2020-01-29, 21:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja det har du rätt i!
Jag skulle inte vilja träffa nån som kom med flyget därifrån just nu.

Så..var kan man samla hemvändande nordbor i karantän? Norra Norge 🏔, Gotland, en obebodd ö.. Fler förslag!

Svalbad kanske. Ett läger där under några veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ännu bättre att låta dem stanna där de, det måste ändå vara det minst riskabla, för Sverige.

Jo det är väl egentligen bra att Sverige tvekar om att ta hem dom direkt som andra länder verkar göra. Vi har bara tror jag fyra platser totalt för karantän.
Citera
2020-01-29, 21:28
Medlem
Vet att detta kanske låter dumt men var ute idag (bor I england) och antalet människor som hostade sönder och nös var ofattbart. Nnästan varenda människa jag såg höll i papper för att snyva sig. I bussen var det flertal som hostade sjukligt. Hoppas man inte har blivit smittad av vad det nu de har. (har en liten feber menmen).
Citera
2020-01-29, 21:29
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwanstein
Kan man lita på folkhälsomyndigheten? Finns det risk att vi i Sverige redan har fall av Coronaviruset?
Då jag träffar mycket folk på dagarna är man ju faktiskt lite orolig.
Kan folkhälsomyndigheten tona ner eller rent av mörka information om Coronaviruset i Sverige för att inte skapa panik och hamstring i butiker osv?

När man läser om folkhälsomyndigheten blir man ju lite febrig
https://samnytt.se/svenske-mickael-kan-bara-pa-corona-viruset-smittskyddet-sager-att-det-ar-fritt-fram-att-komma-hem/

http://www.palbergstrom.com/news/2018-06-11/83618-registrerade-fall-av-biverkningar-morkar-folkhalsomyndigheten-faran-med-hpvvaccinet

En äldre släkting till mig fick en vanlig urinvägsinfektion med feber och yrsel för två veckor sedan. Jag ville efter ett par dagar besöka min släkting på infektionskliniken men fick inte ens komma in, trots att det var under ordinarie besökstid för anhöriga. Sköterskan sa att vi kan i nuläget inte ta emot besök, men du kan besöka din släkting i något som liknar en sluss. En separat ingång från utsidan.

Tre-fyra dagar senare fick jag komma in i en sluss igen då min släkting skulle skrivas ut. Tyckte det verkade mystiskt på infektionskliniken men eftersom det var första gången jag var där så tänkte jag att det är normalt för en infektionsklinik.

Någon med inblick i hur en infektionsklinik fungerar får gärna komma med lugnande information!

Det där är inget vanligt förfarande men kan ju bero på i princip vad som helst, behöver inte vara corona.
Citera
2020-01-29, 21:29
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ny info från CNN just:

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-01-29-20-intl-hnk/index.html

(jag föredrar fakta och att länka, och inte egna hitte-på klipp och klister på imgur)

Health expert says there's no way to predict when coronavirus will peak
An expert from the World Health Organization said the peak of the Wuhan coronavirus outbreak can't be predicted.

"There is no scientist nor sage on the planet that will tell you when the peak of this epidemic will occur," Dr. Michael Ryan, executive director of the WHO Health Emergencies Programme, told reporters today.

"The peak will occur as soon as we put together a package of interventions that are designed to stop the virus," Ryan added. "So we need to focus not on where the peak is; we need to focus on our actions in the coming days and weeks."

Detta låter faktiskt lite oroväckande. Som att WHO inte alls vet vad man ska göra, bara att det kommer att öka.

Jag såg presskonferensen från WHO och ovan stämmer. De verkade faktiskt lite slappa och berömde Kinas arbete emot viruset nästan 1/3 av konferensen. Det som jag reagerade på var att de var väldigt diplomatiska om att medlemsländer ska vara ärliga och att det ska vara ett gemensamt utbyte av information om antalet smittade och vilka åtgärder man bör ta.
Däremot när Tedros som verkar vara chefen för WHO börjar prata om hur man ska balansera nedstängning av gränser, flyg osv så börjar han mäta det gentemot ekonomiska kostnader.

Det säker han i direktsändning och då börjar jag tänka, hur kan man balansera sånt, antingen finns det behov för att stänga en gräns eller så finns det inte, ekonomi ska inte på verka ett sånt behov.
Vad har hälsa med ekonomi att göra?
Nåväl imorgon bitti kommer det förmodligen en (PHEIC), Public Health Emergency of International Concern och inte i tid utan två veckor för sent.
Citera
2020-01-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Senast jag läste om inkubationstid verkar det som att runt 50% insjuknar dag 3-5 och runt 80% visade symptom senast dag 8. Så det borde vara som allra värst mellan idag och tre dagar framåt kan man tycka.

Ja om de inte är asymptomatiska fall. Vi har iofs ett mindre urval men det finns givetvis en spridning inom dessa också som INTE visar sig. Vi kommer även få kallt väder-hypotesen till viss del klarifierad då kinesjäveln som åkte till Finland är bekräftad.
Citera
2020-01-29, 21:31
Medlem
Hur länge tror ni att flashback kommer att finnas kvar? Allt kommer ju att drabbas inklusive elförsörjningen. Jag måste skaffa en gammal radio också. Det sägs ju vara det sista som försvinner i en nödsituation så att man kan få information om läget när inget annat fungerar.
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Vet att detta kanske låter dumt men var ute idag (bor I england) och antalet människor som hostade sönder och nös var ofattbart. Nnästan varenda människa jag såg höll i papper för att snyva sig. I bussen var det flertal som hostade sjukligt. Hoppas man inte har blivit smittad av vad det nu de har. (har en liten feber menmen).
Snörvlar man inte alltid i england? Får för mig det är det generellt sett snorigaste landet i världen.
Citera
Medlem
Citat:

747 landade den 27 jan på Heathrow med britter från Wuhan, ingen kollades för smitta, endast en liten pamflett delades ut med ett telefonnummer de skulle ringa om de kände sig krassa! Japp där rök Imperiet!
Citera
Medlem
Citat:

Jag har märkt 3-4 stycken på 2 dagar i Sverige. Det är säkert också så att man letar mer efter det nu, men sett till årstiden vore det inte märkligt.
Citera
2020-01-29, 21:33
Medlem
YP4XQs avatar
Varför är detta mer anmärkningsvärt än andra influensor, sjukdomar?

För att det smittar under inkubationstiden? Blir man värre sjuk av detta än annat?

De pratar nu om om coronaviruset som om detta vore det enda. Men det är la ett samlingsnamn eller en viss typ av virus som finns i vanliga sjukdomar?
Citera
2020-01-29, 21:34
Medlem
NormanRosemonts avatar
Om Sverige skulle ha en smittad person inom gränserna idag och att vi stänger gränserna nu ikväll, då kommer 11000 pers ha dött innan 1:a mars och 500 000 ska ha blivit sjuka. En vecka in i mars har vi sex miljoner smittade och mer än 130 000 döda. (räknar med en dubbling av antalet smittade varannan dag och 2% dödlighet).

Siffror värda att tänka på.

EDIT: fel av mig, en vecka in i mars har vi 10 miljoner smittade (kommer dock inte hända då spridningstempot kommer avta desto fler som blir immuna).
Citera
2020-01-29, 21:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Det börjar komma bilder på att de stänger igen lägenheter nu - frågan är om det är människor är inne https://twitter.com/PacoHk/status/1222517524463403009?s=20

Får jag gissa?

En ensamstående som har avlidit eller är inlagd på sjukhus, blockerar lägenheten för att undvika plundring. Lite folk ute, kanske även lite eller inga poliser.

Men troligast är kanske att vederbörande inte har betalat hyran eller att utmätning ska ske framöver.

Vad tror du, har man låst in folk för att slippa dom på sjukhuset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in