2020-01-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Syrgas är kosmetiskt. Som att sätta ett plåster på ett brutet ben. Lunginflammation är en infektion.

Men jag tror det är smart att sätta in HIV-mediciner för de brukar få lunginflammation orsakade av HIV....

Nej syrgas är inte alls kosmetiskt. Man utgår ifrån att patientens eget immunförsvar skall kunna besegra viruset, men att det tar tid. Om patienten får problem med andningen sätter man in syrgas och kan då hålla liv i patienten betydligt längre tills immunförsvaret till sist lyckas besegra viruset.
Det är det som är hela grejen med sjukhusvården. Att sätta in bromsmediciner mot HIV däremot är nog väldigt tveksamt och väldigt dyrt.
Citera
2020-01-30, 10:14
Medlem
Antal bekräftade fall i Kina ökar nu sedan tre dagar bara linjärt med ca 1600-1800 personer/dygn. Det verkar vara så att labben som analyserar slagit i sitt kapacitetstak.

Vi får nog börja titta på andra siffror för att bedöma hur snabbt det sprids.
Antal döda ökar fortfarande exponentiellt.
Antal bekräftade fall utanför Kina fortsätter också med en exponentiell ökningstakt.
Citera
2020-01-30, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Snälla, tänk.

Vem var studiet gjort på? De som låg på akuten!

Vem hamnar på akuten? Dem som drabbas värst och är svagast.

Av DESSA gamlingar dog 11%.

Det står ålderskategorier har jag för mig. 11% dödlighet på de som studerades - ja, självklart en begränsad skara - tack så mycket för vänligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I så fall har kinesiska myndigheter gjort en riktig prakttavla. 3% är ju inte så farligt om det bara är äldre personer som skulle dött snart i alla fall. Man har satt 60 miljoner människor i karantän i onödan. Wuhan är ett industriellt centrum i Kina. Hela detta spektakel kommer att äta upp flera år av ekonomisk tillväxt.
Hur kan de vara så korkade?

Anta att dom gjort en "tavla", då är det ändå exakt vad de allra flesta ville skulle göras. De gjorde rätt eftersom det inte går att göra en korrekt bedömning när man har väldigt lite tillgänglig information. Det är väl helt självklart?
Folk sitter ju här i tråden och begär alla möjliga och omöjliga åtgärder utan att ha tillgång till riktigt pålitlig information. Snarare jävligt lite information.
Citera
Medlem
Citat:
I så fall har kinesiska myndigheter gjort en riktig prakttavla. 3% är ju inte så farligt om det bara är äldre personer som skulle dött snart i alla fall. Man har satt 60 miljoner människor i karantän i onödan. Wuhan är ett industriellt centrum i Kina. Hela detta spektakel kommer att äta upp flera år av ekonomisk tillväxt.
Menar du att 2-3% på en MILJARD-befolkning inte är allvarligt. Är du helt från vettet. Vem vill förlora sina föräldrar? Vem vill förlora en sjuk släkting som kanske har lättare astma men som skulle ha svårigheter att överleva en lunginflammation det inte finns någon hjälp för? Ingen!
Citera
2020-01-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast om du räknar så ser du att det kommer att behövas fler än 20 miljoner intensivvårdsplatser på sjukhus bara för nCov inom 30 dagar. Tror du världen kommer att bygga 20 miljoner intensivvårdsplatser till slutet på februari? Vad tror du antalet sängplatser kommer att uppnå i slutet på mars? Jag har ingen aning för jag fattar att det inte spelar någon roll när det tog fem år att bygga sjukhuset i stan jag bor.

Vi diskuterade väl dödligheten just nu, inte hur många sängplatser vi har på världens intensivvårdsavdelningar? Och du kan väl redovisa hur du får fram att vi behöver bygga 20 miljoner platser, det tänker inte jag sitta och göra åt dig...
Citera
2020-01-30, 10:18
Medlem
Citat:
Syrgas eller respirator är nog det bästa man kan erbjuda. Det finns praktiskt taget inga läkemedel som har effekt på virus. Men jag har läst rykten om att man har satt in HIV-mediciner och Tamiflu. Men effekten av dessa är troligen minimal.
Sedan kan man söva patienten och ge febernedsättande och smärtstillande så klart.

HIV-mediciner är bekräftat av kineserna. Någon annan nämnde att de användes redan vid SARS och de medicinerna är framtagna för virus.

Kineserna har nu publicerat sina första? best practises

Wuhan Institute of Virology under the Chinese Academy of Science has listed some medicines that can effectively curb the novel coronavirus at cellular level & provided the result to Hubei provincial headquarter, which is at the forefront of the battle against the virus.

https://www.globaltimes.cn/content/1177737.shtml

WHO granskar och sammanställer och resultatet kommer antagligen att publiceras här.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance
Citera
2020-01-30, 10:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Vi diskuterade väl dödligheten just nu, inte hur många sängplatser vi har på världens intensivvårdsavdelningar? Och du kan väl redovisa hur du får fram att vi behöver bygga 20 miljoner platser, det tänker inte jag sitta och göra åt dig...

Men det var NI som inkluderade vårdmöjligheterna i dödligheten. D.v.s ni säger att dödligheten bara är 2-3% för att det finns intensivvårdsmöjligheter. Om det är fler än 20 miljoner sjuka med intensivvårdsbehov så kommer dödligheten inte att vara 2-3% och nu är det fler än 20 miljoner som kommer att bli sjuka enligt nuvarande spridning inom 30 dagar och vi kommer antagligen inte att ha ett vaccin om 30 dagar.
Citera
2020-01-30, 10:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Men är dessa 99 personer verkligen representativt för hela jordens befolkning?

40% av de sjuka hade historik av kronisk hjärt/kärl-relaterad sjukdom.
68% av de sjuka var män.
47% av de sjuka hade utsatts för "något" från Hunan Seafood market.
63% var egenföretagare.
67% var i åldern 50-70 år.

Med denna bakgrund tycker i alla fall inte jag att man kan dra slutsatser för hur viruset kommer slå mot världen generellt.

Med detta i åtanke har jag en fråga:
Finns det några medicinska belägg för att "hög utsättning" för viruset kan resultera i starkare sjukdomsreaktion? De personer som arbetat på marknaden måste ju ha badat i viruspartiklar.
Skulle det teoretiskt sett kunna innebära att en låg utsättning av viruset (t.ex från någon som befinner sig i inkubationstiden) resulterar i lindrigare sjukdom?

Nej, man vet inte hur en svensk population kommer att reagera på viruset.
Dock kan man utgå från att "gubbarna" på marknaden inte tog en sjukdag för att de kände sig hängiga. De jobbade på som man gör, och att det skulle bli bättre sen.

Detta KAN ha påverkat sjukdomsförloppet, och att de blev allvarligt påverkade av lunginflammationen som kunde utvecklas under en längre tid.

Och ja, mer viruspartiklar i luften leder till en ökad risk för att bi sjuk, det är rimligt.
Citera
2020-01-30, 10:20
Medlem
Citat:

Därför vi har ett delvis okänt virus. Vi vet inte hur allvarligt det är. Det finns ett par studier från Lancet. Kineserna gör väl sina egna och WHO skulle också kontrollera kinesernas studier. Lägg till att det hände under det kinesiska nyåret när "alla" kineser reser. De/vi har också lärt sig från SARS. Det har bara varit ett stort fall av sjukhusspridning. Under SARS så spreds det viruset med ofta genom sjukhus.

Den fakta som finns är lite underlig tycker jag. Men jag är en lekman. Till ex Det är väldigt få döda utanför Wuhan i Kina och inga utanför Kina. Antingen så spreds viruset utanför Wuhan väldigt långsamt så vi kommer få många fler döda eller så är viruset inte så dödligt utanför Wuhan av någon anledning. Det är mycket vi inte förstår.
Citera
2020-01-30, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Antal bekräftade fall i Kina ökar nu sedan tre dagar bara linjärt med ca 1600-1800 personer/dygn. Det verkar vara så att labben som analyserar slagit i sitt kapacitetstak.

Vi får nog börja titta på andra siffror för att bedöma hur snabbt det sprids.
Antal döda ökar fortfarande exponentiellt.
Antal bekräftade fall utanför Kina fortsätter också med en exponentiell ökningstakt.

Berätta varför du drar slutsatsen att labben gått i taket snarare än att spridningstakten minskat?
Du tror inte att om en population, som i Wuhan, frivilligt isolerar sig och därmed kraftigt drar ner antalet interaktioner per tidsenhet påverkar spridningstakten?
Citera
2020-01-30, 10:22
Medlem
Citat:

Du inser at 2-3% av Kinas befolkning är 20-30 miljoner.....

Det är som att hela Skandinaviens befolkning skulle dö.
Senast redigerad av BearCar 2020-01-30 kl. 10:23. Anledning: Stacning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in