2020-01-29, 15:12
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Halva Afrikas befolkning riskerar att raderas ut enligt dig? Varför tror du det? Vare sig mässlingen eller ebola har raderat ut någon halv befolkning någonstans. Afrikas befolkning växer ju.

Jag har själv haft mässling och känner många som haft den och vet att det är en jobbig sjukdom, men vare sig jag (som du förstår) eller någon annan dog. Jag förstår att läget är svårare i områden med sämre förutsättningar, men halva befolkningen?

En epidemi av en sådan magnitud i redan bräckliga samhällen där hokus pokus är den gängse läkekonsten innebär en "utmaning" på politisk svenska.
Citera
2020-01-29, 15:12
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Tror det har att göra med arbetskraft och produktion. Stannar kina av och rider ut stormen issolerade i 1-6 mån så stannar alla andra företag som är beroende av leveranserna. Sjukdomen i sig är nog rätt oviktig, däremot hanteringen av den slår mot världsekonomin
Ja det är min bild också. Men med tanke på att redan 60 miljoner människor(?) är i karantän + att övriga Kina kraftigt bromsar in( knappast lika många ute i köpcentrum, restauranger osv redan nu) kan iaf jag tycka att börsen borde gå ner minst 5 procent.
Citera
2020-01-29, 15:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Ganska naivt tro Tyskarna är på nått vis hederligare än några andra alla regeringar är måna om att det ska se bra ut och utan tvekan har historien påvisat att de är beredda att offra vanligt folk bara för att. Många psykopater sitter i regeringar. Tysklands sjukvård var fenomenal på 70-80 talet men har undergått svåra nedskärningar speciellt kiring bostadsområdes läkarna som numera har hela städer som arbetsfält.

Är ochså anmärkningsvärt märkligt att det inte finns en enda röd prick på John Hopkins WHO's karta
öbver afrika där det är tonnvis med Kineser som dagligen flyger fram å tillbaka, som vanligt blir det väll Afrika som får betala mest.

Africa o Indien lär vara de stora förlorarna. Får sjukdomen fäste i Indiens slum så lär folk dö som flugor. Det samma på Africas västkust där hela familjen samlas om någon blir sjuk....
Citera
2020-01-29, 15:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kineserna tveksam om marknaden är källan till utbrottet och hänvisar till the Lancelot pappret. http://www.xinhuanet.com/english/2020-01/29/c_138741063.htm

En snubbe menar att det kan finnas flera smittoställen. Inte helt otänkbart, men uppenbarligen blev det code red i Wuhan.
Citera
2020-01-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jag tänker lite på rasismen som sprids, eller det hade kallats för rasism om det hade handlat om t ex somalier eller syrier.

Föreställ er ”somalier sprider sjukan”

Jag tror detta kan växa och att misstänksamheten mot asiater kan öka

Jag kom på mig häromdagen när jag fick en kines som doktor , detta kan få underliga följder
Jo men det är ju fakta att kineserna sprider skiten då alla smittade har blivit smittade av kineser. So far iallafall
Citera
2020-01-29, 15:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Flera veganer i min närhet har hävdat att så här går det när man äter kött.

Nu äter vi inte orm i Sverige, men vad är problemet egentligen ? Är det att man har haft levande djur tillsammans med slaktade djur på en marknad ?

Veganerna får läsa på om zoonoser.
Med deras slutledningsförmåga måste vi i så fall slakta alla husdjur.
Alla djur kan få virus och är viruset zoonost så kan det smitta till människa.

Du smittas inte av ÄTANDET utan Kontakten med djur, eller djurspillning.
Tex om en mås eller duva bär på virus och du får fågelskit i huvudet så är det illa.
Citera
2020-01-29, 15:20
Medlem
okok1s avatar
En möjlig länk till pressträff: https://www.youtube.com/watch?v=lKdIvoik-bQ
Citera
2020-01-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Halva Afrikas befolkning riskerar att raderas ut enligt dig? Varför tror du det? Vare sig mässlingen eller ebola har raderat ut någon halv befolkning någonstans. Afrikas befolkning växer ju.

Jag har själv haft mässling och känner många som haft den och vet att det är en jobbig sjukdom, men vare sig jag (som du förstår) eller någon annan dog. Jag förstår att läget är svårare i områden med sämre förutsättningar, men halva befolkningen?
Helt nya virus som får härja i en befolkning som inte har någon immunitet ger alltid en risk för massdöd. När Columbus kom till Amerika 1492 introducerades en mängd sjukdomar bland de infödda som de inte hade immunitet mot, (bl a mässling) och 100-150 år senare hade befolkningen reducerats med 85-90%..
Nu har förstås afrikaner viss immunitet mot mässling, men det nya coronaviruset återstår det att se hur de (och vi) tål..

https://www.mercurynews.com/2019/05/06/columbus-brought-measles-to-the-new-world-it-was-a-disaster-for-native-americans/
Citera
2020-01-29, 15:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Jo men det är ju fakta att kineserna sprider skiten då alla smittade har blivit smittade av kineser. So far iallafall

Fast kineserna som bor här och alltid är här Sverige behöver du ju knappast oroa dig över.
Citera
2020-01-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Africa o Indien lär vara de stora förlorarna. Får sjukdomen fäste i Indiens slum så lär folk dö som flugor. Det samma på Africas västkust där hela familjen samlas om någon blir sjuk....

Absolut, sånt vet vi ju redan att inte fanken kommer nån i väst eller Kineser lyfta ett finger för några fattiga på de gigantiska landområdena.
Citera
2020-01-29, 15:34
Medlem
Nån som vet hur det gått med spridningen av smittan - i andra länder?
Såg att en släkting hade blivit smittad, i Vietnam. Men det har ju registrerats nya fall i andra länder.
Har det skett någon sekundär-spridning, att folk blivit smittade utan att dom varit i Kina?
Citera
2020-01-29, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
En snubbe menar att det kan finnas flera smittoställen. Inte helt otänkbart, men uppenbarligen blev det code red i Wuhan.

Det kan ju vara så enkelt att någon som redan var smittad spred viruset vidare på marknaden i Wuhan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in