Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Ny info från CNN just:
https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-01-29-20-intl-hnk/index.html
(jag föredrar fakta och att länka, och inte egna hitte-på klipp och klister på imgur)
Health expert says there's no way to predict when coronavirus will peak
An expert from the World Health Organization said the peak of the Wuhan coronavirus outbreak can't be predicted.
"There is no scientist nor sage on the planet that will tell you when the peak of this epidemic will occur," Dr. Michael Ryan, executive director of the WHO Health Emergencies Programme, told reporters today.
"The peak will occur as soon as we put together a package of interventions that are designed to stop the virus," Ryan added. "So we need to focus not on where the peak is; we need to focus on our actions in the coming days and weeks."
Detta låter faktiskt lite oroväckande. Som att WHO inte alls vet vad man ska göra, bara att det kommer att öka.
Jag såg presskonferensen från WHO och ovan stämmer. De verkade faktiskt lite slappa och berömde Kinas arbete emot viruset nästan 1/3 av konferensen. Det som jag reagerade på var att de var väldigt diplomatiska om att medlemsländer ska vara ärliga och att det ska vara ett gemensamt utbyte av information om antalet smittade och vilka åtgärder man bör ta.
Däremot när Tedros som verkar vara chefen för WHO börjar prata om hur man ska balansera nedstängning av gränser, flyg osv så börjar han mäta det gentemot ekonomiska kostnader.
Det säker han i direktsändning och då börjar jag tänka, hur kan man balansera sånt, antingen finns det behov för att stänga en gräns eller så finns det inte, ekonomi ska inte på verka ett sånt behov.
Vad har hälsa med ekonomi att göra?
Nåväl imorgon bitti kommer det förmodligen en (PHEIC), Public Health Emergency of International Concern och inte i tid utan två veckor för sent.