2020-01-29, 19:06
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det måste väl ändå vara synnerligen ovanligt att ÅK säger åt försvaret
å läsa slasken.
Tycker det vore tjänstefel å inte gå igenom den.

Jag får för mig att den ”debunkar” konstiga teorier från SD ...
Citera
2020-01-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Faktum är att jag tror att hon inte ens har uppmanat försvaret att ta del av slasken, utan detta konstaterande gör hon till media för att förklara varför hon begär att få förlängd åtalastid.

Dessutom säger lagen att åklagaren inte får åtala innan försvaret har hunnit läsa in sig och begärt att få de utredningsåtgärder de önskar:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------

Pm åklagarmyndigheten "den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning":

"9 Åtal får inte beslutas
innan den misstänkte och försvararen fått möjlighet att ta del av förundersökningsmaterialet och kunnat ange den utredning de anser önskvärd och i
övrigt anföra vad de anser nödvändigt.
"

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201901-den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning.pdf

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
NA 28/1-20:

"Enligt Åsa Hiding är det inte konstigt att försvaret behöver mer tid för att gå igenom de tusentals sidor som förundersökningen består av.

Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon.
"

https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

Nog får det ändå nu anses ”bekräftat” att dessa 14 000 sidor avser hela fu-materialet (allt som framkommit under utredningen), alltså även sidomaterial (den sk ”slasken”).
Som jag från början påtalade.

Ang fettet: tror så här om anledningen till att åkl ”propsar” på att försvaret skall ta del av hela klabbet: SD hade ju enl uppgift från Backman framfört någon form av egen hypotes kring omständigheterna kring mordet.
Det ligger väl nära till hands att tro att SD, mer el mindre explicit, har pekat mot någon alternativ GM. Vilket man utrett.
Och inte funnit någon substans alls i.
Därför har det slaskats. Men åkl förutser att SD under huf kommer att ideligen åberopa utredning som inte finns i fup.
Vilket kommer att göra huf till en mecklig historia. Lika så bäst då för åkl att delge allt och sedan ge gott om tid/uppskov för inläsning.
På så vis kan hon på förhand neutralisera kommande invändningar etc.
Citera
2020-01-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Sant. En del läggs åt sidan (slasken). Det kanske "bara" blir 7000 sidor?

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nog får det ändå nu anses ”bekräftat” att dessa 14 000 sidor avser hela fu-materialet (allt som framkommit under utredningen), alltså även sidomaterial (den sk ”slasken”).

Ang fettet: tror så här om anledningen till att åkl ”propsar” på att försvaret skall ta del av hela klabbet: SD hade ju enl uppgift från Backman framfört någon form av egen hypotes kring omständigheterna kring mordet.
Det ligger väl nära till hands att tro att SD, mer el mindre explicit, har pekat mot någon alternativ GM. Vilket man utrett.
Därför har det slaskats. Men åkl förutser att SD under huf kommer att ideligen åberopa utredning som inte finns i fup.
Vilket kommer att göra huf till en mecklig historia. Lika så bäst då för åkl att delge allt och sedan ge gott om tid/uppskov för inläsning.
Vi är nog en hyfsad skara som begripit att förundersökningsPROTOKOLLET inte kommer innehålla 14K sidor. Men även om den bantats ner till hälften är det oerhört mycket. Blir kul att få veta hur slutprodukten blir.
Citera
2020-01-29, 19:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, eftersom Backman sa att sidomaterialet var nästan lika mycket som förundersökningen, så tror jag inte att hela klabbet ligget på 28.000 sidor , vilket jag också har sagt.

Säkert känner åklagaren att hon vill visa att utredningen är bred och att många svar kan finnas i slasken.

Jag har aldrig läst en slask, och har bara en vag aning om vad den innehåller. Men jag tänker mig att viktiga personer som har utretts, men ändå avförts av olika skäl, borde de inte var med i förundersökningen?
Eller?
Citera
2020-01-29, 19:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Allt enligt den käcka devisen "Bättre förekomma än förekommas" eller varför inte "Anfall är bästa försvar" det är som du skriver förmodligen ett sätt för Hiding att neutralisera ett eller flera försök från Backman att komma med alternativa förklaringar med hänvisning till att det inte är utrett, kan Hiding visa att det finns en gedigen utredning i "slasken" så är ju det slaget vunnit.

Men annars är det ju lite ovanligt att åklagaren talar om att det finns en gigantisk "slask" också, den brukar det ju talas väldigt tyst om.
Citera
2020-01-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ja, eftersom Backman sa att sidomaterialet var nästan lika mycket som förundersökningen, så tror jag inte att hela klabbet ligget på 28.000 sidor , vilket jag också har sagt.

Säkert känner åklagaren att hon vill visa att utredningen är bred och att många svar kan finnas i slasken.

Jag har aldrig läst en slask, och har bara en vag aning om vad den innehåller. Men jag tänker mig att viktiga personer som har utretts, men ändå avförts av olika skäl, borde de inte var med i förundersökningen?
Eller?
Här finns ett fall om en man som begärde ut slasken. Lite information som kan vara till hjälp.
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/polisen-behover-inte-lamna-ut-uppgifter/
Citera
2020-01-29, 21:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag får för mig att den ”debunkar” konstiga teorier från SD ...

Citat:

Det jag fetat ovan, ja så kan det vara. Det "goda rådet" kan snarare vara en uppmaning och markering att även göra hemläxans "överkursuppgifter" innan provet vilket försvaret självklart skulle gjort ändå, utan uppmaningen. Den var nog mest någon slags inlindad information för dem som kan tyda kodspråket.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Allt enligt den käcka devisen "Bättre förekomma än förekommas" eller varför inte "Anfall är bästa försvar" det är som du skriver förmodligen ett sätt för Hiding att neutralisera ett eller flera försök från Backman att komma med alternativa förklaringar med hänvisning till att det inte är utrett, kan Hiding visa att det finns en gedigen utredning i "slasken" så är ju det slaget vunnit.

Men annars är det ju lite ovanligt att åklagaren talar om att det finns en gigantisk "slask" också, den brukar det ju talas väldigt tyst om.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-01-29 kl. 22:11.
Citera
2020-01-30, 10:53
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ja, det kan vara så att "slasken" är ett internt ord som kanske inte begrips av alla - och man kan ju definitivt inte skriva slask i offentliga dokument. Du har nog rätt.
Sidomaterial är det samma som slasken, slasken är som du säger ett slangord för sidomaterial.
Citera
2020-01-30, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Här finns ett fall om en man som begärde ut slasken. Lite information som kan vara till hjälp.
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/polisen-behover-inte-lamna-ut-uppgifter/

Tack så mycket för den intressanta länken!

Som det verkar gäller ju sekretess på vissa uppgifter i allmänna handlingar, att de är offentliga alltså:

Det är Offentlighets- och sekretesslagen som avgör vad som kan lämnas ut.

Men i det här fallet med L*ena så borde ju åklagaren ha bestämt vad som ska sekretessmärkas och vad som ska få läsas.
Citera
2020-01-30, 11:03
Medlem
Citat:
Tack så mycket för den intressanta länken!

Som det verkar gäller ju sekretess på vissa uppgifter i allmänna handlingar, att de är offentliga alltså:

Det är Offentlighets- och sekretesslagen som avgör vad som kan lämnas ut.

Men i det här fallet med L*ena så borde ju åklagaren ha bestämt vad som ska sekretessmärkas och vad som ska få läsas.
Jag tror inte något sekretessbeläggs för advokaten. Det vore ju jäkligt märkligt om de som jobbar med fallet inte skall få läsa allt. Sekretessen gäller väl oss - allmänheten?
Citera
2020-01-30, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror inte något sekretessbeläggs för advokaten. Det vore ju jäkligt märkligt om de som jobbar med fallet inte skall få läsa allt. Sekretessen gäller väl oss - allmänheten?

Jag har ingen aning.
Att gissa är ingen ide, känns det som.
Citera
2020-01-30, 12:27
Medlem
Zisselas avatar
Citat:

En sekretessbedömning gäller aldrig alla och hela materialet. En individuell sekretessbedömning ska alltid göras varje gång ett material begärs ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in