2020-01-30, 12:51
Medlem
Jeff.Becks avatar
Hmm, är det inte märkligt med så många smittade utomlands av kineser, när antalet kineser med smittan officiellt är ganska lågt och i princip obefintligt i förhållande till folkmängd?
Citera
2020-01-30, 12:52
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
OMG 6000 pers FAST PÅ FÄRJA efter viruslarm. Vilken mardröm
https://www.expressen.se/nyheter/170-doda-i-coronaviruset-ikea-stanger-helt-i-kina/
Dem måste göra så till proverna är odlade och man får fram om dessa har Corona viruset äller en vanlig förkylning, Dom agerar som dem ska Italienska myndigheterna sedan då provsvaren kommer och det visar sig vara negativt lägger fartyget ut igen och förmodligen går tillbaka till Barcelona!
Citera
2020-01-30, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
WHO håller emergency session idag 13.30 och kommer ev. utlysa en PHEIC (Public Health Emergency of International Concern). Tidigare virus som fått denna status är t.ex. Ebola.

Jag tycker man ska vara förberedd på att detta kommer bli en global pandemi där majoriteten av befolkningen kommer få smittan med en dödlighet någonstans mellan 3-10%.

Det man bör vara mest orolig över är inte att folk kommer dö, det är vilken effekt det kommer att ha på samhället / ekonomin överlag.
Hur många blir det finns ju 7.5 miljarder människor så 750 miljoner kommer avlida. Hemskt!!
Citera
2020-01-30, 12:54
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Alla människor tänker på sig själva, man bryr sig inte om andra när världen är på ruinens brant.

Jag tror knappast på att människor skulle böra dessa för någon annans skull

Om man normaliserar användandet av mask, dvs som en självklarhet kommer även den smittande personen följa skaran. Du skulle nu kunna bära på viruset, om du hade mask skulle du undvika sprida det vidare. Det borde dvs ligga i DITT intresse att normalisera mask.
Senast redigerad av Faceless-Void 2020-01-30 kl. 13:03.
Citera
2020-01-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
På ett sjukhus i Wohan behövde 76% respiratorhjälp.
Utan att nämna andra problem med vården så har Sverige extremt lågt antal såna platser per 100 000 invånare att börja med. Respiratorer finns knappast i överflöd någonstans om man tappar kontrollen över smittan och behovs även i normal vård för traumapatienter tex.
Däri ligger nog största problemet.

Av alla patienter eller de som var kritisk sjuka. Har du någon källa?
Citera
2020-01-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Dem måste göra så till proverna är odlade och man får fram om dessa har Corona viruset äller en vanlig förkylning, Dom agerar som dem ska Italienska myndigheterna sedan då provsvaren kommer och det visar sig vara negativt lägger fartyget ut igen och förmodligen går tillbaka till Barcelona!
Ja, det fattar jag väl men tänk på ovissheten för de som är på fartyget. Ofta mycket gamlingar på kryssningsfartygen. Alltså många i riskzonen
Citera
2020-01-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hur många blir det finns ju 7.5 miljarder människor så 750 miljoner kommer avlida. Hemskt!!

Bra för miljön dock.
Citera
2020-01-30, 12:57
Medlem
Bakaxels avatar
Någon som vet hur man kan skaffa viruset? Skulle vilja infektera mig själv så snart som möjligt medan det finns resurser utifall jag mot förmodan skulle behöva intensivvård. Ung och man vid optimal hälsa, bara hyra en stuga i Norrland och snorta lite infekterat mjöl och ta sig igenom influensan. Sedan bränna alla kläder och lakan och vädra och desinfektera stugan.
Citera
Medlem
Fick höra precis att Sverige inte sätter folk i karantän (sades på P1 igår) pga att det inte var konstaterat smittande under inkubationstiden.
Men om det nu är så att det smittar under så var det ett korkat drag.
Citera
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är mycket roande (och skrämmande) att följa hysterin i denna tråd. Om folk beter sig så här angående ett mes-virus som media kommer sluta rapportera om vilken dag som helst - undra hur folk kommer bete sig när en riktig viruspandemi slår till? Folk kommer ta död på varandra långt innan viruset. Huga mig.

Tror du lever i förnekelse. Det är okej att vara rädd.
Citera
2020-01-30, 13:00
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Hmm, är det inte märkligt med så många smittade utomlands av kineser, när antalet kineser med smittan officiellt är ganska lågt och i princip obefintligt i förhållande till folkmängd?

Är ju förmodligen ett stort mörkertal, vänta en vecka så ska det nog hunnit götta till sig.
Senast redigerad av Faceless-Void 2020-01-30 kl. 13:01. Anledning: Felstavningar
Citera
2020-01-30, 13:02
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck

Det är ingen som säger att de rapporterade diagnostiserade fallen är annat än en underrepresentation. Det riktiga antalet smittade var det väl några forskare utomlands som hade uppskattat till circa 50 000 för några dagar sedan. Jag tror dom byggde en simuleringsmodell där man tittade på hur många som hade blivit smittade utomlands - och sen provade man olika parametrar för att få resultatet att komma så nära som möjligt med de faktiska antal fall vi har sett utomlands. Med den metoden tror jag dom kom fram till 50 000 cirkus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in