång mot HD så hennes fall tas inte upp. Det är inte straffbart att hata den som förstört ens äktenskap. Men det är sjukt att hata och lobba för hennes delaktighet mot bättre vetande hos polis och åklagare.
Släpp henne låt henne leva sitt liv.

HD är släppt och kan förhoppningsvis prioritera barnen till 100%. De har gått igenom stort trauma och har behov av såväl enskild som familjeterapi.

Vet du om döttrarna får den hjälpen?
Citera
2020-01-30, 18:27
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Grät SD? Det var nytt för mig. Låter inte likt den bild man fått av honom hittills.

Ingen av dem blev hämtad därifrån. Däremot var polisen kvar och bevakade. Kan ju inte påstå att SD stod med armarna utmed sidorna och var passiv. Han hamnade på golvet ja, lätt upprörd med fortfarande med sitt hånflin på läpparna. Att han och HD överhuvudtaget dök upp där, fröjdiga som om inget har hänt, var obehagligt för dem som visste att han, i det skedet fortfarande var misstänkt för mordet på Lena.
Efter slagsmålet så skulle vi alla ut i mörkret i skogen med en presumtiv mördare. Funderar mycket på hur SD tänkte, att han inte avbröt eventet för sin del efter slagsmålet. Han borde ju ha fattat att det till och med kunde ha varit farligt för honom själv att ge sig ut i mörkret bland folk som bestämt sig för att han var skyldig. Jävligt obehagligt åt ha honom omkring sig i mörkret.
Citera
2020-01-30, 18:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Ingen av dem blev hämtad därifrån. Däremot var polisen kvar och bevakade. Kan ju inte påstå att SD stod med armarna utmed sidorna och var passiv. Han hamnade på golvet ja, lätt upprörd med fortfarande med sitt hånflin på läpparna. Att han och HD överhuvudtaget dök upp där, fröjdiga som om inget har hänt, var obehagligt för dem som visste att han, i det skedet fortfarande var misstänkt för mordet på Lena.
Efter slagsmålet så skulle vi alla ut i mörkret i skogen med en presumtiv mördare. Funderar mycket på hur SD tänkte, att han inte avbröt eventet för sin del efter slagsmålet. Han borde ju ha fattat att det till och med kunde ha varit farligt för honom själv att ge sig ut i mörkret bland folk som bestämt sig för att han var skyldig. Jävligt obehagligt åt ha honom omkring sig i mörkret.

Ja det är förståeligt. På den tiden var han inte mitt förstahandsval som Lenas mördare och tyckte han blev orättvist behandlad om han nu råkade vara oskyldig. Men nu ryser man vid tanken på hur han som kallblodig mördare flängde runt på alla event.
Citera
2020-01-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det är förståeligt. På den tiden var han inte mitt förstahandsval som Lenas mördare och tyckte han blev orättvist behandlad om han nu råkade vara oskyldig. Men nu ryser man vid tanken på hur han som kallblodig mördare flängde runt på alla event.
Aja baja. Inte döma innan man meddelar den formella domen.... Rättegången har inte börjat. Inte ens åtal är väckt. Fy skäms Rosamund
Citera
2020-01-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi är nog en hyfsad skara som begripit att förundersökningsPROTOKOLLET inte kommer innehålla 14K sidor. Men även om den bantats ner till hälften är det oerhört mycket. Blir kul att få veta hur slutprodukten blir.

Nja, så hyfsad var nog inte skaran. Den i tråden förhärskande uppfattningen var att fup skulle väga in på 14000 sidor, när uppgiften om det sidantalet omnämndes i media.
Men säkert hursomhelst ett tjockt fup.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, eftersom Backman sa att sidomaterialet var nästan lika mycket som förundersökningen, så tror jag inte att hela klabbet ligget på 28.000 sidor , vilket jag också har sagt.

Säkert känner åklagaren att hon vill visa att utredningen är bred och att många svar kan finnas i slasken.

Jag har aldrig läst en slask, och har bara en vag aning om vad den innehåller. Men jag tänker mig att viktiga personer som har utretts, men ändå avförts av olika skäl, borde de inte var med i förundersökningen?
Eller?

Har ej heller bläddrat i nån slask. Men nog är det som du är inne på; för utredningen viktiga personer lär ju inte hamna där. Har de någon ”dignitet” för fallet så bör de vara i fupet.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Allt enligt den käcka devisen "Bättre förekomma än förekommas" eller varför inte "Anfall är bästa försvar" det är som du skriver förmodligen ett sätt för Hiding att neutralisera ett eller flera försök från Backman att komma med alternativa förklaringar med hänvisning till att det inte är utrett, kan Hiding visa att det finns en gedigen utredning i "slasken" så är ju det slaget vunnit.

Men annars är det ju lite ovanligt att åklagaren talar om att det finns en gigantisk "slask" också, den brukar det ju talas väldigt tyst om.

Jo. Håller med om att det nog är klart ovanligt att en åkl på detta mediala vis trumpetar ut slasksläppet. Som om det vore en ny Stieg Larsson roman. Nästan.
Tänker att det helt enkelt då bör bottna i något ovanligt.
Och att detta ovanliga då är mgm:s ovanligt ihärdiga ifrågasättande av hur utredningen har bedrivits. Givetvis en total spekulation.

Spånar vidare om att åkl nog (säkerligen) ser fallet vandra vidare till HR. Och i HR ser man väl bara till vad som lagts fram/tagits upp i TR. Lyssnar till de inspelade förhören etc.
Någon ny förhandling där blir det väl bara om någon av parterna har nytt material att framlägga. Och här kommer slasken in.
Om inte slasken nu i detta läge fullt ut kommuniceras försvaret så skulle SD/Backman säkerligen i ”andraläget” begära ut allt och lite till inför HR-förhandling.
Och Hiding hamnar då kanske i ett lite mer defensivt läge med sämre kontroll på vad som komma skall från motparten.
Kanske.
Citera
2020-01-30, 19:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jo, jag känner till att det är så. Idag läste jag om ett fall i Expressen, där en man blev friad av Attunda domstol angående mord på sin hustru. Tre olika rättsläkare hade 3 olika teorier om eventuell dödsorsak. Hoppas det är uppklarat i Lenas fall. I Expressenfallet har mannen anmält sig själv skyldig till hustruns mord, men är uppenbarligen oskyldig. Hans försvarsadvokat Arvid Danielsson menar att polis och åklagare stirrat sig blinda på vissa delar och sett det man vill se. Han menar att det tillvägagångsättet är potentiellt farligt och drar även paralleller till Quick-fallet.

Vad jag läste om fallet med de tre rättsläkarna var det faktum att det inte gick att utesluta självmord och inte heller fastställa dödsorsak, eftersom alla tre rättsläkare hade olika åsikt om dödsorsaken. Man hade ju också funnit råttgift i kvinnan, och mannens erkännande stämde inte överens med de uppgifter om hur mordet gått til stämde ju inte med de fynd man hade på kroppen Mannen hade sagt att han tagit henne runt halsen så hon kvävdes, men det fanns inga märken där.

Domen har inte fallit ännu. Att han är oskyldig är väl svårt att avgöra? Men det är mycket som verkar oklart över hur hon har avlidit. Han är frisläppt tills dom faller.

Självklart säger advokaten saker som talar för hans klients fördel, det är hans jobb. I det fallet verkar det ju vara svårt att avgöra om det är ett brott överhuvudtaget.

I L*enas fall finns inga sådana tvetydigheter. Vissa här har väl iofs försökt få det att verka som att l*ena mer eller mindre dödat sig själv (ironi), men vi vet att åklagaren har gått ut med att L*ena har utsatts för grovt våld. Det finns inga tveksamheter att hon har mördats.

Det är ju märkligt att du drar paralleller mellan Hjärstamordet och Järfällafallet ovan.
Du kommer inte att hitta paralleller här som liknar Quick- fallet.

Ännu har inte FUP kommit och du vet inte vad åklagaren har i utredningen.
Då kan du ju inte redan nu veta att hon är korrupt?
Citera
2020-01-30, 19:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo. Håller med om att det nog är klart ovanligt att en åkl på detta mediala vis trumpetar ut slasksläppet. Som om det vore en ny Stieg Larsson roman. Nästan.
Tänker att det helt enkelt då bör bottna i något ovanligt.
Och att detta ovanliga då är mgm:s ovanligt ihärdiga ifrågasättande av hur utredningen har bedrivits. Givetvis en total spekulation.
Det är precis så jag också har spekulerat. Åklagaren vill att alla förmodat tjafsiga frågor från SD/IB ska utredas nu och inte tas upp under rättegången. Med sitt uttalande har hon gjort det helt klart att de inte senare kan hänvisa till något de helt plötsligt har hittat i slasken.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Spånar vidare om att åkl nog (säkerligen) ser fallet vandra vidare till HR. Och i HR ser man väl bara till vad som lagts fram/tagits upp i TR. Lyssnar till de inspelade förhören etc.
Någon ny förhandling där blir det väl bara om någon av parterna har nytt material att framlägga. Och här kommer slasken in.
Om inte slasken nu i detta läge fullt ut kommuniceras försvaret så skulle SD/Backman säkerligen i ”andraläget” begära ut allt och lite till inför HR-förhandling.
Och Hiding hamnar då kanske i ett lite mer defensivt läge med sämre kontroll på vad som komma skall från motparten.
Kanske.
Jag är helt överens med dig om den analysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in