Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Vi är nog en hyfsad skara som begripit att förundersökningsPROTOKOLLET inte kommer innehålla 14K sidor. Men även om den bantats ner till hälften är det oerhört mycket. Blir kul att få veta hur slutprodukten blir.
Nja, så hyfsad var nog inte skaran. Den i tråden förhärskande uppfattningen var att fup skulle väga in på 14000 sidor, när uppgiften om det sidantalet omnämndes i media.
Men säkert hursomhelst ett tjockt fup.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, eftersom Backman sa att sidomaterialet var nästan lika mycket som förundersökningen, så tror jag inte att hela klabbet ligget på 28.000 sidor

, vilket jag också har sagt.
Säkert känner åklagaren att hon vill visa att utredningen är bred och att många svar kan finnas i slasken.
Jag har aldrig läst en slask, och har bara en vag aning om vad den innehåller. Men jag tänker mig att viktiga personer som har utretts, men ändå avförts av olika skäl, borde de inte var med i förundersökningen?
Eller?
Har ej heller bläddrat i nån slask. Men nog är det som du är inne på; för utredningen viktiga personer lär ju inte hamna där. Har de någon ”dignitet” för fallet så bör de vara i fupet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Allt enligt den käcka devisen "Bättre förekomma än förekommas" eller varför inte "Anfall är bästa försvar" det är som du skriver förmodligen ett sätt för Hiding att neutralisera ett eller flera försök från Backman att komma med alternativa förklaringar med hänvisning till att det inte är utrett, kan Hiding visa att det finns en gedigen utredning i "slasken" så är ju det slaget vunnit.
Men annars är det ju lite ovanligt att åklagaren talar om att det finns en gigantisk "slask" också, den brukar det ju talas väldigt tyst om.
Jo. Håller med om att det nog är klart ovanligt att en åkl på detta mediala vis trumpetar ut slasksläppet. Som om det vore en ny Stieg Larsson roman. Nästan.
Tänker att det helt enkelt då bör bottna i något ovanligt.
Och att detta ovanliga då är mgm:s ovanligt ihärdiga ifrågasättande av hur utredningen har bedrivits. Givetvis en total spekulation.
Spånar vidare om att åkl nog (säkerligen) ser fallet vandra vidare till HR. Och i HR ser man väl bara till vad som lagts fram/tagits upp i TR. Lyssnar till de inspelade förhören etc.
Någon ny förhandling där blir det väl bara om någon av parterna har nytt material att framlägga. Och här kommer slasken in.
Om inte slasken nu i detta läge fullt ut kommuniceras försvaret så skulle SD/Backman säkerligen i ”andraläget” begära ut allt och lite till inför HR-förhandling.
Och Hiding hamnar då kanske i ett lite mer defensivt läge med sämre kontroll på vad som komma skall från motparten.
Kanske.