Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Definiera vad du menar med "judar" här. Är det en religion du menar, en ras, en kultur?
Sen var ju judarna långt ifrån först. Jag brukar länka till den här videon om hur landet bytt ägare:
https://www.youtube.com/watch?v=-evIyrrjTTY
Som sagt, palestinierna är också ättlingar till de som bodde där för 2000 år sedan, varför skulle de ha mindre rätt till det för att de inte längre kallar sig judar?
Du verkade vara inne på att det var viktigt att palestinierna inte haft en egen, självständig stat. Ja, det har inte skåningarna heller. Vad säger du sen om områden som USA och Australien? Skall de också återlämnas till dem som var där först?
Men ändå försvarar du just något sådant med argumentet att "judarna" i någon abstrakt mening var där först. Någon evig genetisk(?) rätt till området.
Om vi nu slopar all rasideologi, ja all indelning i raser, blir det mycket enklare. De som bodde i Palestina hade rätt att bo kvar där och en grupp invandrare hade ingen rätt att fördriva dem. Vad respektive grupper kallade sig har då inget med saken att göra.
Jag tänker framförallt religion, men som du vet kan judar också vara etnicitet och kultur, men vem som är Jude har jag inget definitivt svar på då olika definitioner finns, jag kör mycket på att ha haft en judisk mor.
Det var en "fin" film i bemärkelsen att den illustrerar med hur stor blodslust vi människor gillar att erövra och döda, absolut tänkvärd. En fråga blir dock varför israel har araber som både arbetar och bor där men hur många judar finns inom de palestinska områdena, i Knesset finns araber, hur många judar sitter med och bestämmer hos Hamas och Abbas? I Israel finns kristna bahai, muslimer och andra religioner, likaså troende och icketroende, höger och vänster. I Israel finns en livlig debatt förd av bla Gideon Levy, I Israel finns antisionister. Så Israel är helt ok att dela landet med, tja alla möjliga människor. Vad palestinierna vill göra är lite grumligt, det verkar som att inte dessa vill dela landet med någon men Israeler har inget problem med det. Kanske det som är en del av problemet?
Hur mycket dagens palestinier är ättlingar till de som bodde där 2000 år sedan vet jag inte men jag ska titta mer på det.
Ok exemplet Skåne, om Skåne haft skånska kungar tempel, gravar, mynt och ett eget land och förlorat det, så skulle jag förstå om de vill ha tillbaka det. Dvs de har haft något och förlorat det. Med palestinerna menar jag att de aldrig haft det på samma sätt och därför förstår jag inte deras krav på att få det "tillbaka".
Jag kan inte tillräckligt mycket om vare sig USA eller Australiens grundande men jag vet att vissa ibland på skoj men lite på allvar säger att natives i USA borde få tillbaka det.
Det genetiska låter jag vara för det vet jag inte tillräckligt mycket om, men visst har jag läst om likheten världens judar över, om genetik ska vara en faktor i detta, kanske, kanske inte. Jag förstår bättre argumentet med Salomos tempel långt innan både Islam och Kristendom, men jag menar inte det religiösa argumentet att Gud gav Judarna landet för argumentation hämtat från Bibeln väger lätt för mig. Jag menar de arkeologiska bevis för att Judar vad där först.
Visst finns det saker som skulle göra frågan lättare, uteslut etnicitet eller religion men just för att de inte går så är frågan fortfarande olöst.