Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Faktum är att jag tror att hon inte ens har uppmanat försvaret att ta del av slasken, utan detta konstaterande gör hon till media för att förklara varför hon begär att få förlängd åtalastid.
Dessutom säger lagen att åklagaren inte får åtala innan försvaret har hunnit läsa in sig och begärt att få de utredningsåtgärder de önskar:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Pm åklagarmyndigheten "
den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning":
"
9 Åtal får inte beslutas
innan den misstänkte och försvararen fått möjlighet att ta del av förundersökningsmaterialet och kunnat ange den utredning de anser önskvärd och i
övrigt anföra vad de anser nödvändigt. "
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201901-den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning.pdf
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
NA 28/1-20:
"
Enligt Åsa Hiding är det inte konstigt att försvaret behöver mer tid för att gå igenom de tusentals sidor som förundersökningen består av.
– Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon."
https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit
Nog får det ändå nu anses ”bekräftat” att dessa 14 000 sidor avser hela fu-materialet (allt som framkommit under utredningen), alltså även sidomaterial (den sk ”slasken”).
Som jag från början påtalade.
Ang fettet: tror så här om anledningen till att åkl ”propsar” på att försvaret skall ta del av hela klabbet: SD hade ju enl uppgift från Backman framfört någon form av egen hypotes kring omständigheterna kring mordet.
Det ligger väl nära till hands att tro att SD, mer el mindre explicit, har pekat mot någon alternativ GM. Vilket man utrett.
Och inte funnit någon substans alls i.
Därför har det slaskats. Men åkl förutser att SD under huf kommer att ideligen åberopa utredning som inte finns i fup.
Vilket kommer att göra huf till en mecklig historia. Lika så bäst då för åkl att delge allt och sedan ge gott om tid/uppskov för inläsning.
På så vis kan hon på förhand neutralisera kommande invändningar etc.