2020-01-29, 23:21
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att upplysa vad biologisk kontroll är, det är ett koncept inom jordbruk när man använder ex. rovdjur för att kontrollera skadeinsekter istället för att använda kemiska bekämpningsmedel. Det är ett koncept som helt och hållet uppfanns i Israel och idag är något som alla proffsodlare använder, även ofta hobbyodlare brukar köpa ex. Bacillus thuringiensis israelensis. Att du skulle ha köpt mat i affären en gång i livet där inte israelisk agrotech varit involverad är helt obefintlig ens om du var född tidigt 70-tal.
Jaha, och skriftsystemet uppfanns i dagens Irak, så tänk på det varje gång du gör ett inlägg.
Citera
2020-01-29, 23:22
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ja, men en mer korrekt definition är att säga att Gaza var det enda Palestina, plus Ashdod och Sderot. Jerusalem tillhörde aldrig Filisteen.

Varför heter det Lappland då och varför tillhör det Sverige om samerna var där innan?

Din uppdelning är irrelevant. Gaza var en del av både det ottomanska respektive brittiska Palestina.

Det tillhör Sverige av samma anledning som Jaffa och Negev tillhör Israel. Det har kommit att accepteras internationellt. Framför allt så är det så att samer accepterar styret och därmed är det en icke-fråga.

Citat:
Tack där kom den. Fint att se att de riktiga skitfärgerna kommer fram tillslut, det luktade lite äckligt några gånger men nu vet vi.

Jag har tidigare haft stor respekt för det judiska folket. Dessvärre har jag äcklats av att se hur judar som du attackerar palestinier och islam och kan inte längre låtsas som att allt är gott. Framför allt har jag sett hur de flesta amerikanska och europeiska judar försvarar den mest högerextrema israeliska regering med näbbar och klor.
Citera
2020-01-29, 23:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Möjligen har du ett begränsat ordförråd som inte låter dig skilja på producera och tillverka.
R&D står för forskning och utveckling, inte tillverkning.

Så du tror att Apples näst största R&D i hela världen är irrelevanta för Apples produkter? Vad är din poäng exakt? Att Apple skulle kunna lägga ner hela verksamheten imorgon och inte märka av resultatet eller att inga av komponenterna i hårdvaran eller mjukvaran är relaterade till deras israeliska verksamhet?

Citat:
Förstår inte alls varför du försöker haussa Israel inom elektroniksammanhang när landet varken är känt för tillverking (eftersom du nämnde hårdvara) eller återfinns bland topp 10 företag som sysslar med halvledare.

Min poäng är att du är dum i huvudet:

https://www.intel.com/content/www/us/en/corporate-responsibility/intel-in-israel.html
Citera
2020-01-29, 23:37
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Varför heter det Lappland då och varför tillhör det Sverige om samerna var där innan?
Lappland har i dess olika former varit en del av Sverige i 700 år. Tycker du det är en relevant jämförelse med den judiska ockupationen som pågått under 70 år och som varit bestridd från dag ett?
Citera
2020-01-29, 23:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Din uppdelning är irrelevant. Gaza var en del av både det ottomanska respektive brittiska Palestina.

Nej, Gaza tillhörde enbart det Ottomanska riket, Palestina fanns inte. Det är precis därför jag frågar om Lappland, fattar du trögt? Du skriver att det tillhör det svenska folket, på vilket sätt tillhör Lappland det svenska folket om obefolkade delar av palestinamandatet tillhör ett folk som själva representerar en främmande kultur (arabiska är inte ett språk som de ursprungliga palestinierna pratade, de första palestinierna pratade grekiska, d.v.s den "palestinska kulturen" idag är i själva verket en invandrande/ erövrande kultur).

Citat:
Det tillhör Sverige av samma anledning som Jaffa och Negev tillhör Israel. Det har kommit att accepteras internationellt. Framför allt så är det så att samer accepterar styret och därmed är det en icke-fråga.

Men VEM HAR MEST RÄTT TILL LAPPLAND enligt din egen logik? Jag frågar för jag fattar inte hur du tänker.

Citat:
Jag har tidigare haft stor respekt för det judiska folket. Dessvärre har jag äcklats av att se hur judar som du attackerar palestinier och islam och kan inte längre låtsas som att allt är gott.

Ja, eller hur, jag "ATTACKERAR PALESTINIER". Jag som är en av de få i tråden som faktiskt visar att jag bryr mig mer om palestinier än jag bryr mig om medeltida skitreligioner. Hur många av de här "flesta judiska monstren" är det du träffat nu egentligen? Vad heter de? Har du namnet på någon av dem?

Citat:
Framför allt har jag sett hur de flesta amerikanska och europeiska judar försvarar den mest högerextrema israeliska regering med näbbar och klor.

Herregud, enligt vilken jävla metrik är Israels regering MER HÖGEREXTREM ÄN PALESTINA? Du försvarar en regim som avrättar dissidenter och homosexuella och tycker att Israel är värre för att de skjuter ihjäl personer som viftar med sprängmedel i offentliga miljöer?
Citera
2020-01-29, 23:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Men om då Judarna faktiskt haft en självständig stat för tusentals år sedan, och palestinierna aldrig haft det så gör det deras krav har mindre autencitet enligt mig, dvs att det har funnits ett område som romare, britter och andra kallat palestina men en stat har inte funnit förräns nu? Jag menar att en palestinsk stat är en ny ide.
Är inte detta att klyva historien in absurdum? Situationen är egentligen ganska enkel - i område X bodde 1946 folket A. Sedan kom folket B från 1000 mil ifrån och med vapen körde bort folket A.

Nu är ju frågan - vem har mest rätt till område X, folket A eller folket B? Om "might give right" var nazisterna rättfärdiga när de beslöt att rena det tyska folket från det judiska inflytandet. Och det på ett väldigt handgripligt sätt. Som sagt - might give right - ja eller nej?
Citera
2020-01-29, 23:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Lappland har i dess olika former varit en del av Sverige i 700 år. Tycker du det är en relevant jämförelse med den judiska ockupationen som pågått under 70 år och som varit bestridd från dag ett?

På vilket sätt gör det skillnad? De som bor i Israel har ingenting med det som skedde för 70 år sen att göra, de var inte involverade på något sätt varken i tanke eller handling. Dessutom är det lika aktuellt idag för samerna. Varför ska du som svensk tycka något om palestinasituationen när du representerar översittarna från Stockholm i Lappland?
Citera
2020-01-29, 23:50
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Så du tror att Apples näst största R&D i hela världen är irrelevanta för Apples produkter?
Vad är syftet med en insinuerande fråga när du fick allt svart på vitt?

Citat:
Min poäng är att du är dum i huvudet:
https://www.intel.com/content/www/us/en/corporate-responsibility/intel-in-israel.html
Men det är bara därför att du låter känslorna ta över när du blir upprörd.

Läser du med förståelse för alla språkliga nyanser inser du att jag tog upp första bästa google-träff (skrev det explicit), UTAN att detaljstudera var just Intel valt att förlägga någon avdelning. Nyss yrade du om Apple. Snacka om att flytta på stolparna.

Dessutom är Intel amerikanskt, inte israeliskt. Hoppas att det inte dyker upp någon indier och börjar en tirad om det indiska Google, för att nuvarande CEO är indier, och att det jobbar en del indier på företaget. Min poäng att folk som resonerar på det sätter verkar ha ett uppdämt behov att hävda sig, vad det nu kan bero på...
Citera
2020-01-29, 23:57
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Nej, Gaza tillhörde enbart det Ottomanska riket, Palestina fanns inte. Det är precis därför jag frågar om Lappland, fattar du trögt? Du skriver att det tillhör det svenska folket, på vilket sätt tillhör Lappland det svenska folket om obefolkade delar av palestinamandatet tillhör ett folk som själva representerar en främmande kultur (arabiska är inte ett språk som de ursprungliga palestinierna pratade, de första palestinierna pratade grekiska, d.v.s den "palestinska kulturen" idag är i själva verket en invandrande/ erövrande kultur).

Men VEM HAR MEST RÄTT TILL LAPPLAND enligt din egen logik? Jag frågar för jag fattar inte hur du tänker.

Ja, eller hur, jag "ATTACKERAR PALESTINIER". Jag som är en av de få i tråden som faktiskt visar att jag bryr mig mer om palestinier än jag bryr mig om medeltida skitreligioner. Hur många av de här "flesta judiska monstren" är det du träffat nu egentligen? Vad heter de? Har du namnet på någon av dem?

Herregud, enligt vilken jävla metrik är Israels regering MER HÖGEREXTREM ÄN PALESTINA? Du försvarar en regim som avrättar dissidenter och homosexuella och tycker att Israel är värre för att de skjuter ihjäl personer som viftar med sprängmedel i offentliga miljöer?

Du förstår inte. Palestina är en term för området. Gaza var en del av den. Lappland är en del av Sverige på samma sätt. Inget av detta går att jämföra eller har något att göra med att invandrade europeiska judar bedrev och bedriver än idag ett kolonialprojekt.

Du skrev så sent igår kväll en antimuslimsk text. Netanyahu och Israel är en ockupationsmakt som begår stora brott på Västbanken och Gaza. Att Israel bara dödar terrorister funkar som sagt i din synagoga eller i liberal media - inte i en seriös debatt år 2020 med fakta lättillgängligt.
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-30 kl. 00:17.
Citera
2020-01-29, 23:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
På vilket sätt gör det skillnad? De som bor i Israel har ingenting med det som skedde för 70 år sen att göra, de var inte involverade på något sätt varken i tanke eller handling. Dessutom är det lika aktuellt idag för samerna. Varför ska du som svensk tycka något om palestinasituationen när du representerar översittarna från Stockholm i Lappland?
Därför att i något läge så måste vi dra en gräns för vad som är relevant att ta upp. Min personliga åsikt är att några generationer är ett relevant mått, och det oavsett vilket land eller folk som vi talar om. Du anser att för judar är 2000 år ett relevant mått för när man ännu kan kräva sin rätt till ett visst land, för icke-judar verkar 2-3 år vara tillräckligt innan man inte anses ha någon rätt till landet. En smula hycklande kanske?
Citera
2020-01-29, 23:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Läser du med förståelse för alla språkliga nyanser inser du att jag tog upp första bästa google-träff (skrev det explicit), UTAN att detaljstudera var just Intel valt att förlägga någon avdelning. Nyss yrade du om Apple. Snacka om att flytta på stolparna.

Det är du som inte förstår. Jag skrev inte att Intel och Apple var Israeliska företag, jag skrev att Israels ekonomi är inbyggd i världsekonomin som gör att en bojkott av Israel blir helt orealistisk på alla tänkbara sätt. Att du försöker pladdra bort det ändrar ingenting av grundargumentet: det går inte att bojkotta Israel på det sätt som du tror. Du kan göra ett konsumentval men du kan inte tvinga en nationalekonomi att bryta upp med det STÖRSTA utvecklingscentrat i världen (ja, Israel har fler startups än Silicon Valley vet att du inte tror det men kolla så får du se).
Citera
2020-01-29, 23:59
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Palestinierna accepterade Israel lika lite som Israel skulle acceptera att araber i det som nu är Israel och har arabisk majoritet ska bli självständigt. Efter det har det varit en kamp och palestinierna har till slut accepterat en kompromiss. Israel vill inte ha en riktig tvåstatslösning som du nyss fått höra av Netanyahu och Trump.

Du har fått källor som visar var palestinier härstammar från. De är från Palestina.

Palestinierna får ta vilka beslut de än vill, det mesta har dock lett till att de befinner sig i en mycket sämre position än ursprungligen. De har konsekvent fattat dåliga beslut.

Jag har inte förtroende för vare sig Trump eller Netanyahu, det tycker jag säger sig självt att palestinierna måste vara delaktiga. Det har inget med om jag gillar palestinier eller inte, utan rent praktiskt så måste de vara med om en varaktig fred ska finnas. En stat/två stater är en intressant frågeställning, något jag helt låter de inblandade parterna ta ställning till. Att vissa israeler däremot är tveksamma förstår jag efter överlämnandet av Gaza till palestinierna, de hade kunnat göra något riktigt bra av det men de valde en helt annan väg. Så Palestinska stater betyder inte alltid fred för Israel eller palestinier.

Jag hävdar fortfarande att jag inte vet exakt varifrån palestinier kommer ifrån, du kan ha rätt eller någon annan kan ha rätt (pga olika källor). Jag vet inte. Men om vi nu gör det här med ursprung och historia till en viktig punkt så är inte araber ursprungsbefolkning i regionen, och Islam är en modern religion i jämförelse. Så judar var där långt före muslimska araber, vill palestinerna kalla sig araber så är de inte ursprungligen från området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in